تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۱۳۵۷۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معارفه رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی خوزستان برگزار شد
رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان این‌که ظرفیت‌های مغفول بسیاری در خوزستان وجود دارد که می‌توان مبتنی بر آن‌ها یک بسته مهارتی را طراح کرد، توسعه مراکز علمی کاربردی در استان را در راستای توجه به این ظرفیت‌ها و مبتنی بر نیازهای منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: معتقدم ظرفیت خوزستان حداقل 50 هزار دانشجو در حوزه آموزش‌های مهارتی است.

 دکتر علی‌حسین حسین‌زاده در مراسم تکریم، تجلیل و معارفه سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان که امروز، دوشنبه 17 آبان‌ماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این‌که هر کاری که در دانشگاه علمی کاربردی استان انجام شده، با تلاش مراکز بوده است و من بیشتر نقش هماهنگ‌کننده را داشته‌ام، اظهار داشت: این دانشگاه را یک سرمایه برای کشور می‌دانم زیرا بدون آن‌که هزینه‌ای بر کشور تحمیل کند، کار خود را در راستای ارائه آموزش‌های مهارتی دنبال کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که در زمینه اشتغال و کارآفرینی در کشور وجود دارد، رویکرد این دانشگاه در توسعه آموزش‌های مهارتی، در صورتی که بتواند کیفیت‌ها را نیز ارتقا دهد، می‌تواند تا حد زیادی مشکلاتی را که در زمینه اشتغال وجود دارد، کاهش دهد.

رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان رویکرد دیگر این دانشگاه را ارائه آموزش‌های مبتنی بر نیازهای منطقه‌ای عنوان و خاطرنشان کرد: از یک سو این دانشگاه هیچ هزینه‌ای بر دولت تحمیل نمی‌کند و از سوی دیگر آموزش‌های آن بر اساس نیازهای منطقه‌ای تعریف می‌شود؛ به همین دلیل با این ویژگی‌ها دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند یک سرمایه تلقی شود و اگر ایرادات یا ضعف‌هایی در آن وجود دارد می‌توان آن‌ها را با اتخاذ برخی سیاست‌های کلی در یک پروسه زمانی کاهش داد.

حسین‌زاده با بیان این‌که در حال حاضر 34 مرکز فعال علمی کاربردی در خوزستان وجود دارد، گفت: نزدیک به 30 هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند؛ طی 2 سال از تصدی مسئولیت این دانشگاه سعی کردم با توجه به نیازهای استان مراکز جدیدی افتتاح شود که بتوانیم برخی از نیازهای استان را از طریق ایجاد این مراکز تأمین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه شاید بسیاری معتقدند که باید رشد کمی در آموزش عالی متوقف و بیشتر روی کیفیت تمرکز شود یا اگر هم قرار است کمیت افزایش یابد، این کار با یک درایت، تدبیر و برنامه‌ریزی صورت گیرد، اما با برآوردی که از دانشگاه علمی کاربردی و وضعیت استان انجام دادم، بیشتر سیاست توسعه کمی را دنبال کردم.

رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به این‌که تقریباً نزدیک به یک‌هزار و 50 مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور وجود دارد، گفت: اگر 150 مرکز علمی کاربردی تهران را در نظر نگیریم، به‌طور متوسط در هر استان 30 مرکز علمی کاربردی فعال است؛ در حالی‌که با توجه به اهداف دانشگاه علمی کاربردی در راستای آموزش‌های مهارتی، استان خوزستان ظرفیت‌های بسیار بالاتری دارد.

حسین‌زاده با اشاره به پتانسیل‌های خوزستان در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، بنادر، کشاورزی، فولاد و آب و برق که همه این حوزه‌ها در سطح کشور نیز از امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند، تصریح کرد: همچنین دانش متراکمی در این مراکز وجود دارد؛ به‌طور مثال دانشی که در حوزه حفاری در خوزستان وجود دارد، در سطح خاورمیانه بی‌نظیر است و در هیچ جای کشور چنین ظرفیت مهارتی و دانش متراکمی وجود ندارد؛ به طوری‌که از سوی کشور عراق نیز بارها برای کسب آموزش‌های مهارتی در این مرکز اعلام نیاز شده است.

وی ادامه داد: این موضوع ما را به این امر می‌رساند که ظرفیت‌های مغفول بسیاری در خوزستان وجود دارد و می‌توانیم با فعال‌سازی آن‌ها یک بسته مهارتی را در این زمینه طراحی کنیم؛ به همین دلیل مهرماه امسال مرکز علمی کاربردی منطقه آزاد اروند راه‌اندازی شد که یکی از دوره‌های آن، کاردانی تعمیرات شناورهای دریایی است.

رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان خاطرنشان کرد: در زمینه گمرکات نیز خوزستان با مشکلات بسیاری مواجه است زیرا نیروی ماهر در این زمینه وجود ندارد و هنوز ظرفیت‌های گمرکات، حوزه دریایی و پتروشیمی در خوزستان فعال نشده است، اما با توجه به این ظرفیت‌ها با آن‌که سیاست‌های کلی آموزش عالی بر متوقف کردن رشد کمی است، شورای گسترش دانشگاه در خوزستان با نگاه تخصصی مبتنی بر ظرفیت‌ها و نیازها، این تصمیمات را اتخاذ کرده است.

حسین‌زاده با اشاره به سوابق و تخصص اعضای شورای گسترش این دانشگاه، تصریح کرد: مجموعه شورای گسترش خوزستان دقیقاً نسبت به ظرفیت‌ها و نیازها شناخت دارد و بر اساس این نگاه پیگیر توسعه کمی بوده است؛ به طوری‌که سال گذشته بیش از 102 کدرشته جدید برای خوزستان تعریف شد که البته این رشته‌ها در استان‌های دیگر فعال بود، اما با تصمیم‌گیری این شورا و با توجه به عنایت دانشگاه علمی کاربردی به خوزستان، این رشته‌ها تعریف و موجب یک جهش در استان شد.

وی خاطرنشان کرد: این امر موجب شد که سال گذشته بیشترین پذیرش دانشجو در کشور، در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان اتفاق افتد؛ همچنین با این نگاه چند مرکز جدید در سطح استان تأسیس شد که جهش خوبی را از نظر کمی ایجاد کرد.

رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان این‌که معتقدم ظرفیت خوزستان حداقل 50 هزار دانشجو در حوزه آموزش‌های مهارتی است، گفت: با توجه به امکانات بی‌نظیری که در خوزستان وجود دارد و همچنین فعال نشدن مرکز علمی کاربردی در بسیاری از شهرستان‌ها، همچنان امکان توسعه این دانشگاه وجود دارد؛ به طوری‌که مرکز علمی کاربردی آبادان پس از 25 سال از عمر دانشگاه علمی کاربردی تأسیس شد.

حسین‌زاده ادامه داد: بر این اساس همچنان این پتانسیل وجود دارد که مراکز دیگری در این مناطق فعال شود؛ قرار بود که در شهرستان بندر امام نیز ظرفیت‌های جدیدی تعریف شود که پیگیر آن هستیم. به همین دلیل با توجه به این ظرفیت‌ها تا حدودی بیشتر فعالیت‌های دانشگاه طی 2 سال اخیر بر رشد کمی متمرکز شد.

وی با ابراز امیدواری از این‌که دکتر خداپناه سرپرست جدید این دانشگاه بتواند در یک پروسه زمان‌بندی کیفیت آموزشی در این مراکز را نیز ارتقا دهد، تصدی وی را نویدبخش آینده بهتری برای این دانشگاه در خوزستان دانست و همچنین از حمایت‌های نهاد رهبری در مدت مسئولیت خود قدردانی و از نقایص و کاستی‌های موجود در دوره مسئولیت وی عذرخواهی کرد.

معارفه رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی خوزستان برگزار شد

همچنین در این مراسم دکتر مسعود خداپناه سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان، با اشاره به تذکر کلیات و راهبردهای این دانشگاه در این جلسه اظهار کرد: معتقدم رؤسای مراکز علمی کاربردی، فرماندهان این دانشگاه هستند که باید راهبردها را به‌صورت عملی اجرا و پیاده‌سازی کنند و من می‌توانم هماهنگ‌کننده این راهبردها و سیاست‌ها باشم.

وی تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاه وزارت علوم است که وظیفه تخصصی ایجاد دوره‌های مهارتی خاص بر اساس نیازها و راهبردهای کلان کشور را بر عهده دارد و به عبارت دیگر اکنون که برنامه ششم توسعه در حال تدوین است باید این دانشگاه نیز برنامه خود را برای ارائه آموزش‌های متناسب با نیازهای مهارتی کشور و بخش‌های اقتصادی و همچنین در راستای برش استانی آن تنظیم کند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به نقش ویژه این دانشگاه در استان، خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند بیشترین نقش را در بومی کردن دانش فنی داشته باشد زیرا حلقه مفقوده در آموزش، صنعت و بخش‌های اقتصادی جامعه است.

خداپناه دانشگاه علمی کاربردی را یک دانشگاه نسل سوم دانست و گفت: این دانشگاه دانش فنی را به‌صورت آموزش‌های مهارتی بومی مورد استفاده بخش‌های اقتصادی قرار می‌دهد و امیدواریم بتوانیم این وظیفه را در راستای راهبردهای دانشگاه به انجام برسانیم.

وی چابک‌سازی مراکز، ایجاد رشته‌های مورد تقاضای صنعت و بخش‌های اقتصادی، توجه به نیازهای اساسی جامعه، تقاضامحور کردن آموزش‌های مهارتی و پایداری و کیفیت‌بخشی مراکز را ازجمله سیاست‌ها و رویکردهای خود عنوان کرد و گفت: هر مرکزی که بتواند کیفیت خود را ارتقا دهد، پایدار خواهد بود و با شکوفایی هرچه بیشتر به مسیر خود ادامه می‌دهد، اگرنه در روند آموزش عالی این غربالگری وجود دارد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان افزود: بر این اساس امیدوارم که مراکز با پویا کردن خود، توسعه آموزش‌های ضمن خدمت و کیفیت‌بخشی، در راستای سیاست‌ها و راهبردهای دانشگاه گام بردارند و جایگاه دانشگاه خوزستان را در کشور پویاتر کنند که نمادی از ویژگی‌های خاص این استان باشد.

خداپناه با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی خوزستان در حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: حداقل ظرفیت دانشجویی برای دانشگاه علمی کاربردی در خوزستان را 50 هزار نفر می‌دانم اما این امر نیز به شرط پویایی و تقاضامحوری آموزش‌ها خواهد بود که مستلزم یک تلاش همه‌جانبه است.

گفتنی است ؛ در این مراسم حکم سرپرستی دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان به دکتر خداپناه اعطا و از زحمات و تلاش‌های دکتر حسین‌زاده در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی شد؛ همچنین در پایان این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم حسن حزباوی‌زاده، دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی خوزستان با اهدای لوح تقدیر و مدرک این شهید به‌طور نمادین به خانواده وی اعطا شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار