تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۳۴۵۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران خبرداد:
اجرای چهار طرح تحقیقاتی درباره کنوکارپوس و تنگی نفس
ما معتقدیم تا زمانی که یک مسأله ثابت نشده نمی‌توان حکم قطعی درباره آن صادر کرد و آقای لاهیجان‌زاده هنوز پاسخ ما را نداده است که در شرایط مرطوب چه‌طور دانه گرده در هوا پراکنده می‌شود
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که محیط‌زیست از 19 فرضیه در خصوص عامل ایجاد تنگی‌نفس پس از اولین بارش پاییزی اکنون تنها کنوکارپوس را مقصر می‌داند، گفت: ما معتقدیم تا زمانی که یک مسأله ثابت نشده نمی‌توان حکم قطعی درباره آن صادر کرد و آقای لاهیجان‌زاده هنوز پاسخ ما را نداده است که در شرایط مرطوب چه‌طور دانه گرده در هوا پراکنده می‌شود.

 دکتر نورالله معلمی در نشست علمی‌کاربردی بررسی گونه گیاه کنوکارپوس در فضا سبز شهر اهواز که روز یکشنبه دوم آبان‌ماه در سالن جلسات شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: معتقدم اگر روی میزان تولید دانه گرده گیاه کنوکارپوس به‌خصوص در 2 فصل گل‌دهی آن یک بررسی و مقایسه انجام شود، می‌تواند خیلی به بررسی فرضیه محیط‌زیست که معتقدند دانه گرده کنوکارپوس می‌تواند مشکلات تنفسی را ایجاد کند، کمک کند.

وی تصریح کرد: دانه گرده در شرایطی می‌تواند وارد سیستم تنفسی شود و آلرژی‌زایی داشته باشد که هوا خشک باشد، به عبارت دیگر در شرایط رطوبت هوا امکان پراکندگی دانه گرده بسیار کم است؛ از سوی دیگر تحقیقات هم نشان داده است که کنوکارپوس در فصل پاییز دانه گرده کمتری تولید می‌کند و در اثر بارندگی نیز امکان پراکندگی آن بسیار کاهش می‌یابد. بنابراین باید در خصوص فرضیه‌ای که محیط‌زیست مطرح می‌کند، بیشتر تعمق و تحقیق شود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: البته باید کار به‌صورت علمی انجام شود نه آن‌که به یک مقاله در کراچی استناد شود که اگر در کراچی چنین اتفاقی افتاده،‌ در اهواز نیز این‌گونه است. هر منطقه شرایط خاص خود را دارد و معمولاً در کشاورزی نیز اگر بخواهند یک رقم یا گونه گیاهی را برای کشت در یک منطقه توصیه کنند، ابتدا آن را آزمایش می‌کنند که نسبت به شرایط آن منطقه سازگاری داشته باشد.

معلمی در عین حال تصریح کرد: این مسأله به آن معنا نیست که همه شهر را به یک گونه و آن هم کنوکارپوس به دلیل تکثیر و رشد سریع آن اختصاص دهیم زیرا با توجه به پوشش 56 درصدی کنوکارپوس در فضای سبز اهواز اگر یک آفت به آن سرایت کند و یا سرمای سه تا چهار درجه زیر صفر در شهر اتفاق افتد، تمام گیاه را از بین می‌برد و می‌تواند در آینده مشکلاتی را ایجاد کند.

وی با اشاره به این‌که از 2 سال گذشته شهرداری اهواز افزایش تنوع گیاهی را در فضای سبز شهری در دستور کار قرار داده است، گفت: اگر این گونه‌ها تکثیر و به‌تدریج در شهر کشت و به‌طور مثال از انواع انجیر، گیاهان گل‌دار، نخل یا زیتون استفاده شود، بعدها نیز با این مشکل مواجه نمی‌شویم.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به صحبت‌های خود با دکتر مجد، اظهار داشت: به ایشان گفتم که مسئولان محیط‌زیست به تحقیقاتی که شما انجام داده‌اید، استناد می‌کنند و می‌گویند که شما به این نتایج رسیده‌اید؛ وی گفت من این‌گونه مطرح کردم که این احتمال وجود دارد اما نیاز به بررسی بیشتر و تحقیقات تکمیلی برای حصول نتیجه است و نمی‌توان با یک تحقیق اولیه نتیجه‌گیری کرد.

معلمی با بیان این‌که متأسفانه آقای لاهیجان‌زاده مدیرکل محیط‌زیست استان، پاسخ ما را نداده است که در شرایط مرطوب چگونه دانه گرده می‌تواند در هوا پراکنده شود، گفت: به جای آن، ایشان صحبت‌هایی کرده که واقعیت ندارد و تنها بر تحقیقات دکتر مجد تأکید می‌کنند که از این گونه اظهارنظر یک فرد مسئول تعجب می‌کنم در حالی‌که این نتیجه‌گیری از نظر اخلاقی کار درستی نیست و نباید نسبت به موضوعی که به سلامت مردم مربوط می‌شود این‌گونه برخورد کنیم.

وی همچنین با اشاره به اظهارنظر آقای لاهیجان‌زاده در جلسه هفته گذشته، تصریح کرد: معتقدم که همچنان آلودگی‌های محیطی ناشی از فعالیت‌های کارخانه‌ها این مشکل را ایجاد کرده است اما محیط‌زیست اعلام می‌کند که با دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در اختیار دارد و بررسی‌هایی که تاکنون انجام داده، از 19 فرضیه‌ای که در این خصوص در نظر گرفته بودند، تاکنون تنها کنوکارپوس باقی مانده و آن را مقصر می‌دانند و اعتقادی به این‌که آلودگی صنایع این مشکل را ایجاد می‌کند، ندارند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: با این وجود من این عقیده را دارم که آلودگی‌های صنایع و کارخانه‌ها در این امر دخیل است؛ همچنین دکتر یوسفی نماینده مردم اهواز نیز در جلسه‌ای توضیح دادند که برخی آلاینده‌های صنعتی مانند SO2، CO2، NO و CO در شرایط پس از بارندگی می‌توانند از لایه‌های بالای جو پایین آمده و آلرژن‌زایی کنند.

معلمی تصریح کرد: ما می‌گوییم تا زمانی که نقش کنوکارپوس در ایجاد تنگی‌نفس پس از بارش‌های پاییزی ثابت نشده، نمی‌توان حکم قطعی را صادر کرد. البته شاید آلودگی محیطی و واکنش گیاه کنوکارپوس با یکدیگر در این فرایند نقش داشته باشند و به عبارتی تجمع آلودگی‌های محیطی در اثر باران با واکنش گیاه کنوکارپوس همراه شود؛ زیرا نه فقط کنوکارپوس بلکه هر گیاه دیگری آلودگی‌های محیطی را در خود جمع می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که پیش آمد و می‌گفتند در دانشگاه‌ها کاری انجام نشده، از ابتدای سال چهار طرح کلی را در دانشگاه تعریف و آغاز کرده‌ایم؛ البته بعضی از پژوهش‌ها نیز چند سال پیش انجام شده است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که پروژه "سالنامه دانه گرده و اسپور قارچ‌ها در اهواز با تمرکز بر گونه کنوکارپوس" در حال انجام است، گفت: البته دانه کنوکارپوس فوق‌العاده سنگین است و نمی‌تواند در هوا معلق شود و از سوی دیگر اخیراً دستگاه جمع‌آوری دانه گرده در دانشگاه علوم پزشکی مستقر شده و باید از آن‌ها پرسید که این دستگاه چه اندازه دانه گرده کنوکارپوس جمع‌آوری کرده و دانه‌های گرده دیگر گیاهان چه‌قدر بوده است.

معلمی ادامه داد: همچنین طرح "بررسی وضعیت گیاه کنوکارپوس و فنولوژی آن در اهواز" توسط دکتر چهرازی عضو هیأت‌علمی گروه باغبانی دانشگاه در حال انجام است. "بررسی و تولید گازها و مواد مؤثر گیاه کنوکارپوس" از دیگر پروژه‌های تعریف‌شده در دانشگاه است که عصاره‌گیری از برگ، شاخه و ساقه گیاه انجام و اثر این مواد بررسی شود. هرچند که به اثرات ضدسرطانی آن در برخی منابع اشاره شده است.

وی "بررسی نقش ریزگردها و مشکلات تنفسی" را طرح چهارم در این زمینه در دانشگاه شهید چمران عنوان کرد و گفت: آزمایش‌های اولیه‌ای که انجام شد، نشان می‌دهد نزدیک به 30 نوع قارچ و باکتری همراه گردوغبار و ریزگردها وجود دارد که می‌تواند به ریه‌ها وارد شده و مشکلاتی برای مردم ایجاد کند. با اجرای این طرح‌ها در آینده می‌توان نتایج خوبی را به‌دست آورد که بتوانیم به راهکار واحدی دست یابیم.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره اقدامات انجام‌شده از سوی دانشکده کشاورزی در کمیته استانی بررسی مسأله تنگی‌نفس که سال گذشته با محوریت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تشکیل شد، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی با توجه به اعتباری که در اختیار آن‌ها قرار گرفت، اقداماتی را آغاز کرد که کارهایی را انجام دهند، اما خودشان می‌خواستند در حیطه مسائل مربوط به بررسی نقش گیاه کنوکارپوس نیز وارد شوند؛ به همین دلیل از اعتباری که به این منظور اختصاص یافت، هیچ بودجه‌ای به دانشکده کشاورزی داده نشد.

معلمی با بیان این‌که اکنون این چهار طرح هم به استانداری و هم دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده است، تصریح کرد: این طرح‌ها صرفاً از روی علاقه محققان دانشگاه و با تأمین بودجه از سوی آن‌ها انجام می‌شود و هیچ اعتباری به‌صورت استانی برای آن اختصاص داده نشده است. البته ما پیشنهاد دادیم که جلسه‌ای مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اهواز و محیط‌زیست برگزار شود که اقدامات انجام‌شده و اقدامات مورد نیاز در آستانه اولین بارش پاییزی بررسی شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار