تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۳۴۹۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر راه و شهرسازی:
همه شهرهای خوزستان به تدریج به راه آهن وصل می‌شوند
وزیر راه و شهرسازی گفت: به تدریج همه شهرهای خوزستان از طریق اهواز به خط راه آهن وصل می شوند
وزیر راه و شهرسازی گفت: به تدریج همه شهرهای خوزستان از طریق اهواز به خط راه آهن وصل می شوند.

عباس آخوندی پیش از ظهر امروز پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظار کرد: خوزستان یک استان حمل و نقلی است و هر چهار بعد هوایی، زمینی، دریایی و ریلی را دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دریایی اتفاقات بزرگی در خوزستان رخ داده است، افزود: به عنوان نمونه می توان به تخلیه و بارگیری ۴۷ میلیون تن بار در بندر امام اشاره کرد. در پس کرانه های این بندر امکان بسته بندی و انبار دو هزار و ۵۰۰ تن کالا وجود دارد که حتی دو هزار هکتار جدید هم برای توسعه پس کرانه این بندر در نظر گرفتیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سال جاری بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان برای توسعه بندر امام هزینه شده است. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت برای این وزارت، ارتباط داشتن هر چهار بخش حمل و نقل با هم است.

خارج سازی مغروقه های در خرمشهر

آخوندی ادامه داد: در خرمشهر کار بیرون آوردن مغروقه ها را انجام دادیم که تاکنون ۴۳ مغروقه را خارح کردیم ولی در کنار آن لایروبی هم مهم است که باید با هماهنگی کشور عراق انجام شود. شورای امنیت ملی هماهنگی های لازم را در خصوص اجرای پروژه لایروبی اروندکنار انجام داده است.

وی اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم به زودی لایروبی را به نتیجه برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نحوه اتصال ریل به بندر نکته مهمی است و برای همین تلاش می کنیم تا کالاهایی که وارد استان خوزستان می شود را به منظور تقویت امنیت جاده ای، با اتصال ریل به بنادر جابه جا کنیم.

وی عنوان کرد: راه آهن سربندر به اهواز که قدیمی بوده و ۷۰ سال است که بازسازی نشده بود را امروز دوخطه کردیم. زیرسازی ها را به جز ۱۰۰ کیلومتر از تهران تا بندر امام یا تماما و یا با پیشرفت فیزیکی حدودا ۹۰ درصد انجام دادیم.

آخوندی افزود: بازسازی خط ریلی اهواز ـ اندیمشک هم بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بحث بعدی ما اجرای خطوط دوم است که سرعت قطار را با ۱۶۰ کیلومتر ارتقا می دهد و آن وقت به صورت مدام اعزام و پذیرش قطار داریم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروز خط اهواز به بندر امام نیز دو خطه شده و با این کار ساعت تردد به ۶۰ دقیقه کاهش پیدا می کند و برای مردم ایمن تر و سریعتر است. هزینه بلیط این مسیر نیز سه هزار تومان تعیین شده و قیمت خوبی درنظر گرفته شد.

استفاده از حمل ونقل ریلی در کاهش آلودگی هوا

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی در راستای کاهش آلودگی هوای اهواز خیلی موثر است، گفت: دستور راه اندازی راه آهن دزفول به اهواز و بازسازی خط ریلی ایستگاه شوشتر نیز در این سفر صادر شد.

آخوندی ادامه داد: باید از اهواز به تدریج تمامی شهرهای استان خوزستان را تحت پوشش خطوط ریلی قرار دهیم چون در راستای کاهش مخاطرات خیلی موثر است.

وی با تاکید بر لزوم انتقال بار از طریق ریل بیان کرد: ۴۰ درصد از سنگ معدن فولاد که از بافق به خوزستان منتقل می شود که برنامه ریزی می کنیم تا اول به شهید رجایی آمده، بعد بندرامام و در نهایت از آنجا با خط ریلی منتقل شود. این کار به کاهش تردد کامیون ها، ترکیب راه دریایی و ریلی، کاهش مصرف انرژی و افزایش کیفیت هوا کمک می کند.

فرودگاه فعلی اهواز پنجمین فرودگاه کشور

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بحث فرودگاه جدید اهواز هم خیلی مهم است هر چند که خوزستان پنج فرودگاه دارد و فرودگاه فعلی اهواز پنجمین فرودگاه کشور است. طرح فرودگاه جدید را طراحی کرده و تملک زمین هم انجام و مراحل نهایی در حال طی شدن است.

آخوندی افزود: این پروژه نیازمند سرمایه گذاری عظیم و خارجی است که اجرای آن با بودجه های جاری امکان پذیر نیست.

وی همچنین عنوان کرد: در حوزه راه ها هم اکنون ۴۹۵ کیلومتر بزرگراه را در دست ساخت داریم که ۸۰۰ کیلومتر جدید هم به آن افزوده می شود.

وزیر راه و شهرسازی یاداور شد: در این سفر ۱۲۵ کیلومتر راه اصلی و ۱۲۲ کیلومتر راه روستایی در خوزستان افتتاح کردیم ولی یک هزار کیلومتر راه روستایی برای این استان نیاز داریم.

آخوندی خبر داد: پروژه ریلی اهواز به سمت شهرکرد و اصفهان را داریم که برای اجرای آن با کره ای ها در حال رایزنی هستیم.

وی اضافه کرد: در بخش جاده ای عمده بحث اهواز به سمت دهدز است که ۱۶۰ کیلومتر در دست ساخت داریم ولی باید به آزادراه آن را ارتقا داد که تا پایان سال جاری فراخوان آن را انجام می دهیم.

تونل مسجدسلیمان به ایذه

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از مسجدسلیمان به ایذه نیز تونل بزرگی با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان داریم که مناقصه آن انجام شده است. به هر صورت در بخش جاده ای سرمایه های خوب و مناسبی در حال انجام است.

وی گفت: در دل شهر اهواز امکانات خوبی داریم و استراتژی اصلی ما بهسازی بافت میانی و قدیمی و همچنین ساماندهی بافت های قدیمی است.

آخوندی در پایان اضافه کرد: تسهیلات هشت درصدی را در نظر گرفتیم و به اجرای معابر هم کمک می کنیم. همچنین ساختمان های باارزش مثل معین التجار را باید مورد بازسازی قرار دهیم و زندگی را به بافت های فرسوده برگردانیم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار