تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۳۵۳۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان عنوان کرد:
افزایش فعالیت‌ کارگاهی و آزمایشگاهی در مدارس خوزستان
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با اشاره به برنامه‌های تقویت و افزایش فعالیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی در مدارس، گفت: با پارک علم و فناوری خوزستان در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای هستیم که دست‌سازه‌ها و اختراعات دانش‌آموزی را به ثبت برسانیم و در صورت امکان به بازار ارائه دهیم.

جمشید کمایی در مراسم نمادین نواختن «زنگ آزمایشگاه» در پژوهش‌سرای امام جعفر صادق(ع) اهواز اظهار کرد: طبق برنامه سه ساله‌ای که برای پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی تدوین شد، 40 پژوهش‌سرا در 40 منطقه آموزش‌و‌پرورش خوزستان به ثبت رسانده شد که در آینده کیفیت‌بخشی آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که آیین‌نامه پژوهش‌سراها به تصویب شورای عالی آموزش‌و‌پرورش رسیده است، بیان کرد: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با این مصوبه از بخش‌نامه‌های آموزش‌و‌پرورشی صرف خارج می‌شوند و برای این مکان‌ها اسناد فرادستی تدوین می‌شود.

کمایی گفت: 11 آبان‌ماه، «روز ملی آزمایشگاه» نام‌گذاری شده است و مجموعه آموزش‌و‌پرورش خوزستان در راستای تقویت فعالیت‌های آزمایشگاهی بخشنامه‌ای مبنی بر اجرای این فعالیت‌ها در این روز را به کلیه پژوهش‌سراها و واحدهای آموزشی ابلاغ کرد و صبح امروز نیز به‌صورت هم‌زمان زنگ فعالیت‌های آزمایشگاهی در این مراکز به صدا درآمد. انجمن‌های علمی دانش‌آموزی نیز در مدارس راه‌اندازی شده است که هم‌راستا با پژوهس‌شراها فعالیت می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان دو مرکز غدیر و امام جعفر صادق(ع) را از پژوهش‌سراهای فعال خوزستان دانست و افزود: پژوهش‌سرای غدیر سال گذشته در بین پژوهش‌سراهای کشور رتبه دوم را کسب کرد و پژوهش‌سرای امام جعفر صادق(ع)  در ناحیه چهار اهواز نیز از پژوهش‌سراهای فعال در حوزه فعالیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی است.

کمایی تصریح کرد: بخشی از فعالیت‌هایی که در پژوهش‌سراهایی دانش‌آموزی خوزستان انجام می‌شود، برای اولین‌بار در کشور صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال در پژوهش‌سرای غدیر مرکز لیزر راه‌اندازی شده است و امسال بیوتکنولوژی و زیست‌فناوری نیز به عنوان اولین فعالیت‌های این‌چنینی در کشور، به مجموعه فعالیت‌های این پژوهش‌سرا اضافه شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان ادامه داد: پژوهش‌سرای فارابی نیز سال گذشته در ناحیه یک اهواز افتتاح شد که درصدد هستیم تا این پژوهش‌سرا را به مرکز فعالیت‌های  دانش‌آموزی «نانو» در خوزستان تبدیل کنیم. پژوهش‌سرای دانش‌آموزی دزفول نیز از مراکز فعال و پرتوان است و در شهرستان شوشتر هم یک پژوهش‌سرا با ساختمان جدید احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اجرای  طرح‌های «دانشمندان کوچک » و «دوست علمی»  در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی خوزستان با همکاری بنیاد نخبگان گفت: همچنین با پارک علم و فناوری  خوزستان در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای هستیم که دست‌سازه‌ها و اختراعات دانش‌آموزی را به ثبت برسانیم و در صورت امکان به بازار ارائه دهیم.

کمایی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی خوزستان را در کشور پیشتاز دانست و گفت: فن‌آوری نانو، زیست‌فناوری، بیوتکنولوژی و مرکز لیزر برای اولین‌بار در پژوهش‌سراهای خوزستان راه‌اندازی شد؛ پژوهش‌سراها به‌خوبی اوقات فراغت دانش‌آموزان را از طریق فعالیت‌های علمی پر می‌کنند و علاوه بر مسائل علمی و حوزه علوم تجربی و آزمایشگاهی در حوزه‌های دیگر مانند تئاتر، شعرخوانی، کتابخوانی و فلسفه کودکان نیز برای دانش‌آموزان برنامه دارند.

وی با اظهار این‌که فضای آزمایشگاهی و عملی موجود در پژوهش‌سراها باید به درون مدارس کشیده شود، گفت: موضوعی کردن کلاس‌های درس، راه‌اندازی بازارچه‌های کارآفرینی در دوره متوسطه اول و ارائه دست‌سازه‌های دانش‌آموزان در این بازارچه‌ها از راهکارهایی است که برای توسعه فعالیت‌های عملی و آزمایشگاهی در دوره متوسطه اول صورت گرفته است؛ همچنین برای دانش‌آموزان متوسطه دوم نیز درس مستقلی به نام «آزمایشگاه » ایجاد شده که گامی در راستای اهمیت‌بخشی، تقویت و افزایش فعالیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی در مدارس است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار