تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۹۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در همایش چالش باران‌های اسیدی مطرح شد:
سناریوهای مطرح برای آلودگی هوا و باران اسیدی در اهواز
آنچه در خوزستان بیش از همه باعث آلودگی می‌شود، صنایع نفتی است و از دیگر منابع آلودگی در این استان می‌توان به مزارع نیشکر و آتش‌سوزی آن‌ها اشاره کرد
همایش "چالش باران‌های اسیدی" با بررسی سناریوهای مطرح برای آلودگی هوا و باران اسیدی در اهواز، امروز دهم آبان‌ماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

دکتر قائدی عضو هیأت‌علمی گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری این دانشگاه در این مراسم با اشاره به تأثیر باران‌های اسیدی بر گیاهان اظهار کرد: هرچه آب اسیدی‌تر باشد، موجب کندی رشد گیاه، کاهش میزان محصول و افت سرسبزی و شادابی آن خواهد شد.

وی افزود: تأثیرگذاری بارش‌های اسیدی بر روی انسان‌ها به 2 صورت مستقیم و غیرمستقیم است؛ تأثیر مستقیم آن در کوتاه‌مدت به شکل سوزش چشم و مشکلات پوستی نمایان می‌شود و در درازمدت حتی منجر به سرطان پوست خواهد شد؛ همچنین تأثیرات غیرمستقیم آن از طریق استفاده از گیاهان و حیواناتی است که در معرض بارش‌های اسیدی بوده‌اند.

این عضو هیأت‌علمی گروه جغرافیای دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: آنچه در خوزستان بیش از همه باعث آلودگی می‌شود، صنایع نفتی است و از دیگر منابع آلودگی در این استان می‌توان به مزارع نیشکر و آتش‌سوزی آن‌ها اشاره کرد.

قائدی ادامه داد: سومین منبع مهم آلوده‌کننده در خوزستان ریزگردها هستند که به علت وجود فضاها و ساختمان‌های شهری، امکان خروج از هوای شهر را نداشته و به‌صورت معلق در هوا باقی می‌مانند؛ این ذرات سپس با اولین بارش پاییزی به زمین رسیده و موجب بروز بیماری‌های متعددی می‌شوند.

وی وجود زباله‌های پراکنده و گاهی آتش زدن آن‌ها در حومه شهر را عامل دیگر آلودگی هوا، ایجاد آلرژی و حساسیت‌های پوستی عنوان کرد و افزود: مجموعه این عوامل سناریوهای مطرح‌شده برای علت‌یابی آلودگی هوای استان و بروز تنگی نفس پس از باران هستند که باید برای مشخص شدن دلیل اصلی، تحقیقات جامع‌تری صورت گیرد.

قائدی نقش گونه گیاهی "کنوکارپوس" در آلودگی هوای استان را مردود دانست و گفت: در بیان نقش این‌گونه‌ی گیاهی در آلودگی هوا، استناد سازمان محیط‌زیست به مقاله درج‌شده در یکی از نشریات پاکستانی است که از لحاظ درجه علمی، قابل اعتبار نیست؛ بنابراین این فرضیه از لحاظ علمی مردود است.

وی در پایان نتیجه‌گیری برای مشخص شدن عامل اصلی بیماری‌های آلرژیک، تنفسی و حساسیت‌های پوستی ناشی از بارش‌های پاییزی را نیازمند همفکری همه مجموعه‌های مرتبط و همچنین حوزه بهداشت و درمان و محیط‌زیست دانست.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
فاطمه ـآ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
3
2
خیلی ممنون که دروغی رو که برای انحراف ذهن مردم میگن روکردین وهم این درخت بدبخت و نجات دادین ولی کاملا از رنگ اسمون معلوم میشه که یه دود توی هواست همیشه خیلی وقتا هم دود سفید با بابوی اشغال سوخته میاد که شبیه مه روی رودخونه معلوم میشه
پاسخ ها
شهروند اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
سرکار خانم محترم دود و آلاینده های صنعتی از 20 سال پیش بوده و در همه ماههای سال وجود داشته!! آیا از خودتان این سئوال را پرسیده اید که چرا این مشکلات و بحران از سال 92 شروع شده آن هم فقط در آبان ماه؟؟ این دودی که شما می فرمایید همیشه از دوران پدرانمان هم بوده است!!
کارشناس محیط زیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
2
4
جناب دکتر قائدی آیا برای مردود دانستن فرضیه کنوکارپوس خود جنابعالی مستندات علمی ارائه داده اید؟!!! بهتر است اساتید محترم دانشگاه چمران و علوم پزشکی سلامتی مردم را فدای بحث و جدلهای صنفی و سیاسی خود نکنند و باعث تشویش اذهان عمومی نشوند!! زبان علم زبان ارائه مستندات علمی و معتبر است لذا بدون مدرک علمی و مستند خواهشمندیم فرضیات یکدیگر را مردود ننمایید!!
روزبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
1
0
با تشکر از جنابعالی
متاسفم که سازمان محیط زیست با یک استناد غیر علمی و با توجه به اینکه توان برخورد و مدیریت لازم در جهت رفع منابع اصلی آلوده زای نداشته فضای سبز شهر که نقش اساسی در سالم نمودن شهر را داشته مورد هجمه قرار داده وتیشه به ریشه آن می زند.ببینید چقدر منابع آلوده زا شهر را احاطه نمودند آنها را نمی بینند چرا ؟ اگر توان برخورد ندارید لا اقل اذهان مردم را با فرضیه های غیر علمی مشغول نکنیدد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
هوای امروز هم خاک شدکاش مدارس شیفت عصر رو تعطیل می کردند.
خوزستانی
|
Germany
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
1
1
دود در زمان بچگی ما نبود خاک هم نبود ،شبها آسمان پر ستاره بود، چه برسد به دوران پدران ما، شما یک شب که هوا خوبه پنجره رو باز کنید مثلاً میخواهید از هوای تازه استفاده کنید اما بوی بد هوا اجازه نمیدهد، یک روز صبح میبینید حیاطی را که روز قبل شسته اید پر از تکه های سوخته چوب است، میتوانید اینبار دقت کنید این سوخته های گیاه است که شب بر روی شهر میبارد.
پاسخ ها
اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
تا آنجا که ما می دانیم اهواز با کارخانه های تولید کننده آلاینده های صنعتی احاطه بوده است مگر آنکه شما ادعا کنید صنایع فولاد و یا تاسیسات نفتی و کربن بلاک و ... در این 10 سال اخیر ساخته و شروع بکار کرده اند!!
جاوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
0
0
باسلام
خدمت دکتر اگر تمایل داشته باشید تمام الودگی هایی که منابع انها شرکت ملی نفت است از بین برود به بنده پیغام دهید.البته فقط لطف کنید تا پایان نامه بنده مقداری تحمل فرمایید.چون موضوع پایان نامه بنده است
:
:
:
آخرین اخبار