تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۳۵۵۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چشمک کارخانه قند شوش به اقتصاد کشور / تصاویر
بازسازی و احیای کارخانه قند شوش امید بهبود شرایط اقتصادی را به خانه‌های مردم شوش برده است
همین یکی دو سال پیش بود که تنها متروکه‌ای از جنس آهن به شمار می‌رفت؛ اما این روزها سخت به دنبال هیاهوی گذشته خود است، همان گذشته‌ای که به‌عنوان قطب تولید شکر در کشور شناخته می‌شد.

کارخانه قند شوش که موسوم به شرکت سهامی قند و تصفیه شکر دزفول است، در تاریخ 1354 تأسیس و در سال 1363 بهره‌برداری از آن آغاز شد؛ ویژگی تمام اتوماتیک بودن، این کارخانه بزرگ را در ایران و خاورمیانه کم نظیر می‌کرد.

بیش از 600 کارگر در این کارخانه مشغول به کار بودند؛ با وجود این کارخانه کشت محصول چغندر قند در شوش به سطح 9 هزار هکتار هم می‌رسید.

*ورشکستگی که احیا شد

اما در سال 1382 این شرکت به دلایلی ورشکسته شد؛ ورشکستگی این کارخانه ضربات اقتصادی سخت و جبران ناپذیری به شهرستان شوش وارد کرد؛ اموال این شرکت یا به سرقت می‌رفت و یا برای پرداخت مطالبات قبلی توسط دادگستری به فروش می‌رسید.


مدیر هیئت اجرایی شرکت قند شوش سرقت و فروش اموال شرکت را عامل اصلی افزایش رقم اعتبار بازسازی شرکت قند می‌داند.


محمود طوسی معتقد است که در غیر این صورت روند بازسازی کارخانه قند با هزینه 30 درصد اعتبار مورد نیاز فعلی، راه‌اندازی می‌شد.

اما با این وجود سرانجام شرکت قند شوش پس از سال‌ها ورشکستگی در مسیر احیا و راه اندازی مجدد قرار گرفت، اتفاقی که هنوز هم باورش برای اهالی شوش سخت به نظر می‌رسد.

کارشناسان استفاده از قانون حمایت از صنایع ورشکسته را کلید موفقیت در حمایت دولت برای راه اندازی این کارخانه می‌دانند، کارخانه‌ای که بیش از 10 سال است که از ورشکستگی آن می‌گذرد!

*قانون حمایت از صنایع ورشکسته

از قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیل کارخانه‌های کشور بیشتر بدانیم؛ این قانون در سال 1343 به تصویب مجلس شورای ملی کشور رسید، از تاریخ تصویب این قانون هیئتی به نام "‌هیئت حمایت از صنایع" برای حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از‌ تعطیلی کارخانه‌های کشور در وزارت اقتصاد تشکیل شد.


در مواردی که منتهی به تعطیلی کارخانه شود، این هیات می‌تواند شخص یا اشخاص طبیعی یا حقوقی را به عنوان مدیر کارخانه‌ تعیین کند و در دوره اداره موقت، آنها را به‌عنوان امین خود، صاحب اختیاراتی کند که از طرف خود هیات تعیین می‌شود.

به این ترتیب بود که کارخانه قند شوش، در دی ماه سال 93 زیرپوشش هیات حمایت از صنایع قرار گرفت و خرداد 94 با اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار در مسیر احیا و راه‌اندازی قرار گرفت، در این میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان مدیر اجرایی کارخانه قند شوش تعیین شده است.

* آغاز تصفیه شکر

نماینده مردم شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی از کارخانه قند شوش می‌گوید: کارخانه بزرگ قند شوش تا سال 1382 به فعالیت خود ادامه داد اما به دلایل مختلف تعطیل شد و با اعلام ورشکستگی در اختیار اداره تصفیه امور ورشکستگی قوه قضاییه قرار گرفت.


سید راضی نوری ادامه می‌دهد: این کارخانه قند سرانجام پس از 10 سال تعطیلی و پس از رفع موانع، در مسیر راه‌اندازی مجدد قرار گرفته و عملیات اجرایی آن آغاز و سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور به عنوان مجری راه‌اندازی کارخانه قند شوش معرفی شده است.

وی بیان می‌کند: با توجه به روند بازسازی و نوسازی این کارخانه، آذر ماه امسال کار تصفیه شکر در آن آغاز می‌شود؛ با این توصیف خرید اولیه چغندر از کشاورزان نیز در اردیبهشت ماه سال 96 انجام خواهد شد.

نوری راه‌اندازی این کارخانه را گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کند و می‌افزاید: دولت در راه‌اندازی کارخانه قند شوش اهتمام زیادی داشته است؛ تاکنون از محل هدفمندسازی یارانه‌ها، 20 میلیارد تومان برای بازسازی مجدد کارخانه قند شوش اختصاص داده شده است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: راه‌اندازی این کارخانه می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی، توسعه کشاورزی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان شوش تأثیرگذار باشد.

* خودکفایی در تولید شکر

وزیر جهاد کشاورزی نیز از ارائه طرحی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احیای کارخانه قند دزفول (شوش) خبر داد تا به زودی اقدامات برای احیای این کارخانه آغاز شود.

محمود حجتی در این ارتباط گفت: در استان خوزستان 2 کارخانه تولید شکر (کارخانه تولید شکر از چغندرقند) در شهرهای اهواز و شوش سال‌های متمادی است که تعطیل شده و این امر آسیب جدی به بخش کشاورزی وارد کرده است.


وی ادامه داد: هم اکنون در خوزستان ظرفیت تولید چهار میلیون تن قند وجود دارد، در حالی که نمی‌توان یک کیلو از آن را در این استان فرآوری کرد.

حجتی افزود: در صورت احیای 2 کارخانه دزفول (شوش) و اهواز و ایجاد چند کارخانه دیگر می‌توان مشکل شکر را در کشور حل کرد و به خود کفایی رسید.

* اعتبارات بیشتری تامین خواهد شد

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این ارتباط گفت: بر اساس قانون حمایت از صنایع، شرکت قند شوش در جهت بازسازی و نوسازی مجدد، در اختیار هیئت حمایت از صنایع ایران قرار گرفته است.

رجبعلی صادقی ادامه داد: مدیر اجرایی که مسولیت کار بازسازی را برعهده  دارد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است که یکی از سازمان‌های تخصصی کشور به شمار می‌رود.


وی گفت: علاوه بر 200 میلیارد ریال اختصاص یافته در طول عملیات بازسازی این شرکت، برای بازسازی کامل این کارخانه در مراحل بعدی نیز اعتبارات بیشتری تامین خواهد شد.

*تولید 5 میلیون تن چغندر در استان

مدیر بخش کشاورزی شرکت قند شوش نیز اظهار کرد: این شرکت ظرفیت 5 هزار تن چغندر قند و تصفیه 500 تن شکر خام و تولید 300 تن تفاله خشک و همچنین ظرفیت 200 تن قند گیری ملاس را در روز دارد.

ابوذر دیناروند، احیای کارخانه قند را باعث پویایی بخش کشاورزی دانست و افزود: همزمان با آغاز بازسازی و احیای مجدد این کارخانه، در حال آماده‌سازی بخش کشاورزی و نوشتن برنامه پنج ساله برای احیای آن هستیم تا بتوانیم طی پنج سال آینده، این کارخانه به ظرفیت کامل خود که 10 هزار هکتار پیش‌بینی شده است، برسد.


وی با اشاره به اینکه با آغاز بازسازی و احیای مجدد کارخانه، همزمان کشت چغندرقند در مزارع پژوهشی و تحقیقاتی شهرستان شوش دانیال آغاز شده است، اضافه کرد: در این زمینه اقدام به کاشت شش نوع بذر تولید داخلی و خارجی به‌منظور مقایسه ارقام با کشت این بذور در فاصله بین دو ردیف مرسوم 62 سانتی‌متر و فاصله بین دو ردیف پنجاه سانتی‌متر شده تا بهترین نوع بذر و مناسب با اقلیم منطقه انتخاب شود.


مدیر بخش کشاورزی شرکت قند شوش افزود: پیش‌بینی برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کشت چغندرقند تا سال 1404، شصت و چهار هزار هکتار در استان خوزستان است که اگر این رقم تحقق پیدا کند چیزی حدود 4 و نیم تا 5 میلیون تن چغندر در استان تولید می‌شود.


دیناروند با اشاره به احیای مجدد کشت چغندر از سال 92 در شهرستان شوش توضیح داد: با اهتمام دولت و نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی، تولید چغندر از سال 92 در این شهرستان احیا شده است که در سال زراعی اول حدود 700 هکتار کشت چغندر داشتیم که در سال جاری به بیش از 4 هزار و دویست هکتار افزایش پیدا کرده است.

* 3 هزار و 700 فرصت شغلی

مدیر هیات اجرایی شرکت قند شوش نیز در ارتباط با ورشکستگی این شرکت گفت: گزارشات، شواهد و مستندات نشان‌دهنده بهره‌برداری و مدیریت نامطلوب شرکت در زمان فعالیت قبل از توقف بوده است.


محمود طوسی افزود: آبان ماه سال گذشته روند بازسازی شرکت بر اساس اولویت برنامه زمان‌بندی شده در دو فاز طراحی شد؛ بخش اول تصفیه شکر خام و تا پایان سال شرکت آماده کار در بخش دوم چغندر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت قند شوش با تولید روزانه 650 تن شکر سهم بزرگی در تامین شکر کشور خواهد داشت اظهار کرد: برای تأمین نیاز چغندری شرکت که در پایان فاز دوم و ابتدای سال آینده شروع خواهد شد 10هزار هکتار زمین زیر کشت خواهد رفت؛ با وزارت و جهاد کشاورزی پیش بینی لازم دیده شده است که سال آینده طرح کشت و برداشت انجام شود.

مدیر هیات اجرایی شرکت قند میزان اشتغال شرکت را 700 فرصت شغلی مستقیم و حدود 3هزار فرصت شغلی غیر مستقیم عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به مصوبه ستاد بازسازی شرکت قند در فرمانداری شهرستان شوش، اولویت استخدام با افراد بومی شهرستان شوش است و کلیه استخدام‌های شرکت از طریق اداره کار شوش صورت می‌گیرد.

بخش خشک کنو پمپ‌های خلع کارخانه قند شوش پس از 13 سال، هفته پیش راه اندازی و قطعات جدید کوره بخار شرکت نیز نصب شد تا فاز اول پروژه بازسازی این شرکت به مراحل پایانی خود برسد.
مرجع / فـارس
برچسب ها: کارخانه قند شوش ، شوش
:
:
:
آخرین اخبار