تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۱۳۴۷۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عوارض مسمومیت ناشی از مصرف مواد مخدر و مواد محرک
ناخالصی های موجود در انواع مواد مخدر مانند سرب در برخی موارد از خود ماده مخدر مرگبارتر است و مشکلات خانوادگی، طلاق، بیکاری، فقر و بحران های روحی از عوامل مستعد کننده فرد به مصرف مواد مخدر است
رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نکاتی را در خصوص عوارض جبران ناپذیر مسمومیت ناشی از مصرف مواد مخدر و مواد محرک را تشریح کرد.

فریده یونسی سه شنبه  اظهار کرد: ناخالصی های موجود در انواع مواد مخدر مانند سرب در برخی موارد از خود ماده مخدر مرگبارتر است و مشکلات خانوادگی، طلاق، بیکاری، فقر و بحران های روحی از عوامل مستعد کننده فرد به مصرف مواد مخدر است.

وی افزود: فرآورده های تقلبی نورجیزک نه تنها سبب ترک اعتیاد نمی شوند بلکه در بیشتر آنها مواد سمی و کشنده وجود دارد.

یونسی ادامه داد: فرآورده های مخدر و اعتیاد زا مانند پان پراگ بر خلاف ادعای مطرح شده مبنی بر خوشبو کنندگی دهان یا ترک سیگار باعث بروز اعتیاد می شوند.

این مسئول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه مسمومیت با مواد مخدر از مرگبارترین مسمومیت ها است گفت: بر اساس گزارش های موجود مصرف حتی یک عدد قرص اکستازی باعث مرگ شده است.

وی افزود: مصرف شیشه، گرچه ظاهر فرد معتاد را سریعا دگرگون و قابل تشخیص نمی کند اما اعتیاد به آن به مراتب خطرناک تر از مواد مخدر دیگر است.

یونسی توصیه کرد: امتحان کردن مصرف مواد در جمع دوستان و از روی کنجکاوی آغاز حرکت در مسیر بی بازگشت اعتیاد است.

رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: سکته های قلبی، مغزی، تشنج، نارسایی کبد و کلیه و تخریب سلول های مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اکستازی و شیشه است.

وی اظهار کرد: مصرف مواد توهم زا مانند حشیش، اکستازی، ال اس دی و شیشه می تواند سبب بروز حوادث مرگبار همچون سقوط از ارتفاع، تصادف، نزاع، ارتکاب به جنایت و خودکشی در مصرف کننده شود.

یونسی ادامه داد: مصرف همزمان مواد مخدر با برخی از داروهای خواب آور و آرام بخش می تواند سبب بروز مسمومیت شدید و حتی مرگ در فرد مصرف کننده می شود.

وی با تاکید بر اینکه مسمومیت با مواد مخدر یکی از دلایل مهم مرگ ناشی از مسمومیت شیمیایی در بسیاری از کشورهاست گفت: قاچاقچیان برای دست یابی به پول بیشتر و برای اضافه شدن وزن مواد، به مواد مخدر مانند تریاک فلز سرب اضافه می کنند که این امر سبب مسمومیت حاد با سرب و مرگ معتادان می شود.

وی اضافه کرد: تزریق موادمخدر از طریق سرنگ آلوده غیر استریل و مشترک با خطر بروز انواع بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت همراه است.

یونسی خاطرنشان کرد: افزایش سطح آگاهی در مورد عوارض ویرانگر اعتیاد و آموزش صحیح پیشگیری از سوء مصرف مواد، اساسی ترین گام مبارزه با این بلای خانمان سوز است.

وی گفت: استعمال سیگار نیز باعث بروز انواع سرطان های ریه، مری و مثانه می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار