تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۳۴۶۳۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه‌اندازی دستگاه اندازه‌گیری باران اسیدی در خوزستان
در حال حاضر اداره هواشناسی دستگاه اندازه‌گیری باران اسیدی را که یک دستگاه بسیار پیشرفته است، در اختیار دارد و اگر نمونه‌برداری از اولین بارش‌های پاییزی انجام شود در اسرع وقت نمونه‌ها را آنالیز و نتیجه را به‌صورت مکتوب ارائه می‌دهیم
مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به فرضیه باران اسیدی در بروز مشکلات تنفسی، گفت: باید بگویم که ما یک ایستگاه هواشناسی در اهواز داریم که نمی‌توانیم نتایج این ایستگاه را به کل شهر تعمیم دهیم.

کورش بهادری در جلسه بررسی مشکلات تنفسی ناشی از اولین بارندگی پاییزی که امروز سوم آبان‌ماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این‌که فرضیه‌های بسیاری در خصوص مشکلات تنفسی در اهواز مطرح شده است، گفت: با شناختی که از آقای لاهیجان‌زاده دارم، فکر نمی‌کنم که محیط‌زیست اصراری داشته باشد که مقصر اصلی کنوکارپوس است.

وی افزود: مشکل دوم این است که فرضیه‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که اغلب توسط افراد موجه به‌عنوان یک نظریه علمی به جامعه تزریق شد، کار را بسیار مشکل کرده است؛ این در حالی است که وقتی یک فرضیه در محیط دانشگاه ارائه می‌شود باید روی آن کار شده و پس از انجام آزمایش‌های لازم به‌طور مثال بگوییم که مقصر اصلی کنوکارپوس است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان این‌که یکی از مراجع مهم برای تنویر افکار عمومی استان دانشگاه شهید چمران استان است، عنوان کرد: یکی از فرضیه‌های مطرح می‌تواند انجام واکنش‌های شیمیایی هنگام اولین بارش‌ها باشد. از مسئولان و متولیان امر می‌خواهم که صبر و تحمل خود را بالا ببرند و بگذارند که در یک فضای آرام این فرضیات و نظریات مطرح شود.

بهادری افزود: در خصوص باران اسیدی باید بگویم که ما یک ایستگاه هواشناسی بیشتر نداریم که نمونه‌برداری آن از فضای فرودگاه انجام می‌شود و نمی‌توانیم نتایج این ایستگاه را به‌طور مثال به چهارراه نادری تعمیم دهیم. محیط‌زیست تعدادی نمونه را به اداره هواشناسی ارائه داد که آن‌ها را در دستگاه‌های خود قرار داده و سنجش کردیم که PH بالای 7 را نشان می‌داد.

وی تصریح کرد: البته دعا می‌کنیم که امسال یک سال بحرانی نباشد؛ در حال حاضر اداره هواشناسی دستگاه اندازه‌گیری باران اسیدی را که یک دستگاه بسیار پیشرفته است، در اختیار دارد و اگر نمونه‌برداری از اولین بارش‌های پاییزی انجام شود در اسرع وقت نمونه‌ها را آنالیز و نتیجه را به‌صورت مکتوب ارائه می‌دهیم.

همچنین در این نشست امین شحیطاوی مدیر پژوهش شهرداری اهواز، با بیان این‌که به علت اعلام دانشگاه علوم پزشکی در معرفی کنوکارپوس به‌عنوان علت تنگی نفس با یک هجمه وسیع افکار عمومی مواجه شدیم، گفت: برخورد گسترده‌ای در قطع درختان کنوکارپوس اتفاق افتاد؛ به طوری‌که هر چند سرانه فضای سبز در مناطق مختلف اهواز از چهار تا پنج متر مربع و در برخی مناطق نیز 17 تا 18 متر مربع متفاوت است، اما به‌خاطر قرار گرفتن در یک عمل انجام‌شده، شاهد قلع‌وقمع شدید این درختان در سراسر استان بودیم.

وی با بیان این‌که درخواست ما این است که مسئولان با دید علمی به مسأله نگاه کنند، اظهار کرد: اگر نیازی به قطع این درختان نیست و با هرس کردن مسأله رفع می‌شود، چرا اطلاع‌رسانی ناقصی در این خصوص انجام شد؟ همه اساتید و دانشگاهیان می‌دانند که علم زبان خود را دارد.

مدیر پژوهش شهرداری اهواز با اشاره به این‌که شهرداری در خصوص بیماری‌های درختچه‌ها و فضای سبز تاکنون با همکاری دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان 2 کتاب به چاپ رسانده است، گفت: در این کتاب‌ها به کنوکارپوس نیز اشاره شده است اما با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، تاکنون هیچ‌کدام از منابع علمی دنیا درباره بیماری‌زایی یا آلرژی‌زایی کنوکارپوس گزارشی نداده‌اند.

شحیطاوی افزود: تحقیقی که اخیراً دکتر چهرازی عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران انجام داده است، با استناد به پنج منبع معتبر خارجی عنوان می‌کند که حتی این گونه گیاهی جنبه‌های دارویی و اثرات درمانی دارد. بسیاری از سرانه فضای سبز اهواز و سرمایه‌گذاری که طی این سال‌ها برای یک گونه با ارزش انجام دادیم، به دلیل انتشار یک خبر در فضای مجازی از بین رفت.

وی تصریح کرد: البته با دستور شهردار، دیگر این گونه گیاهی در سطح شهر کشت نمی‌شود و حداقل 20 گونه جدید کاشته شده است که البته برخی از این گونه‌ها به علت کُند رشد بودن هنوز خود را نشان نداده‌اند اما اعتقاد داریم که کشت گسترده کنوکارپوس نیز در فضای شهر کار درستی نبوده است و باید تنوع در کشت گونه‌ها رعایت شود، با این وجود مقاله کراچی هم قرآن کریم نیست که بخواهیم تنها به آن استناد کنیم.

شحیطاوی با بیان این‌که 200 حلقه چاه نفت در محدوده شهر اهواز وجود دارد، گفت: محیط زیست باید این موضوع را پیگیری کند که این چاه‌های نفت چه میزان آلاینده به محیط زیست وارد می‌کنند نه آن‌که موضوع را به درختچه‌ای که زبان ندارد ارتباط دهد که از نظر علمی نیز جنبه‌های درمانی آن اثبات شده است.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: باران اسیدی
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
0
1
باباچرا زور میگید وقتی یه موضوع به این مهمی رو علمشو ندارین خب از یکی از این کشورای دوست وهمسایه استفاده کنیدچون مطمئنا اکثرکشورا سلامتی مردم انقدر براشون ارزش داره که تو این زمینه هم تحقیقات درستی انجام دادن هم راهکارشو پیدا کردن
پاسخ ها
راکی
| United Arab Emirates |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
آقا سعید اگه کارشناس از جاهای دیگه بیارن که نمیشه بودجه رو بین خودشون حل کنن
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
0
0
دست خدا هرچی خدا میخواد میشه دست ماکه نیست
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
با سلام به همه همشهریان عزیز
وقتی مساله سلامتی مردم هیچ اهمیتی برای مسئولان نداشته باشه نتیجه همین شده که در بالا خواندید.
1. ما هیچ توقعی ازمسئولان نالایق و بیسواد شهرمان نداریم .چون هیچ کدام بخاطر لیاقتی که باید داشته باشند نیست که پست و مقام گرفتن و فقط با روابط و رانت تا بتوانند منافع روسای بالا دست خود را تامین کنند .اگه ممکنه از پول خود این مردم چند تا کارشناس از تهران یا اصفهان تقاظا کنید تشریف بیارن تا مشکل مردم را واقعن بررسی کنن.
راکی
|
United Arab Emirates
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
سپاس از این همه توجه مسئولان
:
:
:
آخرین اخبار