تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۱۳۴۷۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه شهید چمران:
دانشگاه‌ها نیازمند بازشناسی و بازنمایی راه و مقصد هستند
برای ترمیم و جبران کاستی‌ها و واکاوی سجایای اخلاقی و منش و روش شهدا به‌ویژه شهدای دانشجو که راه خویش را با علم و دانایی و روشن‌بینی برگزیدند، به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بیش از گذشته نیازمند بازشناسی و بازنمایی راه و مقصد هستند
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برای ترمیم و جبران کاستی‌ها و واکاوی سجایای اخلاقی و منش و روش شهدا به‌ویژه شهدای دانشجو که راه خویش را با علم و دانایی و روشن‌بینی برگزیدند، به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بیش از گذشته نیازمند بازشناسی و بازنمایی راه و مقصد هستند.

 دکتر غلامحسین خواجه در یادواره شهدای دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید چمران با عنوان "آسمان بی‌نشان" که هم‌زمان با چهارمین سالگرد خاک‌سپاری شهدای گمنام، شامگاه گذشته چهارم آبان‌ماه در مسجد امام خمینی (ره) این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: شهدای دانشجو نمونه‌های شاخص و بارزی از شهدای حسینی هستند که فارغ از آنچه نتیجه نبرد نام دارد، خود را مأمور به تکلیف دانسته و دل به دریای جهاد و شهادت حسینی می‌زدند؛ یک شهید تنها متعلق به زمان خود نیست.

وی افزود: این شهادت حسینی است که شخصیت‌های ارزنده‌ای مانند شهید چمران را که نمونه بارزی در راه آرمان‌های الهی و از خود گذشتگی محض است، به ما معرفی می‌کند. خون شهدای گمنام در رگ‌های تاریخ جریان دارد. جمله "چه بکشیم و چه کشته شویم، شهید هستیم" نمادی از منش و روح حسینی است که در روح جوانان حک شده است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تأکید کرد: دانشجویان باید بدانند تک‌تک کلاس‌های درس و آزمایشگاه‌های دانشگاه، وجب‌به‌وجب آن برای ما نسل انقلاب و دفاع مقدس، روزانه یادآور خاطره همکلاسی‌‌های شهیدمان است. بدانید در صندلی‌هایی نشسته‌اید که در سال‌های نه چندان دور، شهدایی مانند شهید علم‌الهدی و ده‌ها شهید دیگر بر آن تکیه زده‌اند. بسیاری از اساتید شما به‌عنوان رزمندگان دفاع مقدس شاهد پرپر شدن همکلاسی‌های خود در جبهه و جنگ بوده‌اند و همچنان جای خالی آن‌ها را در کنار خود حس می‌کنند.

خواجه با بیان این‌که شهدا در حال دفاع از ارزش‌ها و پاسداری از این مرزوبوم جهاد کردند و شهید شدند، خاطرنشان کرد: امروز همه ما وظیفه داریم که از آرمان‌های بلند آن‌ها پاسداری کنیم و در این راه از رخوت و سستی بترسیم و در تحصیل، تهذیب، آموزش و پژوهش جهادگونه عمل کنیم؛ هر چند از عملکرد ما مسئولان دلخور و دلگیر باشید. امروز به‌ نام و یاد تعدادی از شهدای دانشجو در یک محیط علمی و آموزشی گردهم آمده‌ایم تا یاد آن‌ها را زنده بداریم و جان‌فشانی‌ها و مرام نیک و دینداری راستین‌شان را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی افزود: جوانانی که عشق ابدی و ازلی آنان در تجلی ایثار و جانبازی به برترین معبود یگانه معنا و مفهوم پیدا کرد، آن‌ها از همه چیز خود گذشتند تا آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی تحقق یابد. بزرگداشت یاد و خاطره شهدا فرصتی برای واکاوی آرمان‌های بلندی چون ایثار و فداکاری، انصاف و عدالت، شجاعت و شهامت، سبقت در شهادت و وحدت و همدلی، در جهت تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی و فرمایشات مقام معظم رهبری است، اما به چه میزان توانسته‌ایم آرمان‌های بلند شهیدان والامقام را بازسازی کنیم و در روابط اجتماعی، خدمت صادقانه به مردم و انجام وظیفه به کار ببندیم.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: منفعت‌طلبی‌های فردی و جناحی و قدرت‌طلبی‌های برخی وزرا، ما را از بسیاری از آرمان‌های بلند و مقدس شهدا و انقلاب غافل کرده است. برای ترمیم و جبران کاستی‌ها و واکاوی سجایای اخلاقی و منش و روش شهدا به‌ویژه شهدای دانشجو که راه خویش را با علم و دانایی و روشن‌بینی برگزیدند، به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بیش از گذشته نیازمند بازشناسی و بازنمایی راه و مقصد هستند.
 
خواجه گفت: حفظ سرمایه‌های ملی و بالا بردن بهره‌وری آموزشی و پژوهشی، استفاده بهتر از امکانات، انجام هدفمند تحقیقات، قدردانی از پیشکسوتان علمی و آموزشی و استفاده از تجارب آنان از ضرورت‌هایی است که می‌توان با بهره‌گیری از راه شهدا به آن دست یافت. یاد و خاطره آنان به‌ویژه شهدای دانشجوی دانشگاه شهید چمران را گرامی می‌داریم و از جامعه دانشجویی می‌خواهم بهره‌گیری از راه شهدا را سرلوحه کار خود قرار دهند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار