تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۳۴۵۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زراسوندی: نخبگان به عنوان یک اتاق فکر دیده شوند
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با ابراز امیدواری از این‌که استاندار زمانی را برای برگزاری جلسات منظم به منظور بررسی مسائل نخبگان تعیین کنند و نخبگان به عنوان یک اتاق فکر دیده شوند، گفت: در این‌صورت می‌توانیم طرح‌ها و ایده‌های نخبگان را خارج از فعالیت‌های روزمره به استاندار ارائه دهیم.

دکتر علیرضا زراسوندی در ششمین نشست شورای علمی بنیاد نخبگان استان که امروز سوم آبان‌ماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با تسلیت ایام محرم و سوگواری امام حسین(ع)، با بیان این‌که شورای علمی بنیاد نخبگان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری فعالیت‌های نخبگانی استان است، با اشاره به تأکید استاندار در تأثیرگذاری بیشتر بنیاد در امور فرهنگی استان اظهار کرد: شورای علمی دارای اعضای حقیقی و حقوقی است که علاوه بر آن با توجه به این تأکید استاندار از دیگر مسئولان استان نیز برای حضور در این شورا دعوت شده است.

تشکیل سه کارگروه در بنیاد نخبگان

وی با اشاره به تشکیل سه کارگروه در بنیاد نخبگان تصریح کرد: در حال حاضر کارگروه‌های صنعت و آب و برق در بنیاد نخبگان تشکیل شده و اخیراً نیز یک کارگروه با رویکرد نقش‌آفرینی نخبگان در اقتصاد مقاومتی و بیشتر با تأکید بر نقش ترویجی و فرهنگی به نام "کارگروه ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی" در بنیاد استان شکل گرفته است.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان این‌که این جلسه تقریباً با نهمین همایش نخبگان فردا و دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری مقارن شده است، فرمایشات رهبر در این اجتماع نخبگانی را یک نقطه عطف در تأثیرگذاری بنیاد در جامعه دانست و گفت: در همین یک هفته نیز این بیانات اثر خود را بر فعالیت‌های بنیاد گذاشته و البته وظایف بنیاد را در امور جاری آن سنگین‌تر کرده است.

زراسوندی با ارائه گزارش پیشرفت برنامه‌های اجرایی مصوب سال 95 بنیاد، در شش ماهه نخست امسال، یکی از مشکلات بنیاد را ساختمان آن عنوان کرد و با اشاره به قول استاندار برای رفع این مشکل، عنوان‌کرد: در تاریخ استان تاکنون هیچ مراسمی برای تجلیل از مشاهیر و سرآمدان که دارای شاخص‌های نخبگانی هستند وجود نداشته است. لذا این امر در دستور کار بنیاد نخبگان قرار گرفته است که تا قبل از پایان سال چنین مراسمی را برنامه‌ریزی و برگزار کند.

برگزاری جلسات مرتبط با نخبگان با هماهنگی بنیاد باشد

وی همچنین با طرح این پیشنهاد که استاندار برنامه‌ای را برای دیدار جوامع نخبگانی داشته باشد، افزود: تأکید شده است که جلساتی که درباره نخبگان و با عنوان نخبگان برگزار می‌شود، حتماً با هماهنگی بنیاد نخبگان باشد. در خصوص بیانات رهبر انقلاب نیز در تلاش هستیم که موارد مطرح شده را در استان به صورت جدی پیگیری کنیم.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان این‌که در بنیاد ملی و به تبع بنیادهای استانی دو برنامه جدی پیگیری می‌شوند، خاطرنشان کرد: یکی از این برنامه‌ها که وظیفه اصلی و ذاتی بنیاد نخبگان است، شناسایی پایش و توانمندی نخبگان در 12 جامعه آماری، آیین‌نامه‌ای و دیگر جوامع مختلفی است که برای هر کدام مسیر خاصی وجود دارد که در این خصوص بنیاد به عنوان نماینده تام‌الاختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی رصد، نظارت و انجام امور فناوری و تسهیل مسیرهای توسعه علم و فناوری در استان است.

برنامه‌های بنیاد برای شناسایی و تحت‌پوشش قراردادن نخبگان

زراسوندی با اشاره به وجود دو نوع برنامه در بنیاد نخبگان اظهار کرد: یک نوع آن برنامه‌های مصوب و جاری، عمدتاً در راستای افزایش افراد تحت پوشش و در قالب شاخص شناسایی نخبگان است که اکنون جامعه نخبگانی تحت پوشش آیین‌نامه‌ها در استان که تمام شاخص‌های مورد نظر را دارد به رقم 600 نزدیک شده و این رقم با توجه به جمعیت استان در مقایسه با استان‌های دیگر عدد قابل قبولی است.

وی افزود: در قالب دیگر برنامه‌های مصوب شورای علمی بنیاد را اجرا می‌کنیم که مهمترین برنامه در حال اجرا با توجه به اجرایی شدن دوره پیش‌دبستانی در استان و کمک به ارتقای شاخص آموزشی، طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) است که رهبر انقلاب نیز سال گذشته در دیدار با نخبگان ایرداتی را به طرح شهاب وارد دانستند و امسال نیز وضعیت مدارس سمپاد را نگران‌کننده خواندند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان این‌که طرح شهاب تنها طرح حوزه فرهنگی است که به‌صورت بین وزارتخانه‌ای و در سطح کلان اجرا می‌شود، یادآور شد: سال 93 این طرح تنها در یک منطقه آموزشی استان بصورت پایلوت اجرا شد که اکنون گستره اجرای آن به چهار ناحیه آموزش و پرورش اهواز و سه شهرستان توسعه یافته است. سال گذشته 19 هزار و 236 دانش‌آموز پایه چهارم در قالب این طرح رصد و پایش شدند و تحلیل‌های مدنظر روی آن‌ها انجام شد.

تدوین اطلس علمی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی

زراسوندی تصریح کرد: این دانش‌آموزان در هشت شاخص نخبگانی و هشت شاخص مهارتی رصد می‌شوند و این طرح در سال 96 وارد فاز هدایت خاص می‌شود. به این صورت که در استان یک اطلس علمی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی به‌صورت جداگانه تدوین شود که این موضوع از برنامه‌های کلان بنیاد ملی و تکالیفی است که بر عهده بنیاد قرار دارد.

وی با بیان این‌که نگرانی‌هایی در خصوص گنجینه و ذخیره ژنتیکی علمی کشور وجود دارد، گفت: در این خصوص لازم است بازنگری و برنامه بازساختی در این حوزه داشته باشیم. اکنون طرح شهاب در استان در قالب یک تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش در حال اجرا است و بنیاد نخبگان هزینه اجرای آن را تأمین می‌کند و بیشتر نقش نظارتی دارد.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان افزود: هماهنگی‌های لازم برای اجرای این طرح و ارائه آموزش‌های مورد نیاز برای تمام معلمان، مربیان و مدیران مدارس در مناطق مختلف اجرای طرح و همچنین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان که می‌خواهند وارد این سیستم شوند طی تابستان انجام شده است و اکنون دانش‌آموزان با آغاز سال تحصیلی در حال رصد هستند. علاوه بر بنیاد نخبگان، اداره‌کل آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و ادارات آموزش نواحی اجرای طرح در این خصوص مشارکت دارند.

زراسوندی با بیان این‌که پیشرفت اجرای این طرح در استان برای سال 95، 100 درصد بوده است، ادامه داد: همچنین پیش از این استان در اجرای این برنامه جایگاه مناسبی نداشت که امسال بر اساس آمار بنیاد ملی نخبگان سومین استان کشور در کیفیت اجرای این طرح هستیم.

اعطای جوایز تحصیلی از برنامه‌های جدی و مورد تأکید بنیاد

وی اعطای جوایز تحصیلی را از برنامه‌های جدی و مورد تأکید بنیاد عنوان کرد و توضیح داد: برنامه از تأکیدات مقام معظم رهبری بوده و حتی ایشان عنوان کردند افرادی را قرار داده‌اند که این مسئله را به‌صورت ویژه پیگیری کنند. اجرای این برنامه به ماندگاری جوامع نخبگانی در استان‌ها و کشور بسیار کمک کرده و توانسته‌ایم بسیاری از دغدغه‌های دانشجویان مستعد و استعداد برتر را در دانشگاه‌ها برطرف کنیم تا دانشجویان و اساتید با فراغ بال بیشتری در برنامه‌های علمی شرکت کنند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به اجرای این طرح در استان از سال گذشته گفت: در سال 94، 700 نفر در فاز اول متقاضی ثبت‌نام و استفاده از این تسهیلات بودند که باید در نظر داشت شاخص‌های ارزیابی در این آیین‌نامه با دانشجو استعداد درخشان در دانشگاه و یا دانش‌آموزان مدارس سمپاد بسیار متفاوت و با کیفیت بالاتر است. از سوی دیگر داشجویی که از دانشگاه شهید چمران برای استفاده از این تسهیلات اقدام می‌کند، با دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه MIT آمریکا یکسان دیده می‌شود.
 
اعلام نتایج اعطای جوایز تحصیلی در هفته آینده

زراسوندی با بیان این‌که امسال در سراسر کشور 11 هزار و 74 نفر از 371 دانشگاه برای استفاده از این تسهیلات ثبت‌نام کردند، اظهارکرد: از این تعداد 29 نفر از دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور بودند که جذابیت این جوایز را برای نخبگان نشان می‌دهد. بنابراین فردی که از دانشگاه شهید چمران اقدام می‌کند، در یک رقابت بسیار نزدیک باید بتواند حداقل امتیازات را کسب کند. از این نظر مسئولان استان باید نگاه ویژه‌ای به جایگاه این دانشجویان در استان داشته باشند.

وی افزود: از 165 نفر از دانشگاه شهید چمران اهواز و 700 نفر از کل دانشگاه‌های استان در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و مجموع جوایز تحصیلی در کشور 600 جایزه است که سال گذشته سهمیه استان 50 جایزه بود و این جوایز به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری اهدا شد. البته تلاش کردیم برندگان جوایز تحصیلی بتوانند از همه تسهیلات این جوایز بهره‌مند شوند و از این نظر نیز برخی از این دانشجویان توانستند به فرصت مطالعاتی در خارج از کشور اعزام شوند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان تصریح کرد: این دانشجویان در زمینه‌های آموزشیاری، پژوهشیاری و در حوزه‌های فرهنگی و فناوری به فعالیت خود در دانشگاه ادامه می‌دهند. امسال نیز با تلاش‌های انجام شده بیشترین سهمیه جوایز تحصیلی بعد از استان تهران به خوزستان تعلق گرفت که این امر نشاندهنده نگاه مثبت بنیاد ملی نخبگان به استان است. این برنامه نیز در سال گذشته و امسال به طور 100 درصد اجرا شده و هفته آینده نیز نتایج جوایز تحصیلی امسال اعلام می‌شود.

برنامه شناسایی 250 سرآمد استان

زراسوندی یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد نخبگان را گردآوری اطلاعات سرآمدان استانی عنوان کرد و گفت: متأسفانه بانک اطلاعاتی سرآمدان استان در حوزه‌های مختلف وجود ندارد و اگر بعضی از این افراد را بشناسیم نیز رها هستند و از آنها استفاده نمی‌شود. سال گذشته در اجرای این برنامه پیشرفت چندانی نداشتیم چرا در این خصوص به یک عزم استانی و همگانی نیاز است.

وی تصریح کرد: امسال با فراغ بال بیشتر و ابتکاری که در استان اتفاق افتاد، آقای شهبازی فرماندار ویژه آبادان به عنوان نماینده فرمانداران همکاری کردند که مکاتباتی با شهرستان‌ها انجام، رابطین مشخص و آیین‌نامه‌های مورد نیاز در جوامع مختلف نخبگانی تدوین شد. اکنون اطلاعات بسیار زیادی از افراد فعال در حیطه‌های مختلف گردآوری شده که این ابتکار به بنیاد ملی نخبگان نیز پیشنهاد شد و در حال انجام است.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان خاطرنشان کرد: در فاز اول اجرای این برنامه افتخارات منطقه‌ای و سپس ملی حائز اهمیت است. اکنون اطلاعات افراد دریافت شده و پس از گردآوری همه اطلاعات از شهرستان‌ها و مرکز استان بررسی رزومه آن‌ها آغاز می‌شود. سال گذشته سهمیه استان 150 نفر بود و امسال با افزایش 100 نفری باید 250 نفر را به عنوان سرآمد در استان به بانک اطلاعات ملی سرآمدان معرفی کنیم. اکنون حدود 60 تا 70 درصد اطلاعات سرآمدان گردآوری شده است.

تشکیل پنج کارگروه‌ تخصصی در برنامه بنیاد نخبگان

زراسوندی تشکیل کارگروه‌ها تخصصی بنیاد را از دیگر برنامه‌های جدی و مورد تأکید عنوان و اظهار کرد: گاهی جلسات دیدار نخبگان با مسئولان ارشد استان برگزار می‌شود اما می‌بینیم که حداقل شاخص‌های نخبگانی نیز در انتخاب افراد رعایت نشده است. از سوی دیگر مسئولان باید اتاق‌های فکری را برای انجام امور جاری خود داشته باشند زیرا ممکن است در حیطه فعالیت خود دچار روزمرگی شوند. از این نظر برای بنیاد نخبگان یک دستور کار دیده شده که برای استان در حوزه‌های تخصصی و بومی کارگروه‌هایی را تشکیل دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خوزستان ذیل شورای علمی اجازه تشکیل 5 کارگروه را دریافت کرده اما در حال حاضر با تشکیل دو کارگروه این برنامه را آغاز کرده‌ایم که یک کارگروه مربوط به شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت معدن و تجارت استان است که تمایل دارد نخبگان و سرآمدان این حوزه، شناسایی شده و به عنوان اتاق فکر برای ارائه مشاوره در مسائل و مشکلات آن‌ها، کنار آن‌ها قرار بگیرند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان این‌که مطابق آیین‌نامه این کارگروه متشکل از افراد خبره و سرآمد در حوزه تخصصی صنعت و اساتید دانشگاه به انتخاب بنیاد نخبگان است، گفت: همچنین درخواستی از سوی آقای شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در این خصوص ارائه شد که با توجه به مشکلات عدیده استان در حیطه آب، چنین کارگروه تخصصی تشکیل و یک هم‌صدایی و هم‌نوایی را از مجموعه استان به مرکز انتقال دهد.

ایجاد کارگروه آب و برق برای اولین بار در کشور

زراسوندی افزود: بر این اساس کارگروه صنعت آب و برق با تأکید بر حوزه علوم آب نیز تشکیل و برای اولین بار در کشور آیین‌نامه‌های آن برای شناسایی سرآمدان حوزه آب تدوین شد. با توجه به این‌که وزارت نیرو نظرات این کارگروه‌ها را مورد توجه و ملاک قرار می‌دهد، این امر در دستور کار قرار گرفت زیرا تاکنون یک هم‌نوایی و هم‌صدایی واحد در اظهارنظر و دیدگاه‌های نخبگان و کارشناسان امر در استان وجود نداشت، که اکنون سرآمدان دانشگاه‌های استان و همچنین سرآمدان حوزه آب و برق در این کارگروه حضور دارند. آیین‌نامه‌های آن نیز تدوین و در شورای علمی بنیاد ملی نخبگان در حال بررسی برای ابلاغ به سراسر کشور است.

وی همچنین به نقش نخبگان در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ستادی ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفته که کارشناسان امر معتقدند اولین گام برای تحقق اهداف این ستاد ترویج این فرهنگ است؛ زیرا کارگروه‌هایی که در این راستا در استان‌ها و کشور تشکیل می‌شود به طور عمده وارد فاز اجرا می‌شوند و در فاز اجرا به دلیل آنکه به اساس فرهنگی کار پرداخته نشده، مشکلاتی بروز می‌کند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان خاطرنشان کرد: برای اولین بار این کارگروه تشکیل شد که فعالیت‌های فرهنگی این حوزه را در استان ساماندهی کند که کارگروه‌های اجرایی راحت‌تر در ریل حرکت کنند. این کارگروه نیز 100 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

افزایش شاخص اساتید شامخ برای توسعه آموزش عالی

زراسوندی همچنین با اشاره به آیین‌نامه‌های بنیاد تصریح کرد: در حال حاضر آیین‌نامه‌های مختلف در حوزه‌های ادبی، هنری، قرآنی، انتخاب اساتید شامخ و سرآمد و ... در پرتال بنیاد بارگذاری شده است. امسال افزایش تعداد نخبگان استان در حوزه اساتید شامخ مدنظر قرار دارد که از شاخص‌های مورد توجه حوزه نظارتی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی در توسعه آموزش عالی است.

وی اظهار کرد: در پهنه‌بندی که برای تخصیص این جایزه و انتخاب استاد شامخ در سطح کشور انجام شده، اعضای هیأت علمی در خوزستان با مرتبه استادی باید برای دریافت این جایزه با استان‌هایی مانند فارس، ‌یزد، کرمان، اصفهان و ... رقابت کنند و با توجه به معدود بودن این سهمیه رقابت بسیار نزدیکی وجود دارد که امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود بتوانیم این شاخص استان را امسال در سطح ملی ارتقا دهیم.

اجرای طرح دوست علمی برای ارتقای جایگاه کنکور

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان همچنین با بیان این‌که طرح دوست علمی برای اولین‌بار در استان اجرا شد، با اشاره به جلسه اخیر شورای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این جلسه عنوان شد که برای پوشش کامل این طرح در استان به 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. همچنین برای ارتقا شاخص کنکور و افزایش رتبه‌های تک‌رقمی به 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

زراسوندی افزود: پیشنهادی که بنیاد نخبگان مطرح کرد این بود که افراد تحت پوشش بنیاد و یا برندگان جوایز تحصیلی با توجه به این‌که در قبال تحصیلات بنیاد متعهد به شرکت در فعالیت‌های فرهنگی می‌شوند، از توان این افراد در قالب طرح دوست علمی و اردوهای جهادی برای ارتقاء سطح علمی دانش‌آموزان با تأکید بر مناطق حاشیه‌ای استفاده شود که این طرح برای اولین بار در استان اجرا شد. همچنین در یک ابتکاری دیگر نخبگان تحت پوشش بنیاد با حضور در دو مرکز شبانه‌روزی در ایذه و مسجدسلیمان، کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار کردند، به طوری که امسال یکی از این مدارس سه نفر و در دیگری دو نفر رتبه‌های بسیار خوبی در کنکور کسب کردند.

وی با بیان این‌که اجرای این طرح نیز پیشرفت 100 درصدی داشته است، به اردوهای جهادی اشاره کرد و گفت: البته اردوهای جهادی بنیاد نخبگان با دیگر اردوهای جهادی متفاوت و اردوهای تخصصی و آموزشی است. اخیراً نیز پارک علم و فناوری استان پیشنهاد داده است که اردوهای جهادی کارآفرینی در مناطق عشایری روستایی و محروم برگزار شود که برنامه‌ریزی اولیه آن انجام شده و به احتمال زیاد تا پایان سال برگزار می‌شود.

پیشرفت 87 درصدی برنامه‌های بنیاد نخبگان در 6 ماهه سال

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان مجموع پیشرفت فیزیکی برنامه‌های مصوب بنیاد ملی نخبگان در سال جاری را 87 درصد عنوان کرد و ادامه‌داد: علت آنکه پیشرفت 100 درصدی حاصل نشده، اجرای برخی برنامه‌ها مانند شناسایی سرآمدان است که باید طی یک فرایند طولانی در کل سال اجرا شود. همچنین شرایط آب و هوایی استان اجرای برخی برنامه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

زراسوندی با بیان این‌که شاید بتوانیم بگوییم از مجموع برنامه‌های بنیاد در شش ماهه اول سال 50 درصد در حوزه آموزش و پرورش بوده است، گفت: در شورای آموزش و پرورش استان تلاش‌های خوبی در حال انجام است و استاندار نیز اعتبار مورد نیاز برای توسعه پیش‌دبستانی و ارتقاء جایگاه کنکور را مصوب کرد که اگر با هم‌افزایی دستگاه‌های استان و استانداری تأمین شود، این اتفاق برای اولین بار رخ می‌دهد. البته باید در نظر داشت که برنامه‌های فرهنگی به سرعت نتیجه نمی‌دهد اما آینده استان را تضمین می‌کند.

وی بنیاد نخبگان را همانند پل‌های ارتباطی از آموزش و پرورش تا دانشگاه توصیف کرد و افزود: امیدوارم استاندار همچنان که پنج‌شنبه‌ها جلسات تخصصی برای بررسی مسائل آموزش و پرورش تعیین کرده است، برای کارگروه‌های تخصصی و بنیاد نخبگان نیز زمان‌هایی را تعیین کند که بتوانیم به صورت مداوم گزارش فعالیت‌ها و مسائل مختلف را ارائه دهیم.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان همچنین در خصوص درخواست‌های مطرح شده از سوی اعضای شورا در خصوص نقش‌آفرینی بنیاد در حیطه کارآفرینی و ایجاد شتاب‌دهنده‌های ایده، اظهار کرد: بنیاد نخبگان نمی‌تواند در این حیطه ورود کند، زیرا اگرچه یک مجموعه شتاب‌دهنده است اما شتاب‌دهنده کارآفرینی نیست و متولی این امر پارک علم و فناوری استان است. بنیاد به عنوان نماینده تام‌الاختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نظارت و تأییدیه‌های اول را انجام می‌دهد. البته با توجه به بازدیدی که استاندار از شتاب‌دهنده‌های دانشگاه تهران و پارک فناوری پردیس داشتند، امیدواریم در آینده نزدیک نیز شاهد راه‌اندازی یک شتاب‌دهنده در استان باشیم.

برنامه‌های بنیاد برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی

زراسوندی درباره جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی نیز به دو جایزه شهید آشتیانی و شهید احدی در بنیاد نخبگان اشاره کرد و توضیح داد: جایزه شهید آشتیانی مربوط به جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و جایزه شهید احدی برای جذب به عنوان هیأت علمی در دانشگاه‌ها است. بنیاد نخبگان نیز برای افرادی که در قالب این جوایز به دستگاه‌های اجرایی و یا دانشگاه‌ها معرفی می‌کند تسهیلاتی را در نظر گرفته است.

وی همچنین با بیان این‌که تشکیل 5 کارگروه تخصصی در برنامه بنیاد استان قرار دارد، تصریح کرد: در جلسه آتی شورای علمی که برنامه‌های سال 96 بنیاد ارائه می‌شود، یک کارگروه تخصصی برای حفاری پیش‌بینی شده است. همچنین با توجه به پیگیری استاندار سابق و حوزه کشاورزی، یک کارگروه تخصصی از سرآمدان این حوزه برای طرح 550 هزار هکتاری تشکیل خواهد شد که این امر نیز به طور جدی در حال پیگیری است اما چندان تمایل نداریم که این کارگروه‌ها را پراکنده کنیم.

نخبگان به عنوان یک اتاق فکر دیده شوند

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با ابراز امیدواری از این‌که استاندار زمانی را برای بررسی مسائل نخبگان تعیین کنند و نخبگان به عنوان یک اتاق فکر دیده شوند، عنوان کرد: در این‌صورت می‌توان طرح‌ها و ایده‌های نخبگان را خارج از فعالیت‌های روزمره به استاندار ارائه دهیم.

زراسوندی همچنین در پاسخ به یکی از اظهارات اعضای شورا در بحث جوایز تحصیلی گفت: در حال حاضر فرایند اعطای جوایز تحصیلی انجام شده و اطلاع‌رسانی لازم نیز با همکاری معاونان آموزشی در همه دانشگاه‌های استان انجام شد، به طوری‌که از دورترین واحدهای دانشگاهی نیز در سامانه ثبت‌نام شده است.

وی با بیان این‌که سهمیه استان در بخش دانشجویان کارشناسی معمولاً پر نمی‌شود علت آن را عدم انتخاب دانشگاه‌های استان توسط رتبه‌های برتر کنکور عنوان و خاطرنشان‌کرد: در بخش کارشناسی ارشد نیز بیشترین ظرفیت مربوط به دو دانشگاه صنعت نفت و شهید چمران بوده و در دکتری نیز تمام بورس‌ها به دانشجویان دانشگاه شهید چمران اختصاص یافته است که نشان می‌دهد این دانشگاه در مقطع دکتری تأثیرگذارترین مجموعه آموزشی استان است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار