تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۳۴۵۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در اجرای طرح 550 هزار هکتاری کیفیت، فدای کمیت و سرعت نشده است
در اجرای طرح 550 هزارهکتاری به هیچ وجه کیفیت را فدای کمیت و سرعت نکرده ایم و برای اجرای هر چه بهتر کار، سه لایه نظارتی در پروژه ها در نظر گرفته شده است و کیفیت کار از اولویت های موسسه جهاد نصر است.

خوزنیوز: محمد درخشانی فرد مدیر حوزه مارون، زهره و خیر آباد در موسسه جهاد نصر درگفت و گو با خوزنیوز گفت: در اجرای طرح 550 هزارهکتاری به هیچ وجه کیفیت را فدای کمیت و سرعت نکرده ایم و برای اجرای هر چه بهتر کار، سه لایه نظارتی در پروژه ها در نظر گرفته شده است و کیفیت کار از اولویت های موسسه جهاد نصر است.

در اجرای طرح 550 هزار هکتاری کیفیت، فدای کمیت و سرعت نشده است

وی با اشاره به پذیرفتن تخصیص آب مورد نیاز برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری از سوی وزارت نیرو و متعاقب آن سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تصویب آن توسط معاون اول رییس جمهوری گفت: طرح 550 هزار هکتاری بزرگترین طرح ملی کشاورزی و آبیاری زهکشی پس از انقلاب است و با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال 96 فاز اول طرح 550 هزار هکتاری به مساحت 312 هزار هکتار به اتمام خواهد رسید و به امید خداوند فاز دوم این طرح به مساحت 238 هزار هکتار اجرایی خواهد شد.

درخشانی فرد یادآور شد: حدود 91 درصد طرح 550 هزار هکتاری در اراضی استان خوزستان و11درصد دراستان ایلام است.که سهم حوزه مارون، زهره و خیر آباد 121 هزار هکتار می باشد که 66 هزار هکتار مربوط به حوزه مارون و حدود 56 هزار هکتار مربوط به حوزه زهره و خیرآباد است. اجرای پروژه در این حوزه از خرداد93 با جدیت هرچه تمام تر انجام گرفته از سرعت مناسب برخوردار بوده و خوشبختانه تا کنون 85 درصد از شبکه های فرعی، 89 درصد از زهکشی های زیرزمینی و 78 درصد از میزان پیش بینی شده برای تجهیز و نوسازی اراضی در این حوزه تاکنون تکمیل شده است..

وی مدیر حوزه مارون، زهره و خیر آباد در موسسه جهاد نصرافزود: در اولویت اول(فاز1) حوزه مارون ،زهره و خیرآباد 78643هکتار شبکه فرعی،73326 هکتار زهکش زیرزمینی و66409 هکتار تجهیز و نوسازی قرارداد منعقد شده است که از این سطح تا کنون حدود64000هکتار شبکه، 61000 هکتار زهکش زیر زمینی و 45000هکتار تجهیز و نوسازی به اجراء در آمده است.

مدیر جهاد نصر در حوزه مارون، زهره و خیر آباد گفت: در آغاز اجرای طرح بسیاری از کشاورزان در برابر اجرای طرح مقاومت می کردند و حاضر نبودند زمین های خود را به منظور اجرای طرح واگذار کنند. اما خوشبختانه اکنون این روند معکوس شده است.و با عنایت به موفقیت های طرح بسیاری از کشاورزانی که اراضی آنها در محدوده طرح نیستند نیز اصرار می کنند که زمین آنها در محدوده طرح قرار گیرد. بسیاری از زمین هایی که قابلیت کشت آبی را نداشته اند هم اکنون با تسطیح اراضی اصلاح شده اند و یکپارچه سازی و هندسی سازی اراضی با رضایت کشاورزان انجام شده است.

در اجرای طرح 550 هزار هکتاری کیفیت، فدای کمیت و سرعت نشده است

وی با اشاره به برخی مشکلات در روند اجرایی فاز اول پروژه تاکید کرد: اجرا فاز دوم مستلزم تامین آب وهمکاری سازمان آب برق خوزستان و ایجادو اجرای شبکه های اصلی و زهکش های اصلی است . تنها در صورت همراهی سازمان آب و برق خوزستان و اجرای شبکه های اصلی است که پروژ های جهاد نصر در ایجاد شبکه های فرعی و زهکشی و تسطیح اراضی به بار می نشیند و کشاورزان از برکات طرح بهره مند می شوند. با توجه به این که فاز دوم طرح عنقریب شروع می شود، انتظار است وزارت نیرو و سازمان آب برق از این فرصت استفاده کرده و ساخت شبکه های اصلی لازم را در اراضی فاز دوم آغاز کند.

درخشانی فرد تاکید کرد: از آنجا که نتیجه کار و اجرای طرح تاثیر مستقیمی بر کشاورزی منطقه دارد ، روند اجرای پروژه ها توسط پیمانکاران را با حساسیت دنبال کرده و هرگز از کیفیت غافل نشده ایم . از همین رو سه لایه نظارتی مستقل را در هر یک از پروژه ها مستقر کرده ایم.و به هیچ وجه نواقص احتمالی قابل اغماض نمی باشد.

وی افزود: پروژه های اجرایی از سه فیلتر مشاور، عامل چهارم و موسسه جهاد نصر کنترل شده وعامل چهارم نظارتی ما نیروهایی مقیم در کارگاه مستقر کرده اندو به صورت 24 ساعته در محل حضور دارند و در جایگاه کارفرما بر اجرای پروژه ها نظارت می کند. از سوی دیگر مشاوران ما دارای رتبه کشوری هستند و صلاحیت انان توسط مراجع ذی ربط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تایید شده است که به روند انجام کار با هدایت کارفرما نظارت دارند.

مدیر حوزه مارون، زهره و خیر آباد در موسسه جهاد نصر گفت: این طرح به لحاظ اینکه به صورت مستقیم با مردم و کشاورزان و اراضی کشاورزی آنها ارتباط دارد بسیار مسئولیت حساسی است و این حساسیت به خوبی و با اشراف کامل از سوی موسسه جهاد نصردر نظر گرفته می شود و اجازه نمی دهیم کوچکترین آسیبی به قشر زحمتکش کشاورز برسد.

وی افزود: در اراضی امیدیه دو پروژه شهید رجایی و باقیمانده شهید رجایی در دست اجرا است. در این منطقه یکی از مشکلات موجود اراضی ملی و مراتع و چراگاه ها است. که عملامنجر به حذف قسمتی از اراضی طرح شده است.

 درخشانی فرد گفت: از سوی دیگر طرح باقیمانده شهید رجایی نیز دچار مشکلاتی است و همانگونه که از نام این طرح پیداست قسمتی از آن سال های پیش پراکنده بصورت موردی توسط جهاد کشاورزی انجام شده بود و به مرور زمان دچار نقص شده است. در گذشته از سوی جهاد کشاورزی کار به صورت تجمیعی(هر سه عملیات اجرایی) انجام نشده است. برای انجام باقیمانده طرح شهید رجایی باید تمام کاستی ها و نواقص اقدامات گذشته را نیز بر طرف کرد که این مسئله جزیی از درخواست کشاورزان است. برخی نقاط پروژه با فاصله 40 کیلومتری از هم هستند و همین جز صعوبت های اجرایی کار است. لذا طرح باقیمانده شهید رجایی به دلیل عدم بهره برداری مناسب و به دلیل عدم اجرا و تکمیل زهکش های اصلی سازمان آب و برق و ضرورت به انجام لایروبی به مرور زمان به این وضع در آمده است.

مدیر حوزه مارون، زهره و خیر آباد در موسسه جهادنصر با اشاره به انتقادات غیر منصفانه به طرح 550 هزار هکتاری در خصوص استفاده از پیمانکاران غیر بومی گفت: بعضی ها موسسه را به بکارگیری شرکت ها و افراد غیر بومی در طرح 550 هزار هکتاری متهم می کنند در صورتی که انتخاب پیمانکار بصورت مناقصه و فراخوان عمومی و از طریق سایت مناقصات برنامه بوجه و سایت موسسه و روزنامه های ملی و استانی انجام می شود. و به لحاظ قانونی نمی توان پیمانکاران استان های دیگر را از شرکت در مناقصات عمومی منع کرد. هر چند که پیمانکاران اصلی ممکن است غیر بومی باشند اما پیمانکار دسته دوم وخصوصاً نیروهای به کار گرفته شده توسط آنان قطع به یقین از افراد بومی استان خوزستان هستند .

وی افزود: طرح های حوزه مارون ، زهره و خیر آباد با 16 کارگاه فعال حدود 21 درصد از طرح 550 هزار هکتاری را شامل می شوند وتا کنون برای 2 هزار نفر ایجاد شغل کرده اند که حدود 23 درصد اشتغال طرح را در بر می گیرد . خوشبختانه بحث بومی گرایی و به کارگیری مشاوران و نیروهای بومی در این حوزه ها با جدیت در نظر گرفته و اقدام لازم صورت گرفته است . به طور مستند می توان گفت که حدود 85 درصد از نیروهای به کار گرفته شده توسط پیمانکاران و مشاورین بومی استان خوزستان هستند و حق بیمه این نیروهای شاغل نیز در خوزستان پرداخت می شود. بومی گرایی نه تنها در بحث نیروها بلکه در امر تامین خدمات و کالا نیز پیگیری شده است و از همین رو حدود 83 درصد کالا و خدمات مورد نیاز ما از درون استان تامین شده است . تنها آن دسته از نیروهای متخصص و ماشین آلات تخصصی که در استان موجود نباشد را از استان های دیگر به کارگیری و تامین شده اند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
فواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
0
2
احسنت.تا میتونید از نیروهای بومی استفاده کنید.تا استان رو اباد کنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
0
1
درود برمدیران دلسوز استان
:
:
:
آخرین اخبار