تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۱۳۴۶۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران تأکید کرد:
لزوم شکل‌گیری همکاری‌های علمی برای شناسایی علت تنگی نفس
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که به دانشگاه مأموریت داده شد که در زمینه فرضیات موجود درباره علت تنگی نفس پس از باران‌های پاییزی برنامه‌هایی را انجام دهد، گفت: اکنون دانشگاه در این زمینه فعال شده اما باید همکاری‌های علمی و پژوهشی لازم در سطح استان شکل بگیرد.

دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در جلسه بررسی مشکلات تنفسی ناشی از اولین بارندگی پاییزی که امروز سوم آبان‌ماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به بروز این پدیده طی چند سال اخیر در استان خوزستان، اظهار کرد: شاید در سال اول چندان اقدامات خاصی انجام نشد اما در سال‌های دوم و سوم و به‌خصوص در سال گذشته این مسأله بسیار بحرانی و جدی شد و به دنبال آن اقدامات مختلفی در سطح استان صورت گرفت.

وی با بیان این‌که به دنبال بروز این مشکل دانشگاه علوم پزشکی سال گذشته از اساتید و متخصصان مرتبط برای حضور در یک جلسه دعوت به‌عمل آورد و قرار شد که همکاری‌هایی انجام شود، گفت: متأسفانه این همکاری آن‌گونه که باید و شاید، ‌شکل نگرفت و پیش نرفت؛ در انتهای سال نیز از سوی دکتر ابتکار جلسه‌ای در تهران تشکیل و در این خصوص بحث و بررسی شد. همچنین آخرین بررسی‌ها و دیدگاه‌های دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و افراد متخصص در سطح استانی و ملی و مشکلات و تجهیزات لازم برای واکاوی موضوع مطرح شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در پی آن در دانشکده‌های کشاورزی و علوم دانشگاه نیز جلساتی برای بررسی موضوع از زاویه دید تخصصی اعضای هیأت‌علمی مربوطه تشکیل و اخیراً نیز به دانشگاه مأموریت داده شد که در زمینه فرضیات موجود به‌ویژه در حوزه مسائل شیمیایی و گیاهی و حوزه‌های تخصصی که دانشگاه در  آن حیطه‌ها کار کرده است، برنامه‌هایی را انجام دهد.

حاجی‌دولو با بیان این‌که این مسأله یک موضوع چند بعدی است که باید از زوایای مختلف بحث و بررسی شود، خاطرنشان کرد: کارگروه سلامت، تغذیه، بهداشت و ایمنی استانداری به‌طور مستقیم مسئول تشکیل جلسات و پیگیری‌های مربوط به این مسأله و دانشگاه علوم پزشکی اهواز دبیر این کارگروه است، اما با توجه به این‌که تشخیص علت این پدیده به پژوهش و تحقیقات همه‌جانبه نیاز دارد و از سوی دیگر دانشگاه شهید چمران، دبیر کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان است، استانداری از دانشگاه درخواست کرده که در زمینه‌های تخصصی اساتید این مسأله مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه به کمک اساتید دانشکده‌های علوم و کشاورزی در این زمینه فعال شده اما آنچه مسلم است از نگاه ملی، از جامعه دانشگاهی استان مطالبه می‌کنند که علت این پدیده را شناسایی و اعلام کند و برای آن‌ها این‌که دانشگاه شهید چمران، صنعت نفت، علوم پزشکی و یا مرکز تحقیقات شهرداری متولی امر باشد، فرقی نمی‌کند بلکه می‌گویند این پدیده رخ می‌دهد و مسئولان استان باید آن را بررسی، نظر خود را ارائه و پس از تجمیع آرا، یک گزارش ارائه دهند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: اگر امسال هم گزارش این موضوع داده نشود، می‌گویند که یک تیم از دانشگاه تهران بیاید و آن را بررسی کند؛ آن وقت صدای ما در می‌آید که چرا بررسی این مسأله به دانشگاه‌های استان سپرده نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد که در سطح استان تقسیم‌بندی‌ها و وظایف در این خصوص باید انجام و همکاری‌های لازم شکل گیرد که بتوانیم به یک جمع‌بندی دست یابیم؛ همچنین لازم است یک هم‌اندیشی داشته باشیم که نظرات و دیدگاه‌های مختلف مطرح شود و برای همکاری‌ها و تحقیقات بعدی راهگشا باشد.

حاجی‌دولو با بیان این‌که به نظر می‌رسد شواهد کافی برای آن‌که یک عامل را به‌عنوان علت بروز این پدیده معرفی کنیم وجود ندارد، گفت: البته باید این انتقاد را از خود نیز داشته باشیم که آن همکاری‌های علمی و پژوهشی لازم برای آن‌که سریع‌تر به جواب برسیم، شکل نگرفته است که امیدواریم هر چه زودتر این همکاری‌ها ایجاد و تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. دانشگاه شهید چمران نیز به‌عنوان دبیر کارگروه آموزش و پژوهش استان از این تحقیقات حمایت می‌کند. امیدواریم که با تلاش، تحقیق و پژوهش بتوانیم عوامل دخیل در ایجاد این پدیده را شناسایی و تعیین کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار