تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۳۵۴۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ناظر گمركات خوزستان خبر داد:
خوزستان در جايگاه سوم صادرات غير نفتي كشور
در 7 ماهه سال جاری خوزستان با صادراتی به ارزش سه میلیارد و 302 میلیون دلار رتبه سوم صادرات در کشور را کسب کرده است
ناظر گمركات خوزستان گفت: در 7 ماهه سال جاری خوزستان با صادراتی به ارزش سه میلیارد و 302 میلیون دلار رتبه سوم صادرات در کشور را کسب کرده است.

محمدرضا جعفری در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که امروز، 12 آبان‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بسته حمایتی گمرکات، ارائه و ابلاغ شده است. این بسته در واقع حمایت از تولید و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر دستیابی به اقتصاد مقاومتی در حوزه تجارت خارجی و به جهت افزایش صادرات و مدیریت واردات و ترویج مصرف کالاهای داخلی است که همواره در این زمینه دغدغه وجود داشته است.

وی افزود: در این بسته حمایتی موانعی ایجاد شده تا کالاهایی که در استان تولید می‌شوند، وارد نشود. همچنین حمایت از واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای نیز مدنظر گمرکات کشور بوده و سامانه جامع گمرکی اکنون در 12 گمرک استان فعال است.

جعفری تصریح کرد: کاهش مراحل تشریفات گمرکی و به تبع کاهش هزینه‌های مرتبط با ورود و خروج کالا، کاهش زمان ترخیص کالاي صادرات از هفت روز به یک روز و كالاي وارداتي از 26 روز به سه روز و همچنین کاهش میانگین زماني ورود کالاهای ترانزيتي از 45 روز به چهار روز از آثار سامانه جامع گمرکی است.

وی با بیان اینکه دریافت مجوزها در سامانه جامع گمرکی تماماً به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: گمرک ایران در جهت حمایت از تولید، ترخیص 60 درصد از کالاهای مورد نیاز تولید و همچنین مواد اولیه واحدهای تولیدی را بدون اخذ عوارض و ترخیص مابقی کالاها را با ارائه وثیقه از سوي واحدهاي تولیدی فراهم کرده است.

ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: این امر برای واحدهای تولید که کمبود نقدینگی دارد، می‌تواند مؤثر واقع شود. افزایش مدت زمان سررسيد ضمانت‌نامه بانکی تا سقف یکسال برای کالاهای مورد نیاز تولید، مواد اولیه، لوازم پزشکی و کالاهای اساسی و ترخیص کالا در مسیر سبز از دیگر برنامه‌های سازمان گمرک ایران در جهت حمایت از تولید است.

جعفری در خصوص دیگر برنامه‌ها و اقدامات گمرک ایران در راستای حمایت از تولید بیان کرد: ترخیص کالا با ایجاد انبار اختصاصی برای واحدهای تولیدی اکنون امکان‌پذیر است. این انبار اختصاصی یک گمرک کوچک براي شرکت‌ها است و کالا از اين طريق مستقیما از بنادر و مبادی ورودی به محل کارخانه ترخیص مي شود.

وی با بیان اینکه رتبه خوزستان در صادرات غیرنفتی در 7 ماهه امسال در كشور سوم است، اظهار کرد: در اين مدت، صادرات استان به ارزش سه میلیارد و 302 میلیون دلار و به وزن 10 میلیون و 151 هزار تن از 12 گمرک استان بوده است. همچنین در این مدت 2 میلیون و 31 هزار تن کالا به ارزش 941 میلیون و 265 هزار دلار به عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 5 درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به رتبه اول خوزستان در صادرات به عراق در 7 ماهه امسال عنوان کرد: 73 درصد از کل صادرات از استان مربوط به شرکت‌های تولیدی خود استان بوده و این برای ما بسیار خوب است. شاید برخی تصور می‌کنند که بخش عمده صادرات خوزستان متعلق به سایر استان ها است اما با توجه به آمارها تنها 10 درصد مجموعه صادرات در استان متعلق به استان‌های دیگر و سایر گمرکات است که تنها از مرزهاي خوزستان خارج می‌شود.

جعفری افزود: 90 درصد صادرات كالا از استان توسط گمرکات استان صادر و ترخیص می‌شود که ارزش آن دو میلیارد و 419 میلیون دلار است و همچنین عمده اقلام صادراتی، پتروشیمی، سنگ آهن، میوه و تره‌بار و لبنیات است  و کشورهای چین، عراق، کویت، امارات متحده عربی، افغانستان و هند از کشورهای مقصد ما هستند.

وی با بیان اینکه میزان واردات از استان در هفت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد کاهش داشته است، گفت: در این مدت 8 میلیون و 529 هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و 641 میلیون دلار به استان وارد شده است كه از نظر وزني رتبه اول و از نظر ارزشی رتبه سوم را در كشور در زمينه واردات داريم.

جعفری اظهار کرد: ذرت، کنجاله، سویا و لوازم یدکی از عمده اقلام وارداتی هستند که از کشورهای چین، امارات، هند، تایلند و آلمان به استان وارد می‌شود و علي‌رغم کاهش واردات در هفت ماهه امسال درآمد عمومی گمرکات بیش از 10 هزار و 623 میلیارد ریال بوده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار