تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۳۵۷۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون اداری و مالی دانشگاه خبر داد:
برنامه‌ریزی دانشگاه علمی کاربردی برای پذیرش بهمن‌‌ماه
معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در پذیرش امسال این دانشگاه با توجه به یک مرحله‌ای کردن پذیرش، گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان سنجش به احتمال قوی برای بهمن‌ماه در برخی مراکز و برخی رشته‌های جدید پذیرش انجام خواهد شد.

دکتر سیدعلی بدری در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان که امروز، دوشنبه 17 آبان‌ماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، برگزاری این جلسات را یک سنت حسنه دانست و اظهار کرد: باید به فردی که تاکنون عهده‌دار مسئولیت بوده، خسته نباشید بگوییم و به فرد جدیدی که این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد نیز این موضوع را تذکر دهیم که ادامه مسیر را با کیفیت بیشتر و بالاتر به پیش ببرد.

وی با اشاره به لزوم حرکت این دانشگاه در راستای اساسنامه آن، گفت: یکی از تأکیدات در دوره مدیریتی جدید برگشت بر مسیر ریل‌گذاری دانشگاه است؛ به عبارت دیگر حرکت در مسیر دانشگاه مهارتی با تأکید بر شاغلین مورد توجه قرار دارد.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: اگرچه با توجه به پایین آمدن شیب تقاضا برخی از مراکز دانشگاه علمی کاربردی نیز به رشته‌های دیگر روی آورده‌اند، اما لازم است این موارد اصلاح شده و به ریل‌گذاری صحیح خود بازگردند.

بدری با قدردانی ویژه از رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز که یکی از اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه برای ایفای مسئولیت مدیریت واحد خوزستان را در اختیار دانشگاه جامع علمی کاربردی نهاده شد، خاطرنشان کرد: معرفی دکتر خداپناه به‌عنوان سرپرست جدید این مجموعه نیز لطف دکتر خواجه را می‌رساند که از این نظر قدردان وی هستیم. اکنون مدیریت جدید باید در راستای کیفیت‌بخشی گامی به پیش بگذارد و قطعاً به این موضوع توجه دارد.

وی همچنین با اشاره به قدردانی از خانواده یکی از شهدای مدافع حرم در ادامه این مراسم، تصریح کرد: خوزستان استان شور، شعور و شهامت است و باب شهادت همچنان با این زمینه‌سازی که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به‌عنوان مدافعان حرم ایجاد شده، ادامه دارد؛ ما نیز افتخار داریم که تعدادی از این شهدا از دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده‌اند.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی با ابراز امیدواری از این‌که دانشگاه شهید چمران و رئیس این دانشگاه پشتیبان دانشگاه علمی کاربردی در خوزستان باشد، گفت: امیدواریم هم در زمینه نظارت و پشتیبانی، حمایت‌های لازم از این دانشگاه صورت گیرد که آن ارتقاء کیفیت را نیز شاهد باشیم.

وی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تذکراتی به رؤسای مراکز علمی کاربردی منتقل خواهد شد که ریل‌گذاری خود را به اساسنامه دانشگاه برگردانند به طوری‌که که فقط در رشته‌های خاص مهارتی و بیشتر برای جامعه شاغل ورود پیدا کنند؛ به عبارت دیگر این دانشگاه باید در راستای ارتقای مهارت‌های شاغلین دولت فعالیت کند.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در چند سال اخیر بنا به دلایلی از جمله انتفاع مالی تاحدودی این مراکز از ریل خارج شده‌اند و در رشته‌هایی ورود کرده‌اند که بیشتر در زمینه نظری و مربوط به دانشگاه‌های مادر است.

بدری تصریح کرد: به‌طور مثال اگر رشته‌های حسابداری و حقوق در دانشگاه شهید چمران وجود دارد، دانشگاه علمی کاربردی باید روی رشته حقوق ثبتی متمرکز شود که در بازه زمانی کوتاه، فردی که در این حوزه وارد می‌شود بتواند ارتقا پیدا کند و به عبارت دیگر مهارت شاغلان دفاتر ثبتی افزایش یابد.

وی با بیان این‌که این دانشگاه باید در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و برخی از رشته‌های خدمات مانند خدمات گردشگری ورود کند، گفت: استان خوزستان با توجه به این‌که استان صنعتی کشور است، می‌تواند در حوزه صنعت به‌ویژه صنعت نفت و همچینن حوزه کشاورزی فعالیت کند. زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی در این استان وجود دارد، ازجمله با توجه به مجاورت با عراق می‌تواند حتی در بعد بین‌المللی وارد شود.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که تأکید بر این است که مراکز روی رشته‌های جدید در حوزه‌های تخصصی و خاص مهارتی آن مرکز متمرکز شوند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید تحرک، ابداع و نوآوری بیشتری را در مراکز شاهد باشیم زیرا دنیا رو به توسعه است و از این نظر آینده‌پژوهشی در این مراکز بسیار حائز اهمیت است.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: در سطح دانشگاه علمی کاربردی وظایفی تعیین شده که آن را انجام می‌دهیم اما تحرک مراکز بسیار مهم است زیرا به‌طور مثال مراکز مستقر در خوزستان بیش از همه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این استان واقف و آشنا هستند که در چه زمینه‌هایی می‌توانند ورود پیدا کنند.

بدری افزود: آنچه در سطح ستاد انجام می‌دهیم، تسهیل‌گری امور است. درصدد هستیم زمینه‌هایی را فراهم کنیم که به تصویب رشته‌های جدید و راه‌اندازی این رشته‌ها در مراکز سرعت ببخشد. برنامه‌ریزی آموزشی، تحرک بیشتر در شورای گسترش و همچنین معاونت آموزشی و شورای برنامه‌ریزی درسی ازجمله برنامه‌های دانشگاه در سطح ستاد است.

وی در خصوص این‌که چه تعداد از مراکز دانشگاه در سطح کشور دچار این مشکل شده‌اند، گفت: نمی‌توان عدد دقیقی را ارائه داد زیرا یک خلط مبحث ایجاد شده به طوری‌که بسیاری از مراکزی که رشته‌های فنی ارائه می‌دادند، به‌طور مثال رشته‌هایی مانند حسابداری یا روابط عمومی را در کنار آن فعال کرده‌اند که از این قبیل مراکز بسیار زیاد است. به همین دلیل تأکید مدیریت دانشگاه این است که هر مرکز بر حوزه تخصصی خود متمرکز شود.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به تذکر جدی این موضوع به مراکز، خاطرنشان کرد: شاید این مسأله در کوتاه‌مدت برای آن‌ها مشکلات مالی به‌دنبال داشته باشد اما در بلند‌مدت به نفع مراکز است زیرا وقتی یک حوزه تخصصی داشته باشند، نه تنها از کشورهای همسایه بلکه از بسیاری از کشورها متقاضیان برای مهارت‌آموزی به آن مرکز خاص مراجعه می‌کنند، بنابراین باید آینده‌نگر باشیم.

بدری همچنین با تأکید بر ارتقای کیفیت، عنوان کرد: اکنون شیب تقاضا برای ورود به دانشگاه در سطح کشور به شدت رو به افول و صندلی‌های خالی بسیار است؛ این امر می‌طلبد که کیفیت را ارتقا دهیم زیرا موجب جاذبه بیشتر خواهد شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 500 هزار دانشجو در یک هزار و 150 مرکز علمی کاربردی در سطح کشور در حال تحصیل هستند، گفت: برنامه‌ریزی شده است که به‌تدریج مراکز به حوزه‌های تخصصی خود برگردد. بر این اساس بعضی رشته‌ها که واقعاً در اساسنامه دانشگاه نمی‌گنجد، به‌تدریج کنار گذاشته می‌شود، اما برخی دیگر رشته‌ها که باید در مرکز تخصصی خود ارائه شود، در همان مرکز تجمیع خواهد شد.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: تفکیک حوزه‌های تخصصی مشخص و شفاف خواهد شد و در عین حال ارتقا بخشیدن به کیفیت در دستور کار قرار می‌گیرد.

بدری همچنین در خصوص مشکل پیش‌آمده در پذیرش امسال این دانشگاه با توجه به یک‌نوبته کردن پذیرش اظهار داشت: سیاست‌گذاری بر این بود که پذیرش در یک مرحله انجام شود تا ثبت‌نام دانشجویان در موعد مقرر صورت گیرد، زیرا در سال‌های گذشته پذیرش به نحوی انجام می‌شد که ثبت‌نام به اواسط ترم تحصیلی کشیده می‌شد.

وی با اشاره به پذیرش حدود 12 هزار دانشجو در تکمیل ظرفیت این دانشگاه گفت: علاوه بر این برای رشته‌های جدید در مراکزی که به سقف متوسط دانشجو (50 نفر) نرسیده‌اند، تلاش می‌شود که یک پذیرش در بهمن‌ماه انجام شود.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که به احتمال قوی این کار انجام خواهد شد، گفت: با سازمان سنجش هماهنگی‌هایی در حال انجام است که برای ترم بهمن‌ماه برای برخی مراکز و برخی رشته‌های جدید این کار صورت گیرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار