تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۳۵۷۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
مرکز بهداشت بر جمع آوری پسماند کلینیک‌ها نظارت کند
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار نظارت مرکز بهداشت بر جمع آوری پسماندهای مراکز پزشکی و کلینیک های پزشکی شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار نظارت مرکز بهداشت بر جمع آوری پسماندهای مراکز پزشکی و کلینیک های پزشکی شد.

 احمدرضالاهیجان زاده در کارگروه پسماند استان که روز یکشنبه(16 آبان ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: اعضای این کارگروه نسبت به اجرایی شدن مصوبات کارگروه اقدام کنند و اگر موانعی در اجرا وجود دارد باید باید در جلسات کارگروه مطرح کنند.

وی افزود: ارزیابی شهرداران در مدیریت پسماند، یکی از مصوبات کارگروه پسماند است، همچنین مصوب شده که هزینه کرد 40 درصد ارزش افزوده شهرداری ها با محوریت پسماند در امور اجرایی انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به جمع آوری پسماندهای پزشکی عنوان کرد: خوشحالیم که جمع آوری پسماندهای پزشکی گرچه با تاخیر اما به نتیجه رسیده است و لازم است در این خصوص مرکز بهداشت بر جمع آوری پسماندهای مراکز پزشکی و کلینیک های پزشکی نظارت کند. ما نیز نظارت خود را خواهیم داشت و لازم است در کارگروه پسماند گزارش های نظارت بر جمع آوری این پسماندها ارایه شود.

 پیمان کاظمی نژاد، مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان، نیز در این جلسه عنوان کرد: فرمانداران و شهرداران به طور دوره ای در جلسات کارگروه پسماند دعوت خواهند شد و همچنین عملکرد شهرداران در مدیریت پسماند انجام می شود؛ هر 15 روز ارزیابی سه شهردار به استاندار ارسال می شود.

وی افزود: در 24 شاخص ارزیابی خدمات شهری شهرداری ها 7 شاخص به پسماند مرتبط است.

مدیرکل امور استانداری شهری خوزستان گفت: قانون اجازه داده است که شهرداری ها تا 60 درصد از محل ارزش افزوده در امور جاری هزینه کنند و 40 درصد باقی را در شهرهای عمرانی هزینه کند. این قانون در گذشته پیگیری نمی شد و بسیاری از شهرداری ها 80 درصد ارزش افزوده را حقوق می دادند اما با پیگیری های انجام شده از ماه آینده 76 شهرداری استان حساب عمرانی جداگانه ای باز کرده و به اداره دارایی اعلام خواهیم کرد و 40 درصد ارزش افزوده به این حساب به صورت جداگانه واریز خواهد شد.

وی افزود: با این حالت امکان محاسبه 60 درصد حساب جاری و 40 درصد عمرانی وجود خواهد داشت و شهرداری ها نیز باید گزارش ارایه دهند که مشخص شود که در چه پروژه های عمرانی این 40 را درصد را اداره کردند.

کاظمی نژاد عنوان کرد: گام نخست این است که اعتبارات جاری و عمرانی را از هم جدا کرده و گام دوم این است شهرداری ها باید برنامه ای در خصوص هزینه کرد 40 درصد ارزش افزوده با محوریت پسماند ارایه دهد.

وی با اشاره به مشکلات عدم ارایه خدمات شهری و منطقه مهدیس و دیگر مناطق ذیل محدوده شهرستان کارون و اهواز گفت: در مناطق مهدیس خدمات رسانی به شکل مطلوب نبوده و تصمیم گیری هایی که امروز انجام شده است خدمات رسانی در این مناطق را به شهرداری اهواز سپرده شده است و از فردا نخاله برداری در آن مناطق آغاز خواهد شد و از این پس خدمات رسانی در این مناطق توسط منطقه 8 شهرداری اهواز انجام خواهد شد.

حلاج معاون خدمات شهری شهرداری اهواز، نیز عنوان کرد: با سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص نرخ جمع آوری پسماندهای کلینیک ها و مراکز پزشکی به توافق رسیده ایم و در حال حاضر 2 دستگاه مخصوص جمع آوری پسماندهای پزشکی از اصفهان خریداری شده و در اهواز فعالیت می کند.

علی بنی عگبه، رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز، نیز اظهار کرد: در خواست ما از نظام پزشکی این است که پزشکان را موظف کند سریعا در خصوص عقد قرارداد جمع آوری پسماندهای پزشکی اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین سازمان پسماند باید در شرایط خاصی این پسماندهای پزشکی را دفن کند و پس از آن به دنبال ایجاد سیستم بی خطر سازی باشد.

بنی عگبه افزود: عدم جمع آوری پسماند یکی از مشکلات شهر اهواز است؛ گاه تا ساعات نخست صبح جمع آوری پسماندها ادامه دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با انتقاد از تخلیه پسماندها در برخی نقاط شهری توسط شهرداری عنوان کرد: در برخی مناطق که به صورت مشخص رصد کرده ایم خودروهای شهرداری اقدام به تخلیه پسماند کرده است که موجب ایجاد مشکلاتی می شود.

بنی عگبه عنوان کرد: سایت پسماند صفیره باید هر چه سریعتر سلول های آن آماده شود. همچنین وضعیت نخاله های شهری در اهواز نابسامان است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هرس درختان در حال انجام است و شاخ و برگ های بریده مشکلاتی ایجاد می کند و در برخی جاها این شاخ و برگ ها نیز آتش زده می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به مشکلات شهرستان کارون در بخش پسماند، عنوان کرد: شهرستان کارون فاقد سایت دفع پسماند است و همچنان خودروهای شهرداری در این شهرستان پسماندها را در سایت صفیره تخلیه می کند. از سوی دیگر یکی از مشکلات شهرستان کارون نبود ماشین آلات در روستاها است و مشکل بزرگ دیگر گاومیش داران و پسماندهای آن است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار