تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۳۴۸۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روایت عاشقی و آیین موکب داری در شلمچه
این روزها با گذر از میدان مقاومت شلمچه تا ورودی گمرک شلمچه، مردم و خادمان زائران اربعین با برپایی موکلب هایی، خود را برای میزبانی شایسته از زائران آماده می کنند
از میدان مقاومت خرمشهر که به سمت مرز شلمچه حرکت کنی، این مسیر حال و هوایی دیگر به خود گرفته و عاشقان حسینی خود را برای پذیرایی از زائران اربعین آماده می کنند.

موکب داران و شهرستان های تعیین شده برای تامین زیرساخت های مورد نیاز، در مسیر خرمشهر تا نقطه صفر مرزی با برپایی مواکب، خود را برای استقبال و میزبانی از زائران اربعین آماده می کنند.

شهرستان های امیدیه، ماهشهر، شهر بندر امام خمینی(ره)، شهر چمران شهرستان بندر ماهشهر، شهرستان خرمشهر و آبادان، شهرستان ایذه، موکب شهدای منا، شهرداری تهران و برخی نهادها نیز با در اختیار گرفتن زمین هایی در نزدیکی نقطه صفر مرزی و تجهیز آن به امکانات مورد نیاز، در حال تامین زیرساخت ها برای زائران هستند.

 پیش بینی تردد یک میلیون زائر از مرز شلمچه در اربعین امسال

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر نیز گفت:پیش بینی می شود در ایام اربعین حسینی سال جاری بیش از یک میلیون زائر از مرز شلمچه به عتبات عالیات و حرم امام حسین (ع) مشرف شوند.

ولی الله حیاتی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای عبور زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه اندیشیده شده است، گفت:سال گذشته 747 هزار و 435 زائر از مرز شلمچه برای زیارت عتبات عالیات و حضور در مراسم اربعین در کربلا سفر کردند و امسال پیش بینی می شود این تعداد به یک میلیون زائر افزایش یابد.

وی افزود:سال گذشته 40 هزار و 117 زائر اتباع خارجی از مرز شلمچه به عراق تردد کردند و امسال نیز مرز شلمچه به عنوان مرز ویژه تردد اتباع خارجی در نظر گرفته شده است.

فرماندار ویژه خرمشهر با تشریح امکانات و زیرساخت های مهیا شده برای تردد زائران از مرز شلمچه گفت:امسال 250 موکب خدمت رسان به زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه مستقر شده و پیش بینی می شود روزانه یک هزار پرس غذای گرم بین زائران توزیع شود.

حیاتی ساخت 500 چشمه سرویس بهداشتی در مسیر 11 کیلومتری میدان مقاومت تا مرز شلمچه را یادآور شد و گفت:علاوه بر فعال شدن ناوگان حمل و نقل جاده ای، ناوگان حمل و نقل ریلی از میدان مقاومت تا شلمچه و از شلمچه تا دیگر نقاط کشور فعال می شود.

وی تردد ریلی سال گذشته از میدان مقاومت تا شلمچه را 70 هزار رام قطار عنوان کرد و گفت:تردد ریلی از شلمچه تا دیگر مناطق کشور 100 هزار رام قطار بود و امسال توصیه می شود که تعداد ریل باس برای تردد زائران از شلمچه تا مناطق مبداء سفر زائران افزایش یابد.

فرماندار ویژه خرمشهر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه آهن خرمشهر – بصره نیز گفت:دولت یازدهم، اقدامات خوبی برای تکمیل و راه اندازی خط راه آهن خرمشهر به بصره انجام داده و هم اینک سرمایه گذار بخش خصوصی این کار را به عهده گرفته است.

حیاتی تردد زائران با کشتی از خرمشهر به عراق در سال گذشته را سه هزار و 464 نفر خواند و گفت:امسال برای آسان تر شدن تردد زائران اربعین از مرز آبی خطوط کشتی نیز افزایش می یابد.

زائران اربعین حسینی روادید و گذرنامه را قبل از عزیمت به مرزها تهیه کنند

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه زائران اربعین حسینی بدون روادید و گذرنامه در مرزها حاضر نشوند، گفت:خروج زائران از مرز تحت هیچ گونه شرایطی بدون روادید و گذرنامه امکانپذیر نیست و توصیه می شود از کنسولگری های مستقر در کشور، روادید تهیه کنند.

حیاتی اظهار داشت: صدور روادید در مرز شلمچه انجام نمی پذیرد و زائران حتما روادید را از شهرستان های مبداء سفر فراهم کنند.

زیرساخت های مورد نیاز زائران از قسمت عراقی مرز از سوی سازمان منطقه آزاد اروند در فراهم شدن است

فرماندار ویژه خرمشهر در بخش دیگری از سخنانش، گفت: در سمت مرزی عراق، سازمان منطقه آزاد اروند اقدامات خوبی انجام داده و روز گذشته - یکشنبه - نیز گروهی برای تامین زیرساخت ها و ساماندهی گیت های گذرنامه اعزام شده است.

حیاتی ادامه داد:پایانه مسافری مرزی شلمچه نیز با 32 گیت ورود و خروج روزانه قادر به پاسخگویی به 100 هزار زائر است.

وی در ادامه گفت:امسال 75 هکتار زمین با 12 پارکینگ در مرز شلمچه در حال آماده سازی است و به زودی به شهرداری و نیروی انتظامی برای واگذاری به بخش خصوصی تحویل می شود.

شبکه فیبرنوری شلمچه برای زائران اربعین حسینی راه اندازی شد

رئیس اداره مخابرات خرمشهر نیز با تشریح اقدامات این اداره برای رفاه حال زائران اربعین، گفت:به منظور بالا بردن ظرفیت خدمت رسانی تلفن همراه به زائران اربعین حسینی، شبکه فیبرنوری شلمچه راه اندازی شد.

ابراهیم غزالی با بیان اینکه فیبرنوری با 72 رشته در شلمچه راه اندازی شده، اظهار داشت:با توجه به راه اندازی فیبر نوری در شلمچه، سامانه اینترنتی اداره گذرنامه، پایانه مرزی با بیشترین ظرفیت ممکن امکانپذیر شد.

وی افزود:علاوه بر این، صدا و سیمای مرکز آبادان نیز می تواند در روزهای اربعین، ارتباط مستقیم و پخش زنده با شبکه سراسری سیما در شلمچه برقرار کند.

غزالی، نصب و تقویت چهار مرکز BTS تلفن همراه در مرز شلمچه را یادآور شد و گفت:دو مرکز BTS در مرز و نزدیکی پایانه مرزی، یک مرکز BTS در توقفگاه خودروها و یک مرکز جنب موقعیت موکب شهرستان امیدیه نصب و به سیستم 4G مجهز شد.

رئیس اداره مخابرات خرمشهر تصریح کرد:علاوه بر راه اندازی فیبر نوری در مرز شلمچه، با راه اندازی مرکز BTS در پایگاه رمضان روستای سوره تلفن های همراه زائران اربعین حسینی از میدان مقاومت تا شلمچه پوشش کامل داده می شود.

غزالی گفت: پیش تر، مراکز BTS از طریق رادیویی با ظرفیت محدود فعال بود ولی هم اینک همه مراکز BTS از طریق فیبر نوری به یک شبکه وصل شده است.

وی با بیان اینکه با راه اندازی فیبرنوری در شلمچه امکان مکالمه تلفن های همراه و ارتباط اینترنتی از 700 هزار شماره به یک میلیون شماره وجود دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه هر مرکز BTS امکان پوشش تا 40 کیلومتر دارد، زائران تا یک کیلومتر در خاک عراق نیز می توانند، ارتباط داشته باشند.

غزالی با بیان اینکه شرکت مخابرات آمادگی پوشش ارتباط تلفنی زائران ایرانی تا بصره عراق را دارد، گفت:طرف عراقی اجازه پوشش شبکه تلفنی تا بصره را نمی دهد.

 امضای تفاهمنامه ما بین منطقه آزاد اروند و مخابرات

رئیس اداره مخابرات شهرستان خرمشهر همچنین با بیان آبادان تفاهمنامه سازمان منطقه آزاد اروند و مخابرات خرمشهر نیز افزود:مفاد این تفاهمنامه طرح نصب و راه اندازی فیبر نوری ادارات دولتی، شرکت های خصوصی و دولتی، مراکز آموزشی و بانک ها سطح شهر خرمشهر در سه فاز با اعتبار40 میلیارد ریال است.

غزالی اظهار داشت:فاز نخست طرح نصب و راه اندازی فیبر نوری در شهر آغاز شده و فیبر نوری دستگاه های دولتی همچون فرمانداری، سازمان تامین اجتماعی، پلی کلینیک تامین اجتماعی و استادیوم ورزشی 15 هزار نفر نفت و گاز اروندان نصب و راه اندازی شده است.

وی مدت زمان اجرای این طرح را تا پایان سال جاری خواند و گفت:در صورت نبود مشکل حفاری در شهر، تا پایان سال جاری این طرح به بهره برداری می رسد.

تامین زیرساخت های مرز شلمچه برای اربعین 95

در مسیر میدان مقاومت تا ورودی منطقه گمرک شلمچه، فرمانداری شهرستان های آبادان، ایذه، امیدیه، بهبهان، ماهشهر و برخی نهادهای مردمی با استقرار کنار این مسیر، در حال تامین زیرساخت های خدمت مواکب به زائران حسینی هستند.

پل راه آهن نیز با اعتبار سازمان منطقه آزاد اروند در این مسیر 15 کیلومتری در حتال تعریض است.
همچنین جاده چهارخطه امام رضا علیه السلام از گمرک شلمچه تا میدان مقاومت در بخش های در حال زیرسازی و اجرای آسفالت است.

به گفته امیر سامان اوالی مدیر شهری سازمان منطقه آزاد اروند، در زمان حاضر موضوع دوربرگردان ها، لکه گیری ها و انجام و اتمام کارهای عمرانی نیمه تمام که برای اسان شدن کمک به عبور و مرور سهل و آسان تر زائران می شود، در دست انجام است که مقرر شد تا ظرف یک هفته آینده این کارها به اتمام برسد ضمن آنکه کار جدیدی نیز تا پایان اربعین آغاز نشود.

پروژه 140 میلیارد ریالی تملک املاک مسیر شلمچه

اوالی با اشاره به احداث سرویس های بهداشتی موقت از سوی مواکب از نظارت بر حسن انجام این کار توسط این سازمان خبر داد و گفت: پروژه 140 میلیارد ریالی تملک املاک در مسیر شلمچه با هدف تعریض مسیر و کمک به روان سازی تردد را در دست انجام داریم که علاوه بر مسیرهای رفت و برگشت مسیر کندرو نیز برای آن تعریف شده است.

وی ادامه داد:در زمان حاضر موضوع تعریض میان پل و تملک اماکن در مسیر تعریض در حال انجام است، زیر سازی بسیاری از بخشها به انجام رسیده که با نزدیک شدن به ایام اربعین کارها متوقف و پس از آن کارها به طور مجدد از سر گرفته می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار