تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۳۵۰۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قیصر، شاعر و غزل سرای ایرانی
قیصر امین پور که با اشعار بلندش پیرامون دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تا ابد بر تارک ادبیات این سرزمین می درخشد با گذشت 9 سال از در گذشت وی همچنان غریب واقع شده است
 قیصر امین پور که با اشعار بلندش پیرامون دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تا ابد بر تارک ادبیات این سرزمین می درخشد با گذشت 9 سال از در گذشت وی همچنان غریب واقع شده است.


 9سال از درگذشت دکتر قیصر امین پور شاعر فرهیخته و بلند آوازه انقلاب و دفاع مقدس می گذرد ، شاعری که رهبر معظم انقلاب درباره وی فرمودند: 'از دست دادن قیصر برای اینجانب و برای همهی اصحاب شعر و ادب، خسارت‌ بار است، او شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله‌های این هنر بزرگ پیش می رفت'.

قیصر که با به یادگار گذاشتن آثار بسیاری خدمات ارزنده ای به فرهنگ و ادب کشور کرد حتی در زادگاه خود نیز غریب واقع شده به طوریکه مسئولان ذیربط بعد از 9 سال از در گذشت وی تنها به ساخت آرامگاهی بر مزار وی بسنده کرده اند ، مکانی که از امکانات مناسبی برخوردار نیست به طوریکه دوستان و شاگردان قیصر هر ساله که در روز تولد و سالگرد درگذشت وی به گتوند سفر می کنند بدلیل نبودن امکانات مناسب در آرامگاه وی اظهار تاسف می کنند.

با گذشت 9 سال از درگذشت قیصر آیا وقت آن نرسیده شاعری که با اشعار بلندش ایثارگری شهیدان و رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و حماسه کربلا و عاشورا را زنده کرد با ساختن فرهنگسرای مناسب در زادگاه وی یاد وی گرامی داشته شود.

از سویی آیین بزرگداشت این شاعر فقید انقلاب به دلیل محرومیت شهرستان گتوند و پیگیری نکردن مسئولان ذیربط استانی و کشوری هرساله ضعیف تراز سالهای گذشته برگزار می شود.

هر ساله سالگرد قیصر امین پور به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گتوند ، انجمن شعر و دوستداران این شاعر بلند آوازه بدون حضور چهره های سرشناس و شخصیت های کشوری در زادگاهش گتوند در حد شهرستانی برگزار می شود و این در حالیست که مراسم بزرگداشت او در سایر استانها به نحوی با کیفیت برگزار می شود که گویی قیصر متولد گتوند و خوزستان نبوده است.

با وجود نقش و تاثیر شعر قیصر در برجسته کردن تاریخ انقلاب اسلامی و حماسه رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس همچنین درخشش بر تارک ادبیات این سرزمین ، متولیان امر حتی نسبت به ثبت روزی در تاریخ به نام وی در تقویم رسمی کشور کوتاهی می کنند.

نهمین سال درگذشت قیصر امین پور در حالی باردیگر در هشتم آبان ماه سال 1395 فرا رسید که مدیر کل سابق فرهنگ وارشاد اسلامی استان خوزستان به قول خود برای برگزاری همایشی در شان این شاعر در زادگاه وی گتوند عمل نکرد.

وی قول داده بود در نهمین سالگرد قیصر با دعوت از شخصیت های ملی و فرهنگی کشور همایش بزرگداشتی در شان این شاعر بزرگ در گتوند برگزار شود.

حال باید دید امسال که 9سال از فوت قیصر می گذرد ، مراسم بزرگداشت او با حضور چه شخصیت های کشوری و با چه کیفیتی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا برپایی نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی، همایش شعر درکوچه آفتاب از جمله برنامه های نهمین سالگرد قیصر امین پور در گتوند است.

آرامگاه شاعر فقید قیصر امین‌پور، با طراحی حسین خسروجردی ساخته و در سال 1389 مصادف با سومین سالگرد درگذشت این شاعر در گتوند استان خوزستان رونمایی و در هشتمین سالگرد وی افتتاح شد.

قیصر امین پور از زمره شاعرانی بود که از همان آغاز فعالیت حوزه هنری به جمع گروه شعر آنجا پیوست و همگام با سایر شاعران فعال حوزه هنری در بسیاری از شب های شعر برگزار شده در جبهه های دفاع مقدس شرکت کرد و در مناطق مختلف عملیاتی به شعرخوانی پرداخت.

تنفس صبح و در کوچه آفتاب ، آینه های ناگهان ، گل ها همه آفتابگردانند و دستور زبان عشق از مجموعه های شعر این شاعر برای بزرگسالان هستند.

گزینه اشعار وی در سال 1378 منتشر شد.همچنین توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) ، سنت و نوآوری در شعر معاصر و شعر و کودکی ، از دیگر آثار او هستند.

قیصر امین پور متولد شهرستان گتوند در تاریخ 8 آبان ماه سال 1386 در بیمارستان دی تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند در شمال خوزستان به خاک سپرده شد .
مرجع / ایرنا
برچسب ها: قیصر امین پور
:
:
:
آخرین اخبار