تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۳۴۶۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارشناس مدیریت بحران استانداری خوزستان مطرح کرد:
"باران اسیدی معکوس"، جدیدترین فرضیه درباره علت تنگی نفس پاییزی
کارشناس مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این‌که بیش از 80 درصد فضای سبز شهری آبادان و خرمشهر به کنوکارپوس اختصاص دارد، در حالی‌که هیچ‌گونه آسیب و مشکل تنفسی ناشی از بارندگی در این شهرها گزارش نشده است، فرضیه "باران اسیدی معکوس" را در این خصوص مطرح کرد
محمود شمیلی در جلسه بررسی مشکلات تنفسی ناشی از اولین بارندگی پاییزی که امروز سوم آبان‌ماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 80 درصد فضای سبز شهرهای آبادان و خرمشهر مربوط به کنوکارپوس است اما هیچ‌گونه آسیب و مشکل تنفسی ناشی از بارندگی در این شهرها گزارش نشده است؛ این رقم 20 تا 25 درصد بیشتر از اهواز است که نشان می‌دهد کنوکارپوس عامل اصلی بروز این مشکل نیست.

وی افزود: دانه گرده به محض رسیدن رطوبت به آن شروع به رشد می‌کند و همین مسأله که باعث چسبندگی آن به جدار مجراهای تنفسی می‌شود و آن را به‌عنوان یکی از عوامل حساسیت‌زا مطرح می‌کند؛ البته افراد حساس‌تر بیشتر تحت تأثثر گرده‌ها قرار می‌گیرند. شاید به‌طور کامل نمی‌توان قضیه کنوکارپوس را منتفی کرد، اما برای بررسی دقیق این موضوع می‌توان وضعیت کشت کنوکارپوس در سطح استان را در ارتباط با میزان مراجعات به بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار داد.

کارشناس مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین این مسأله را مورد توجه قرار داد که تأسیسات نفتی مرزی استان در منطقه شرق به‌شدت توسعه یافته است و گفت: گل حفاری که به‌طور مدام در اثر این فعالیت‌ها به سطح زمین ریخته می‌شود، مملو از اسیدهای مختلف است. از سوی دیگر بادهای مخالف دقیقاً از همین منطقه به سمت اهواز می‌وزند و شاید یکی از دلایل تنگی نفس نیز این مسأله باشد که در باران‌های اول، بخارات اسیدی با آب ترکیب شده و به هوای اهواز منتقل می‌شود.

شمیلی تصریح کرد: این موضوع درست است که تولید نفت در استان نسبت به سال 90 به یک سوم کاهش یافته اما نقاطی که نفت در حال استخراج است و عملیات حفاری انجام می‌شود، دقیقاً در مناطقی است که بادهای غالب منطقه در جریان است.

وی افزود: از سوی دیگر دستگاه‌های پایش آلودگی هوا در یک ارتفاع مشخص نصب می‌شود اما هر نوع آلاینده در ارتفاع خاصی از سطح زمین تجمع پیدا می‌کند، بنابراین آلاینده‌هایی که در ارتفاع بالاتر از این دستگاه وجود دارند، رصد نمی‌شوند؛ پس نمی‌توانیم به‌طور کامل به نتایج این دستگاه‌ها بسنده کنیم، زیرا این دستگاه در لایه‌های بالایی جو که ممکن است قسمت عمده بخارات سمی جمع شود، نمی‌تواند پایش کند.

کارشناس مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این‌که سال گذشته از آب باران نمونه‌برداری و بررسی‌هایی انجام شد، گفت: PH آب نمی‌تواند ملاک خوبی برای تشخیص آلودگی باشد زیرا موادی که در آب ترکیب می‌شود می‌تواند PH را تعریف کند. نمونه‌برداری‌هایی که هنگام بارندگی انجام دادیم، PH بین 5 تا 6 را نشان می‌داد اما جالب آن است که در برگشت بخار از زمین PH یک یا 2 واحد بالاتر بود.

شمیلی اظهار داشت: استدلال ما این است که در اولین بارش‌ها با توجه به این‌که سطح زمین داغ است، آب به سرعت بخار می‌شود و موادی که موجب خنثی شدن این اثر می‌شود در زمین باقی‌مانده و مواد اسیدزا را دوباره برمی‌گرداند. در نتیجه استنشاق این بخارات از زمین می‌تواند از فرضیات مطرح در خصوص بروز مشکلات تنفسی باشد.

وی افزود: برای آزمایش این فرضیه فردی را که دچار حالت تنگی‌نفس شده بود، مورد آزمایش قرار دادیم؛ به این صورت که یک حوله با آب مقطر خیس شد و از آن فرد خواستیم که هنگام بارش‌ها حوله را مانند یک ماسک استفاده کند که دیگر حالت‌های تنگی نفس را نشان نداد و این فرضیه را تأیید کرد زیرا این بخارات در برخورد با حوله خیس نمی‌توانستند وارد ریه شوند؛ البته تمام این موارد در حد فرضیه است.

کارشناس مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این‌که فکر می‌کنم با پدیده‌ای به نام "باران اسیدی معکوس" مواجه هستیم که نه یک باران اسیدی مستقیم بلکه برگشت بخارات اسیدی از سطح زمین و تنفس آن است، تصریح کرد: امسال در نظر داریم این بررسی‌ها را به شکل گسترده‌تر انجام دهیم و شاید بتوان با استفاده از ماسک‌های مرطوب مراجعات به بیمارستان‌ها را کاهش داد.

شمیلی تصریح کرد: از سوی دیگر در این بررسی‌ها اکثر نقاطی که کنوکارپوس به شکل درختچه تنها بوده است، کمترین گل‌دهی را داشته‌اند که نشان می‌دهد عوامل محیطی می‌تواند روی گل‌دهی آن تأثیر بگذارد. این در حالی است که اعتبار مقالات پاکستانی و هندی بسیار پایین‌ است و نمی‌توانیم صرفاً مقاله کراچی را مبنایی برای تصمیم‌گیری در خصوص مسائل تنفسی قرار دهیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار