تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۱۳۴۹۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کیفیت پایین ساخت و ساز در خوزستان
رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان خوزستان گفت: در شهر اهواز بدون اینکه حادثه ای رخ دهد ساختمان‌ها فرو می‌ریزند چرا که کیفیت ساخت پایین آمده است
رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان خوزستان گفت: ساختمان‌ها و جانمایی بسیاری از تاسیسات و کارخانجات ما بدون جنگ و حوادث طبیعی آسیب ‌پذیر هستند.

کوروش لطفی روز جمعه در همایش مقررات ملی ساختمان در تالار مهتاب اهواز با اشاره به اهمیت اجرای مبحث 21 در حوزه پدافند غیر عامل توضیح داد:در شهر اهواز بدون اینکه حادثه ای رخ دهد ساختمان‌ها فرو می‌ریزند چرا که کیفیت ساخت پایین آمده است.

وی افزود: سازه‌های شهر ما بدون هیچ تهدید آسیب پذیراند و اگر اتفاقی مثل زلزله رخ بدهد این آسیب‌پذیری بیشتر هم می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان خوزستان با تاکید بر این که اگر کاربری‌های شهری درست مکان‌یابی شود خود به خود بخشی از پدافند غیر عامل اجرا شده است توضیح داد: ساخت پناهگاه یا ابنیه‌ای که اصول پدافندی در آن رعایت شده باشد بسیار لازم است.

وی خاطرنشان کرد: مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد باید طوری ساخته شوند که در طبقات زیرزمین آ‌ها فضای تعبیه شود تا در زمان حمله بتوان از آن به عنوان پناهگاه استفاده کرد.

لطفی با بیان این که مبحث 21 در حوزه نظام مهندسی به خوبی اجرایی نشده است توضیح داد: وقتی از پدافند صحبت می‌کنیم همه به یاد ادوات جنگی می‌افتند برای همین یکی از موانعی که موجب شده تا پدافند غیر عامل در کشور جایگاه خودش را پیدا نکند این است که این مبحث را فقط به نظامی‌ها سپردند در حالی که بخش زیادی از آن نظامی نیست.

وی تصریح کرد: باید ساختمان‌های شهری را به گونه‌ای بسازیم که در برابر حملات احتمالی دشمن یا بلایای طبیعی آسیب پذیری کمتری داشته باشند. اگر بناست مبحث 21 را اجرایی کنیم لازم است سازمان نظام مهندسی با حساسیت بیشتری آن را دنبال کند و مدیران اجرایی استان به اجرایی شدن آن کمک کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان خوزستان گفت: تنها کارگروهی که پدافند غیر عامل را اجرایی کرده است گروه شهر سازی سازمان نظام مهندسی کشور است.

وی افزود:برای اجرای مبحث 21 نیاز به حمایت است ضمن اینکه برای توسعه فضای شهری این مبحث باید لحاظ شود و مهندسان در این زمینه مسولیت پذیر باشند.

** در ساختار شهری خوزستان بحران داریم

مدیر کل پدافند غیر عامل استان خوزستان نیز در این همایش بیان کرد: توجه به مبحث 21 نسبت به سال گذشته در پدافند غیر عامل، به یک گفتمان غالب در دستگاه‌ها تبدیل شده است و امروز کمتر دستگاه اجرایی داریم که این دستور به آن ابلاغ نشده باشد.

محمد حری بیان کرد: پدافند غیر عامل امروزه به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است چراکه توسعه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها افزایش داشته است.

وی افزود: امروزه شهرهای ما از نظر ساختار و نوع بافت نیازی به بحران ندارند و در حال حاضر که تهدیدی وجود ندارد امکان بروز بحران در بعضی مناطق به دلیل نوع ساختار شهری وجود دارد.

مدیر کل پدافند غیر عامل خوزستان توضیح داد: ساختار شهری ما به شکلی است که بحران داریم و اگر این موضوع را مطالبه نکنیم مردم آن را از ما مطالبه‌ می‌کنند.

وی با بیان این که پدافند غیر عامل بی‌اثر کردن تهدید بر کشور است تصریح کرد: همه دستگاه‌ها مکلف اند متناسب با تهدید مربوط به خود وارد عمل شوند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار