تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۳۵۰۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شکستگی‌های مکرر خطوط لوله آب مرکز شهر رامهرمز
شکستگی‌های مکرر خط اصلی لوله آب در بافت مرکزی رامهرمز، معضلی که توجه جدی مسؤولان را می‌طلبد
شکستگی‌های مکرر خط اصلی لوله آب در بافت مرکزی رامهرمز، معضلی که توجه جدی مسؤولان را می‌طلبد.

مرکز شهر رامهرمز به‌ علت اینکه بر روی بافت قدیمی این شهر که سالیان دور و یا قرن‌ها پیش ‌بر اثر زلزله ویران‌ شده و زیر خاک مدفون‌ شده‌ بنا شده است اغلب اوقات حال خوشی ندارد و با توجه به این‌که خط لوله اصلی آب شرب شهر از خیابان‌های اصلی این شهر می‌گذرد با هرگونه شکستگی، آب در زیرزمین و دالان‌های زیرزمینی منازل مدفون در زیر خاک جاری می‌شود و باعث فرورفتگی‌ها و گودال‌های عمیق در سطح خیابان می‌شود.

یکی از شهروندان رامهرمزی دراین‌باره اظهار کرد: شکستگی‌ها و فرورفتگی‌ها بر اثر شکستن لوله، ما مغازه‌داران خیابان طالقانی را کلافه کرده است.

ایرج ایزدی افزود: متأسفانه در این خیابان و به ویژه در چهارراه طالقانی به‌طور مرتب لوله آب می‌شکند و علاوه بر ایجاد ترافیک مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از مغازه‌داران خیابان طالقانی گفت: متأسفانه این خط لوله بسیار قدیمی است و بر اثر فشارهای ناشی از حمل‌ و نقل خودروها و عدم زیرسازی مناسب منجر به شکستگی می‌شود و آب در زیرزمین و روی زمین فوران می‌کند.

پیمان راستی‌زاده ادامه داد: بر اثر این شکستگی‌ها و همچنین آبی که در دفعات مکرر شکستگی در طول سال زیر ساختمان‌های ما جاری می‌شود باعث شده مغازه‌هایمان ترک بردارد و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند باعث ریزش و خرابی مغازه‌هایمان می‌شود.

مغازه‌دار دیگری گفت: واقعاً جای تأسف دارد که در مرکز شهر و خیابان اصلی هر روز شکستگی لوله به وجود آید و باعث دردسرهای بسیار زیاد هم برای ما مغازه‌داران و هم برای مردم شود.

صمیمانه افزود: بهترین راه‌حل تعویض سراسر این خط لوله است، آن‌هم با زیرسازی مناسب در غیر این صورت این شکستگی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و مغازه‌های ما احتمال فرو ریختن دارد.

شهروند دیگری نیز گفت: حدود 10 روز است که این خیابان چندین بار مورد شکستگی لوله آب قرار گرفته است و بر اثر تعویض لوله، جدول حاشیه خیابان نیز خراب می‌شود که به علت نفوذ آب و ایجاد حفره و فشارهای سطحی، مجدد لوله می‌شکند.

امین زرگر افزود: اغلب ساختمان‌های این ناحیه دارای شکاف‌های عمیق و نشست‌های محسوس شده‌اند که بسیار خطرناک است و نگران از این هستیم که هر لحظه قسمتی از مغازه‌هایمان فرو بریزد.

یک کارشناس شهرداری اظهار کرد: باید زیرسازی خط لوله اصولی انجام شود و همان نخاله‌های قبلی را که براثر گودبرداری انجام داده‌اند روی لوله نریزند و خاک و مخلوط مناسب را بریزند.

محبیان افزود: شکستگی‌های لوله‌ها در کل سطح شهر بسیار زیاد هستند و شهرداری نیز متحمل خسارات متعددی شده است که این نتیجه عدم کار اصولی در لوله‌گذاری‌ها است.

عضو شورای اسلامی شهر رامهرمز نیز گفت: رسیدگی به مشکلات مردم و انجام امور شهری از وظایف همه ما و مسؤولان است و با توجه به عمده مشکلات شهری در رامهرمز این وظایف سنگین‌تر می‌شود.

محمدعلی امیری افزود: مشکلاتی که برای خیابان طالقانی رامهرمز و مغازه‌داران این خیابان بر اثر شکستگی لوله در دفعات مکرر پیش‌آمده بر اثر فرسودگی لوله و عدم زیرساخت‌های مناسب است که باید با تعامل مسئولان شهری و استانی هرچه زودتر حل شود.

یکی از ساکنین منازل این خیابان گفت: فشار آب این منطقه بسیار پایین است و حتی با پمپ هم مشکل ما حل‌ نشده است.

طهماسبی افزود: قدیمی بودن این لوله دلیل بر این نمی‌شود که ما دارای آب نباشیم و انشعاب یک لوله 2 اینچ برای 20 خانه و مغازه مشکل را حل نکرده است و اصلاً کارساز نبوده است.

*آبفا این مشکل را سریع رفع کند

شهردار رامهرمز در رابطه با این معضل به وجود آمده در خیابان طالقانی رامهرمز اظهار کرد: این خط لوله و بسیاری خطوط اصلی آب شرب شهری عمرشان تمام‌شده و هرروز شاهد شکستگی‌های پی‌ در پی در کل شهر به‌ویژه بافت مرکزی شهر هستیم.

سید عبدالحسین حسینی ادامه داد: اداره آبفای رامهرمز تمام تلاش خودش انجام می‌دهد تا از طریق استان و مسؤولان استانی این مشکل را هر چه سریع‌تر حل کند.

وی افزود: فرماندار هم در حال پیگیری است تا از طریق مسؤولان استانی 400 متر لوله تأمین و در اختیار آبفای رامهرمز گذاشته شود تا بخشی از این خط لوله تعویض شود و هرروز شاهد شکستگی لوله و خرابی آسفالت نشویم.

رئیس اداره آبفای رامهرمز نیز گفت: این خط لوله از نوع 315 و از جنس آزبستی است که چندین سال است تولید آن در کشور متوقف‌ شده است و هر شکستگی ما را دچار معضلات متعددی می‌کند.

شاهین لرکی ادامه داد: دولت باید سالانه برای اصلاح و توسعه شبکه‌های آب در شهرها اعتبار بدهد که حدود 5 سال است اعتباری در این رابطه به آبفای استان داده نشده است و این نوع عملیات بلاتکلیف، مانده‌اند.

وی همچنین گفت: شورای شهر رامهرمز اگر تبصره 3 را اجرا کند و مردم مشارکت کنند می‌توانیم اصلاح شبکه آب شهر را با تأمین اعتبار از این طریق اصلاح کنیم.

*زیرساخت‌های نامناسب باعث شکستگی‌های متوالی است

رئیس شورای اسلامی شهر رامهرمز اظهار کرد: با توجه به این‌که در این خیابان «سرداب‌های قدیمی» وجود دارد مشکلاتی را برای شهرداری و سازمان آبفا به وجود آورده است.

سیما کمایی ادامه داد: به علت زیرساخت‌های نامناسب و سست بودن زمین، هرگونه عملیات رویه سازی برای آسفالت منجر به شکستگی بعدی می‌شود.

وی افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده با مدیرکل آبفای استان و بازدید معاونت بهره‌برداری آبفای استان از کل مناطق شهر به‌ویژه محل موردنظر مقرر شد 400 متر از این خط لوله هرچه سریع‌تر تعویض و بخشی از این مشکل حل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رامهرمز همچنین گفت: کمیسیون حفاری هرچه زودتر برای این منطقه تشکیل خواهیم داد و کار تعویض و نصب لوله پلی‌اتیلن آغاز خواهد شد اما آنچه مورد نظر است اشتراکات غیر فنی مغازه‌ها است که باید انشعاب جداگانه‌ای با توجه به تعداد مغازه‌ها و منازل موجود در این محدوده نصب شود تا شاهد مشکلات بعدی نباشیم.

سیما کمایی در پایان گفت: آنچه قابل‌توجه است مسؤولان استانی باید نگاه ویژه‌ای به این شهرستان به‌ویژه در بخش آبفا داشته باشند تا با تعامل مسؤولان استانی و شهرستانی رضایتمندی مردم را به دست آوریم.

خطوط اصلی آب شرب شهری رامهرمز عمری 60 ساله دارد و اگر فکری اساسی برای تعویض و لوله‌گذاری جدید به عمل نیاید فاجعه شکستگی‌های مکرر در سطح شهر همچنان ادامه خواهد داشت و علاوه بر این‌که درصد بالایی از آب به درون زمین نفوذ خواهد کرد باعث احتمال آلودگی در آبی خواهد شد که وارد منازل می‌شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار