تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۷۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه های بهداشتی که هر زائر حسینی باید رعایت کند
قبل از عزیمت زائرینی که بیماری مزمن مثل دیابت، فشار خون و یا بیماری قلبی دارند حتما به پزشک خود مراجعه کرده و ضمن معاینه با اجازه پزشک در این سفر حاضر شوند
موسم اربعین نزدیک است و میلیون ها دل عاشق با پای پیاده طریق الحسین را پیش گرفته و راهی سرزمین کربلا می شوند. یکی از مسایلی که در کنار بعد معنوی این سفر معنوی مهم و حساس است مسئله بهداشت و سلامت زائرین است که می تواند به زائرین در زیارتی کامل و بهره مندی بالا کمک کند.

دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در باره زائرین اربعین حسینی اظهار داشت: قبل از عزیمت زائرینی که بیماری مزمن مثل دیابت، فشار خون و یا بیماری قلبی دارند حتما به پزشک خود مراجعه کرده و ضمن معاینه با اجازه پزشک در این سفر حاضر شوند.

وی افزود: بیمارانی که قصد حضور در این سفر را دارند داروهای که مصرف می کنند را با خود به همراه داشته باشند که بتوانند در طول مسیر استفاده کنند.

سلمان زاده گفت: مسئله آب و مواد غذایی سالم مهم ترین مسئله بهداشتی است که زائرین اربعین حسینی باید به آن توجه داشته باشند و در طول مسیر حتما از آب و مواد غذایی مطمئن و بهداشتی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: زائرین در طول مسیر حتما از غذای گرم استفاده کنند و به هیچ وجه از غذای سرد و مانده استفاده نکرده و غذایی را با خود به همراه نداشته باشند.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اهمیت استفاده از آب سالم و بسته بندی در طول مسیر پیاده روی اظهار داشت: کسانی که قصد پیاده روی دارند در طول مسیر آب بسته بندی و بهداشتی تهیه و مصرف کنند و به هیچ وجه از آب رودخانه و آب که به شکل غیربهداشتی عرضه می شود استفاده نکنند.

وی در مورد مصرف سبزیجات توصیه کرد: مصرف سبزجات و کاهو به هیچ وجه توصیه نمی شود و در مورد میوه نیز مصرف میوه های که پوست آنها کنده می شود با رعایت نکات بهداشتی توصیه می شود.

سلمان زاده گفت:ایام پیاده روی اربعین ایامی است که احتمال شیوع آنفولانزا وجود دارد بنابراین زائرین توصیه های بهداشتی را رعایت کرده و حتما دو هفته قبل عزیمت به عراق واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

وی درباره نحوه تهیه واکسن بیان داشت: واکسن آنفولانزا به شکل مناسب و گسترده در همه داروخانه های خوزستان موجود است و معاونت بهداشت نیز تدبیری اندیشیده است که اقشار پرخطر مثل بیماران دیالیزی به شکل رایگان واکسن را دریافت کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در طول دوره پیاده روی کسانی که مستعد زخم پا هستند مثل بیماران قندی در طول مسیر استراحت کافی کرده و از کفش مناسب و طبی استفاده کنند.

سلمان زاده ادامه داد: بارش های پاییزی که در سال های اخیر برای هموطنان مشکل تنفسی ایجاد کرده است در صورت رخ دادن زائرین نکات لازم را در این باره رعایت کنند و سعی کنند در محیط مسقف و سربسته حضور پیدا کرده و در زیر باران قرار نگیرند و کسانی هم که مشکلات تنفسی و آسم دارند حتما ماسک و داروهای خود را به همراه داشته باشند.

در ادامه این گفت و گو فرهاد صفدری مدیرگروه بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان داشت: در مورد موکب ها و بهداشت آنها، همه موکب ها شناسایی شده و آموزش های لازم بهداشتی به مسئولان داده شده و کد بهداشتی دریافت کردند.

وی افزود: مسئولان موکب ها همچین مورد آزمایش های بهداشتی قرار گرفتند و آموزش های لازم درباره تهیه و سلامت غذا به آنها داده شده است.

مدیرگروه بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهوازگفت:به مسئولان موکب ها در مورد استفاده از دستکش و شستشوی صحیح ظروف و دست ها و همچین استفاده از آب بهداشتی توصیه های بهداشتی ارائه شده و بازرسان معاونت بهداشت نیز به شکل مستمر در محیط حضور دارند.

وی بیان داشت: در مورد ظروف یکبار مصرف توصیه کردیم از ظروف مخصوص غذای گرم و لیوان های یکبار مصرف کاغذی استفاده شود و گرفتن مواد اولیه غذایی از افراد ناشناس خودداری کنند.

صفدری ادامه داد: موکب ها از طبغ و ارائه غذاهای حساس مثل سالاد اولیه و شیر برنج و به طور کلی غذاهای که در آنها شیر و تخم مرغ استفاده می شود پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: زایرین در طول مسیرپیاده روی اربعین در کشور عراق نیز اگر شیری مصرف می کنند شیر داغ و جوشیده باشد و سبزی که مطمئن هستند به شکل بهداشتی شستشو شده مصرف کنند.

این مسئول بهداشتی افزود: موکب ها دوغ و ماست پاستوریزه و بسته بندی شده ارائه دهند و از پخش دوغ و ماست محلی بین زائرین خودداری کنند.

وی در مورد دفع پسماندها و سرویس های بهداشتی گفت: در این باره هماهنگی های لازم با شهرداری تهران صورت گرفته که در ایام اربعین به شکل بهداشتی پسماندها را دفع موقت و نهایی کند و سرویس های بهداشتی را به شکل مناسب تمیز کنند و البته سم پاشی های بهداشتی را نیز ماموران بهداشت انجام می دهند.

مدیرگروه بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهوازگفت: در مرزها نیز پایگاه های مراقبت مستقر هستند که نکات بهداشتی را ارائه دهند و در داخل کشور عراق نیز گروه های بهداشتی و درمانی به زائرین خدمات ارائه می دهند.

وی افزود: همچنین در همه مرزهای دریایی و زمینی و هوایی گروه های بهداشتی مستقر شدند تا کسانی که از عراق برمی گردند از لحاظ برخی بیماری ها غربال و آزمایش شوند.

همایون امیری مدیر گروه پیگیری بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه گفت و گو گفت: زائرین عزیز نکات بهداشتی را درباره مصرف مواد غذایی، آب جدی بگیرند.

وی افزود: مصرف و به همراه داشتن آبلیمو و لیمو را به همه توصیه می کنیم و بعد غذا حتما زائرین برای اینکه دچار مسمومیت نشوند آبلیمو را مصرف کنند.

امیری اظهار داشت: برای مقابله با بیماری آنفولانزا زائرین دست ها را به مدت 60ثانیه با مایع دستشویی قبل و بعد غذا به شکل صحبح و درست مورد شستشو قرار دهند.

وی توصیه کرد: زایرین سعی کنند ژل ضدعفونی کننده به همراه داشته باشند و دست های خود را ضدعفونی کنند.

مدیر گروه پیگیری بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در مورد بیماری های تنفسی در طول مسیر اگر دچار مشکلی شدند اطلاع دهند و از کسانی که عطسه و سرفه می کنند با فاصله 2 متری حرکت کرده و در شب ها نیز در موکب های که تهویه مناسب دارند استراحت کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار