تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۱۳۴۷۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس فدراسیون:
حق ناشنوایان است که مساوی با پارالمپیکی‌ها دیده شوند
رییس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان با بیان این‌که باید یک ناشنوا نیز مانند یک معلول، ‌جانباز و نابینا دیده شود، گفت: حق‌ ناشنوایان است که دیده شوند و مساوی با پارالمپیکی‌ها باشند
رییس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان با بیان این‌که باید یک ناشنوا نیز مانند یک معلول، ‌جانباز و نابینا دیده شود، گفت: حق‌ ناشنوایان است که دیده شوند و مساوی با پارالمپیکی‌ها باشند.

افشین داوری در مجمع انتخاب رییس هیات ورزش‌های ناشنوایان خوزستان که امروز (سه‌شنبه) در اداره‌کل ورزش و جوانان استان برگزار شد، اظهار کرد: جا دارد به آقای صدیق‌راد که به عنوان رییس این هیات انتخاب شد، تبریک بگویم. ما در بخش ورزش ناشنوایان فقط کار ورزشی انجام نمی‌دهیم و شاید ورزش، بخشی از کار ما است. این قشر واقعا مغفول مانده و به آن توجه نشده است.

وی افزود: نزدیک به شش ماه است که وارد این فدراسیون شده‌ام و از نزدیک کاملا همه چیز را لمس کرده ام. همه جا هم گفته‌ام که جامعه ناشنوایان تنها معلولانی هستند که باید با چشم مسلح دیده شوند، در حالی که این قشر دیده نمی‌شوند.

رییس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان گفت: ‌این قشر باید بیشتر مورد توجه قرار داده و دیده شوند. این‌ها تنها جامعه معلولی هستند که این توانایی را دارند که در مسابقات ورزشی عادی هم شرکت کنند؛ یعنی می‌توانند عضو تیم‌های ملی در بخش شنوایان نیز باشند و ایرادی ندارد. به طور مثال ما اکنون جودوکار ناشنوا در تیم‌ملی شنوایان داریم. اخیرا هم در مسابقات المپیک، یک ناشنوا در تیم‌ملی والیبال آمریکا داشتیم که بازی هم می‌کرد و این نشان می‌دهد که توانایی این قشر ویژه است، پس باید بهتر دیده شوند و ‌بهتر از آن‌ها پشتیبانی کرد.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ مدتی است که با کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی و بهداشت و درمان مجلس جلسه دارم، چرا که بخش المپیک و پارالمپیک از هم تفکیک شدند و ما هم خودمان یک جایگاهی به اسم دف المپیک داریم که زیر نظر فدراسیون جهانی است ولی متاسفانه به آن توجه نشد. پس از یکسان‌سازی امکاناتی که در مجلس صورت گرفت و ابلاغ هم شد و به صورت قانون درآمد، ما در آن جایی نداشتیم.

 داوری بیان کرد: من هم اخیرا هزاران نامه به تمام ایران از جمله وزارت کشور نوشته‌ام، چرا که در ابتدا باید خودمان را می‌شناساندیم و می‌گفتیم که ما هم هستیم. ‌هر وقت صحبت از ناشنوا می‌شود، فکر می‌کردند که ما زیر نظر پارالمپیک هستیم، در صورتی که به این شکل نبود و همین باعث شده بود، مزایایی که ورزشکار قهرمان ما دریافت می‌کند با یک پارالمپیکی اصلا قابل مقایسه نباشد.

رییس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان گفت: ما یک پروسه را مبنی بر این‌که جامعه‌مان را به تمام کشور بشناسانیم، آغاز کرده‌ایم. به هر حال این توانایی در ما وجود دارد که حتی به تیم‌های ملی کشور در بخش شنوایان هم کمک کنیم.

وی افزود:‌ یک اتفاق خیلی خوب هم در آینده نزدیک در حال انجام شدن است،‌ آن هم برگزاری المپیک تابستانی ناشنوایان در تیرماه سال 96 می‌باشد و ما هم تا به امروز در 12 رشته ورزشی اعلام آمادگی کرده‌ایم. همچنین مجددا در سال جدید برگزاری مسابقات قهرمانی کشور را آغاز کرده‌ایم، چرا که یک نیاز است. پیگیر هم هستیم که در فوتبال و والیبال حداقل بتوانیم باشگاه داشته باشیم و آن‌ها را هم در لیگ‌های کشوری مشارکت دهیم. امیدوارم این موضوع نیز به ثمر بنشیند. شاید این موضوع باعث انگیزه ورزشکاران شود، چرا که در حال حاضر ورزشکاران دختر و پسر ما انگیزه لازم را ندارند.

داوری عنوان کرد: اخیرا مسابقات دو و میدانی، شنا، پینگ‌پنگ، بولینگ، بدمینتون و کاراته را برگزار کردیم و رشته‌هایی مانند فوتسال، فوتبال، کشتی، والیبال، دوچرخه‌سواری، جودو و تکواندو نیز در حال برگزاری هستند و همین امر باعث شده است که تعداد ورزشکاران و سن آن‌ها دست‌مان بیاید.
 
وی افزود: همچنین اردوهای تیم‌های ملی دختر و پسر به استناد تشخیص انجمن‌های ورزشی‌مان در همان 12 رشته‌ای که قرار است در المپیک تابستانی شرکت کنیم، تشکیل خواهد شد.


داوری بیان کرد:‌ خوزستان یکی از استان‌های فعال و قابلیت‌دار ما است و جا دارد از مدیریت این‌جا تشکر کنم. 400 ورزشکار در این استان به ثبت رسیده‌اند ولی باید بگویم توانایی خیلی بالاتر از این است و ما هنوز خیلی‌ها را داریم که انسان‌های بسیار توانمندی هستند ولی هنوز آن‌ها را نشناختیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال تشکیل برنامه کمپین هستیم که بحث اشتغال ناشنوایان از مسیر ورزش است که اگر انجام شود، مسیر ازدواج این قشر نیز تسهیل می‌شود. باید به این قشر ارزش دهیم و از آن‌ها پشتیبانی کنیم و بتوانیم برخی از امورات این قشر را که باعث انگیزه و حضور بیشترشان در جامعه می‌شود، تامین کنیم که بخش عمده آن نیز بر عهده ما است.

رییس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان گفت:‌ اتفاقی که اخیرا برای ناشنوایان افتاده، این است که بعد از تفکیک بخش پارالمپیک از المپیک، احساس می‌شد که ناشنوایان در قالب پارالمپیکی‌ها هستند که به این صورت نبود و ما هم بلافاصله بعد از آن اقداماتی را شروع کردیم و جلسات متعددی داشتیم و درصدد این هستیم که یک ناشنوا دقیقا مانند یک معلول، ‌جانباز و نابینا دیده شود، چرا که ورزشکاران معلول، ‌جانباز و نابینا دارای یک جایگاه به اسم پارالمپیک هستند که قدمت آن خیلی کمتر از دف‌المپیک است. پایگاه دف المپیک از سال 1957 میلادی در سویس، تشکیل شد و بعدها بود که پایگاهی به اسم پارالمپیک راه‌اندازی شد. پس حق‌مان است که دیده شویم و مساوی با پارالمپیکی‌ها باشیم. در حال حاضر در حال ایجاد این موضوع هستیم که نوید خوبی است.

وی بیان کرد: به هر حال جامعه ناشنوایان باید حقوق کاملا متعارف با توجه به شخصیت این جامعه داشته باشد که متاسفانه کمی مغفول مانده است و باید دیده شود تا بتوانیم از توانایی این جامعه بهره لازم را ببریم و امیدوارم در آینده نزدیک باتوجه به علاقه‌مندی که در جامعه ناشنوایان وجود دارد، بتوانیم جایگاه اصلی ناشنوایان را به آن‌ها برگردانیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار