تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۳۵۰۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر حوزه مارون زهره و خیرآباد موسسه جهاد نصر عنوان کرد:
به کارگیری نیروهای بومی از اولویت های طرح 550 هزار هکتاری
در روش مستندسازی (EPM) اولین بار است که در سطح وزارت جهاد کشاورزی و در مؤسسه جهاد نصر در حال اجرا و پیاده سازی است
مدیر حوزه مارون زهره و خیرآباد موسسه جهاد نصر در باره  طرح 550 هزار هکتاری گفت: اولین و بزرگترین طرح ملی کشاورزی ایران پس از انقلاب است که مرحله ی فاز اول و دوم آن در حال اجراست که 312 هزار هکتار از آن در فاز اول و 238 هزار هکتار در فاز دوم اجرایی می شود که خوشبختانه با هماهنگی های لازم در حال پیگیری است.

محمد درخشانی فرد افزود: چیزی حدود 60 هزار هکتار برای فاز دوم مارون و زهره و خیرآباد پیش بینی شده ، اهداف اجرای طرح: احداث شبکه ی فرعی آبیاری و زه کشی شبکه، تجدید و نوسازی در سطح 550 هزار هکتار شبکه های فرعی،  زه کش های زیرزمینی 412 هزار هکتار و تجدید و نوسازی و 516 هزار هکتار است.

درخشانی فرد با اعلام اینکه  از خرداد سال 1393 با توجه به تخصیص مالی کار با جدیت هر چه تمام تر ادامه یافت و مشکلات مالی که قبلاًدر جهت پرداخت صورت وضعیت های کارکرد وجود داشت دیگر مواجه نباشیم؛ افزود:  لذا با توجه به روند کار فاز اول طرح به وسعت 312هزار هکتار طبق پیش بینی ها باید تا سال 96 به اتمام برسد. در حوزه مارون،زهره خیرآباد سه فعالیت شبکه های فرعی،زهکش زیرزمینی و تجهیز و نوسازی به اجرا رفته است که از سطح قرارداد منعقدشده، که شامل شبکه 78600هکتار، زهکش زیرزمینی 73200هکتار و تجهیز و نوسازی 45300هکتار به ترتیب 85% درصد شبکه ، 89%درصد زهکش زیر زمینی و 78% درصد تجهیز و نوسازی و سطح انجام شده است.که انشاالله طبق برنامه ریزی انجام شده فاز اول طرح تا پایان سال 96در حوزه مارون ، زهره و خیرآباد به اتمام می رسد.

وی اظهار داشت: با توجه به وسعت 4/2 میلیون هکتاری دشت های وسیع و حاصل خیز و موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی به آب های آزاد و همچنین از وسعت مذکور 1/2 میلیون هکتار اراضی در سطح خوزستان قابل کشت است. که از این مجموع 2/1 میلیون هکتار اراضی آبخور سدها و رودخانه ها در سطح حوزهای کارون، دز ،مارون،زهره و خیرآباد و کرخه  تا کنون 566هزار هکتار دارای شبکه های اصلی و فقط 288 هزار هکتار دارای شبکه های فرعی بوده اند که این امر و اختلاف سطح کار شده  بین شبکه های اصلی و فرعی موجب عدم بازگشت سرمایه گذاری کلان بالا دستی در سدها و شبکه های اصلی می شود که خوشبختانه با توجه به عملکرد موسسه و هیئت دولت اکنون اجرای شبکه های فرعی نسبت به شبکه های اصلی (1و2) پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

مشکلات و چالش های پیش رو 
این مدیر مشکلات طرح را :
1-حل مشکلات اجرایی شبکه های اصلی تکمیل نشده فاز یک و لایروبی زهکش های اصلی دوم و لزوم تامین اعتبار
2-تسریع در عملیات شدن تحویل جمعی آب
3- تامین برق مورد نیاز جهت اجرای شبکه های تحت فشار و کم فشار اعلام و افزود: در خصوص فاز 2: با توجه به پذیرفتن تخصیص آب از سوی وزارت نیرو و همکاری خوب سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی استان در این راستا و متعاقب آن تاییدیه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی امیدواریم سریعاً فاز دوم اجرایی شود.لذا لازم است سریعاً اجرای شبکه های اصلی توسط سازمان آب و برق خوزستان شروع شود. 

درخشانی عنوان کرد: از طرح 550 هزار هکتاری 91 درصد مربوط به استان خوزستان (در حدود 499هزار هکتار) و 11 درصد مربوط به استان ایلام (در حدود 51هزار هکتار) پیش بینی شده است. که از این مقدار در حوزه مارون حدود 66هزار هکتار معادل 12 درصد و در حوزه زهره و خیرآباد حدود 55 هزار هکتار معادل 10 درصد کل می باشد.

وی  یادآور شد : در پروژه های شهرستان هندیجان ، امیدیه، رامهرمز،شادگان، رامشیر،بهبهان کما کان مشکل اجرایی و تکمیل شبکه اصلی ، زهکش های درجه 1و2 ،لایروبی زهکش های درجه 1و2 ، احداث ایستگاه پمپاژ ، احداث کانال کنترل سیلاب، تامین برق ایستگاه پمپاژ و ..... مشهود است و ضروری می باشد در جهت بهربرداری مناسب حتماً موارد فوق از طریق سازمان آب و برق خوزستان پیگیری و انجام شود.

درخشانی فرد طرح 550 هزار هکتاری را بسیار حساس عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه طرح 550 هزار هکتاری به صورت مستقیم با مردم و کشاورزان و اراضی آنها سرو کار دارد بسیار حساس است و این حساسیت به خوبی از سوی موسسه جهاد نصر در اولویت کاری قرار گرفته و در نظر گرفته می شود و اجازه نمی دهیم کوچکترین آسیبی به قشر زحمتکش کشاورز وارد شود.

تحویل و تحول اراضی:

مدیر حوزه مارون زهره و خیرآباد موسسه جهاد نصر در باره نظارت بر اجرای دقیق  این طرح تصریح کرد:  با توجه به فیلتر های نظارتی و انجام کنترل فنی و نظارتی ابتدا پس از درخواست پیمانکار جهت تحویل موقت ، مشاور بررسی لازم را از جهت مسائل فنی و قراردادی انجام می دهد و در صورتی که اراضی آماده بهره برداری باشد عامل چهارم کنترل نهایی را انجام و بصورت مکتوب از جهاد کشاورزی در کمسیون تحویل موقت دعوت می شود لذا پس از هماهنگی لازم درتعیین تاریخ کمیسیون تحویل موقت با جهاد کشاورزی اعضای کمیسیون ضمن بازدید از اراضی و در صورت عدم نقص عملیات موضوع پیمان مطابق ماده 39 شرایط عمومی پیمان از پیمانکاراراضی مورد نظر تحویل موقت گرفته می شود . 

*لازم به ذکر است در صورت وجود نواقص تاریخ رفع نقص مشخص و صورتجلسه می شود و پیمانکار متعهد و مکلف است به رفع نقص اقدام نماید. لذا موسسه جهاد نصر با همکاری جهاد کشاورزی در امر تحویل اراضی به کشاورزان با حساسیت و دقت لازم پیگیری خواهد نمود.

در ضمن باتوجه به تعهد پیمانکار پس از تحویل موقت یکسال دوره ضمانت از پروژه آغاز می شود و در این مدت در صورت مشاهده هرگونه نقص که ناشی از قصور پیمانکار باشدموارد دارای نقص توسط پیمانکار بر طرف خواهد شد.


عوامل نظارتی:

وی فیلترهای نظارتی این طرح را بسیار دقیق اعلام و خاطر نشان کرد:  فیلتر های مختلف نظارتی در هرپروژه مستقر می باشد که شامل مشاور، عامل چهارم در نهایت موسسه جهاد نصر براجرای صحیح پروژه کنترل و نظارت نمایند و صلاحیت مشاورین توسط مراجع ذی صلاح و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تایید شده است.   

نحوه انتخاب پیمانکار 

مدیر حوزه مارون زهره و خیرآباد موسسه جهاد نصردر این بار ه بیان کرد:   انتخاب پیمانکار بصورت مناقصه و فراخوان عمومی و از طریق سایت مناقصات برنامه و بودجه و سایت مؤسسه و همچنین از طریق آگهی روزنامه های ملی و استانی انجام می شود و بالطبع از سراسر کشور ممکن است پیمانکار دسته اول و دارای رتبه در مناقصه شرکت نماید. لذا به هیچ وجه مؤسسه جهاد نصر در انتخاب پیمانکار غیر مسئولانه عمل نکرده و تمامی مناقصات برگزار شده در حضور نمایندگان اداره بازرسی کشور انجام شده است ولی در خصوص انتخاب پیمانکار دسته دوم از جانب پیمانکار اصلی به اکثر پیمانکاران دسته دوم از پیمانکاران بومی می باشد که بالطبع نیروهای بکارگیری شده در طرح از مردم منطقه و استان خوزستان بکار گیری می شوند.

مهندسی ارزش؛ یکی دیگر از دستاوردهای طرح 550 هزار هکتاری

وی با بیان  اینکه مهندسی ارزش یکی از دستاوردهای این طرح است افزود: استفاده از 
1- تکنیک مهندسی ارزش به منظور بهینه سازی طراحی ها و کاهش هزینه ها که ماحصل آن کاهش 15 درصد هزینه ها است .
2- این مطالعات اجتماعی به منظور تسهیل گری انجام کار و حرکت بسوی هندسی سازی و یکپارچه سازی اراضی است
3- بازنگری مطالعات قبلی و استفاده حداکثری از روش های نوین آبیاری (آبیاری کم فشار و آبیاری تحت فشار) که از اولویت ها و سیاستهای های اصلی وزارت جهاد کشاورزی می باشد . 
4- استفاده از روش های EPC به منظور کوتاه شدن زمان طراحی واجرایی . 
5- استقرار نظام جامع مدیریت طرح (EPM) در طرح 550 هزار هکتاری و ایجاد مستندسازی 
6- حمایت از صنعت گران داخلی به منظور تولید ماشین آلات تخصصی و صنعتی که نمونه بارز مصداق عملی در راستای اقتصاد مقاومتی می باشد . که همگی نشان از دقت کار در این طرح را دارد.

همچنین دیگر دستاورد طرح روش مستند سازی است؛ در روش مستندسازی (EPM) اولین بار است که در سطح وزارت جهاد کشاورزی و در مؤسسه جهاد نصر در حال اجرا و پیاده سازی است .

لزوم توجه جدی به ایجاد صنایع جانبی و تقویت صنایع موجود، ایجاد و تقویت تعاونی های بهره برداری و آموزش های ترویجی به کشاورزان در خصوص نحوه صحیح بهره برداری از اراضی تحویلی است و ضرورت دارد در این خصوص هرچه سریعتر ارگانها و سازمان های ذیربط ورود کنند.

وضعیت عملکرد طرح : 

از 550 هزار هکتار، هدف طرح  فاز اول آن شامل 316 هزار هکتار تخصیص آب دارد که تا پایان شهریور 95 مجموعاً بالغ بر 215 هزار هکتار از کل طرح اجرایی شده است که نسبت به هدف طرح در فاز اول (312 هزار هکتار) بیش از 69 درصد سطح اجرایی شده و نسبت به هدف کلی طرح (550 هزار هکتار) بیش از 39% سطح اجرایی شده است . 

بکارگیری نیروهای بومی : 

محمد درخشانی فرد  در باره استخدام نیروهای بومی نیز بیان کرد: در حال حاضر در 16 پروژه فعال در حوزه مارون، زهره و خیرآباد حدود 2 هزار نفر نیروی انسانی مشغول فعالیت و کار می باشند که از این تعداد حدود 80 درصد بومی منطقه و استان خوزستان می باشند .
:
:
:
آخرین اخبار