تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۶۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزارت نیرو هم تراز زاینده رود به این رود آب منتقل کرده است
وزارت نیرو هم تراز خودزاینده رود از سایر رودخانه‌ها و سرآب‌ها به این رود آب منتقل کرده‌ است / رودخانه کارون روزی 37 میلیارد مترمکعب آورد آب داشت که امروز به 9 میلیارد متر مکعب رسیده که با افتتاح بهشت آباد 2 میلیارد مترمکعب آن کاهش خواهد یافت . این انتقال آب شرعا و عرفا و قانوناً‌ به نظر شما آیا امکان پذیر است؟
حمید چیتچیان روز دوشنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان برای ما یکی از مولفه‌های اصلی شکل‌دهنده هویت ملی ماست و اگر به تاریخ نگاه کنیم می‌بینید اثرگذاری اصفهان فراتر از منطقه و کشور بوده است. اگر صفویه را نگاه کنید و اصفهان را به عنوان پایتخت آن بنگریم می‌بینیم اصفهان جز سه شهر تأثیرگذار جهان بوده است حال این تاثیر می‌تواند اجتماعی فرهنگی و سیاسی باشد.

وی افزود: دولت و من به عنوان یک خدمت‌گذار برای شهر اصفهان جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم و این طبیعی است که به اصفهان نگاه ویژه و توجه ویژه‌ای داشته باشیم و تاریخچه وزارت نیرو هم نشان می‌دهد که همیشه نگاه‌ها به اصفهان ویژه بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به جلسه شورای عالی آب زاینده رود عنوان کرد: در پنج دهه گذشته هر سال 850 میلیون مترمکعب آب در زاینده رود جریان داشت و قبل از انقلاب که سد زاینده رود و تونل کوهرنگ یک احداث شد و آب را از سرچشمه‌های کارون برداشت و به این سوی زاگرس یعنی زاینده‌رود آورد. میزان آورد این تونل 293 میلیون متر مکعب بوده است که این طرح را اگر با طرح‌های بعدی که برای زاینده‌رود انجام شد جمع ببندیم به این نتیجه می‌رسیم که وزارت نیرو هم تراز خودزاینده رود از سایر رودخانه‌ها و سرآب‌ها به این رود آب منتقل کرده‌اند.

چیتچیان با تأکید بر این که تا پایان 93 تونل سوم کوهرنگ به بهره‌برداری می‌رسد افزود: سد بهشت آباد نیز در پایان امسال نیز به بهره‌برداری می‌رسد و با جمع‌آوری این موضوع تا کنون یک میلیارد و 17 میلیون مترمکعب آب به زاینده‌رود اضافه شده است؛ این یعنی 200 میلیون مترمکعب آب بیشتر از آورد رود زاینده رود است.

وزیر نیرو با ارائه آماری جدید و نادر گفت: از ابتدای احداث وزارت نیرو و فعالیت‌های این وزارت برای انتقال آب به این حوضه به حوضه دیگر اتفاق افتاده 2 میلیارد مترمکعب آب بوده که نصف آن به استان اصفهان فرستاده شده است و این یعنی اتفاقی نادر در حوضه آبی کشور. البته این نکته را متذکر می‌شوم که ما فقط پنج میلیون اصفهانی را از80 میلیون ایرانی در نظر نگرفته‌ایم بلکه این فعالیت متعلق به همه کشور بوده است.

چیتچیان تصریح کرد: واقعا شرایطی در حوضه شرب آب اصفهان امروز وجود دارد برای همه مردم ایران نگران کننده است و باعث تاسف است که چنین رویدادی رخ داده است و مساله آب اصفهان دغدغه هر ایرانی است چرا که اصفهان یکی از مولفه‌های اصلی ما ایرانی‌هاست و واقعا یکی از دلایل اصلی این آباددانی و اینکه اصفهان مرکز فرهنگی و اجتماعی ایران قلمداد می‌شود بی شک زاینده رود است.

وی با یک سوال سخنان خود را ادامه داد:‌حال چرا «زاینده رود» با این همه توجه و با این همه آورد آب از استان های دیگر با مشکل مواجه می‌شود؟ پاسخ به سه عامل محدود می‌شود. ابتدا عواملی که دست خدا است و دست بشر در آن دخالت ندارد. دوم عواملی که دست منابع آب یعنی وزارت نیرو و سوم عوامل خارجی که بیرون از وزارت نیرو آب را کنترل می‌کنند که باید به این سه عامل مهم عدم همکاری یا همکاری نکردن مردم را از مسئولان رده بالا تا بالاترین قشر مردم نظر بگیریم.

وی گفت:‌چیزی که مهم است این است که امروز تمام کشور ایران با خشک‌سالی روبرو است و در خبری تاسف بار اعلام می‌کنم که 12 کلان شهر ما از نظر تأمین آب شرب در وضعیت اضطرار هستند که می‌توان به تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان، زاهدان، همدان، کرج و قزوین اشاره کرد.

چیتچیان با اشاره به این که ما برای مدیریت آب شرب شهرها به شدت تلاش کرده‌ایم گفت: در این شرایط سخت آبی کشور، وزارت نیرو آب شرب اصفهان را تأمین کرده است و بزرگترین تسویه خانه کشور یعنی «بابا شیخ علی» اصفهان را مدیریت آبی کرده‌اند. پس مگر می‌توان گفت وزارت نیرو برای اصفهان کاری نکرده است؟

وزیر نیرو تأکید کرد: متاسفانه در مدیریت جلوگیری از استفاده‌های غیرقانونی از برداشت آب زیرزمینی و سطحی موفق عمل نکرده و مساله این نیست که به اعتبار ربط داشته باشد. همه ما مدیریت غلط داشته‌ایم و مسئولان، شما هم مدیریت غلط داشته‌اید.

وی با بیان این که افزایش جمعیت بی‌رویه شهر اصفهان، افزایش 45 هزار هکتاری باغ و زمین کشاورزی و مراتع در حاشیه زاینده رود در گذشته و تبدیل شدن آن به 200 هزار هکتار، امروز قطعاً‌ به یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد . گفت: خوب این آب از کجای زاینده رود تأمین شود؟! امروز که شما اصفهان را قطب بزرگ صنعتی کشور می دانید بدانید مصارف آب از پنج میلیون متر مکعب به 200 میلیون مترمکعب رسانده‌اید و خوب این یعنی چی؟ مگر در چنین شرایط آبی می‌شود چنین کرد؟

وی اضافه کرد: فضای سبز شهری اصفهان بهترین فضای سبزی شهر است اما آیا اصفهان با این شرایط آبی نیازمند چنین فضای سبز شهری است؟ که روزانه بخواهید پنج هزار فضای شهری را آب دهید.

وزیر نیرو ادامه داد: رودخانه کارون روزی 37 میلیارد مترمکعب آورد آب داشت که امروز به 9 میلیارد متر مکعب رسیده که با افتتاح بهشت آباد 2 میلیارد مترمکعب آن کاهش خواهد یافت . این انتقال آب شرعا و عرفا و قانوناً‌ به نظر شما آیا امکان پذیر است؟

چیتچیان خطاب به مسئولان اصفهان گفت: چاره امروز «زاینده رود» مدیریت مصرف آب است. این منطقه منطقه شالیکاری نیست و بدانید تمام چاه‌ها چه در بالا دست و چه در پایین دست کنترل می‌شود موتورهای دیزلی به برقی تبدیل می‌شود و جلوی تمام اضافه برداشت‌ها در تمام استان های بالا دست و پایین دست و اصفهان گرفته می‌شود و بدانید در اصفهان آب برای کشت و کار به شرق اصفهان می‌رسد و پنج ماه پس از بهمن ماه آب برای کشت خواهیم داشت.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد : بزرگترین مشکل تونل گلاب دو، برای احداث نبود مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است که دنبال هستیم آن را بگیریم.

پروژه بهشت آباد قطعا در برنامه‌های وزارت نیرو است و این پروژه فقط آب شرب اصفهان را تأمین می‌کند و حجم انتقال آب آن 250 میلیون متر مکعب است و در پایان مردم اصفهان باید بدانند آوردن آب به اصفهان نباید دیگر استان‌ها را متضرر کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار