تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۳۵۸۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارخانه قند شوش از بازسازی تا اشتغال‌زایی/تصاویر
عملیات اجرایی بازسازی کارخانه قند شوش در حالی آغاز شده است که کارشناسان آن را زمان مناسبی برای پرورش نیروی انسانی متخصص شوشی عنوان می‌کنند
کارخانه قند شهرستان شوش، در دی ماه سال 93 زیر پوشش هیأت حمایت از صنایع قرار گرفت.

احیا و راه‌اندازی این شرکت در خرداد 94 با اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد؛ در این میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان مدیر اجرایی کارخانه قند شوش تعیین شده است.

شرکت‌های پیمان‌کاری از استان‌های دیگر و زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع به این کارخانه آمدند تا پروژه بازسازی این شرکت را در مسیر اجرایی قرار دهند.

با آغاز عملیات اجرایی بازسازی این کارخانه، سیل جامعه بیکاران شوشی در اداره کار، دفتر نماینده شهرستان و کاریابی‌ها سرازیر شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شوش در این ارتباط اظهار کرد: جذب نیروی انسانی در کارخانه قند شوش از طریق اداره کار شوش و مراکز کاریابی تحت نظارت این اداره صورت می‌گیرد.

سید ناصر حسینی با بیان اینکه اولویت جذب متقاضیان بر اساس نیاز کارخانه و مدت زمان ثبت نام در مراکز کاریابی است، ادامه داد: هرگونه ثبت‌نام در خارج از این مراکز وجاهت قانونی ندارد و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان هیچ‌گونه تعهدی نسبت به ثبت نام متقاضیان در مراکز غیر رسمی و فاقد مجوز ندارد.

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده ی مراکز غیر مجاز برابر قانون برخورد خواهد شد و از مردم خواست تا موارد مربوطه را به این اداره منعکس کنند.

اما نیاز کارخانه نیروی تخصصی است؛ تخصصی که پاشنه آشیل شهرستان شوش در زمینه اشتغال است؛ چالشی که بیش از هر چیز مدیریت پرورش نیروی انسانی در این شهرستان را زیر سؤال می‌برد.

کارشناسان عملیات بازسازی کارخانه قند را یک فرصت مناسب برای پرورش نیروی انسانی متخصص شوشی عنوان می‌کنند؛ فرصتی که باید آن را با قرار دادن نیروی تئوری شوشی در کنار نیروی متخصص غیربومی، غنیمت شمرد.

با پایان یافتن عملیات بازسازی و آغاز بهره‌برداری، این کارخانه باید مدیریت خود را بشناسد؛ به عبارتی دیگر قانون خصوصی‌سازی به آن می‌چربد و سرنوشتش را دوباره از نو رقم می‌زند.

مدیریت زمانی و نظارت ویژه و همه جانبه بر برنامه زمان‌بندی شده شرکت قند شوش می‌تواند در آینده مدیریتی پویا برای این شرکت به ارمغان بیاورد.

تاکنون از محل هدفمندسازی یارانه‌ها، 20 میلیارد تومان برای بازسازی مجدد کارخانه قند شوش اختصاص داده شده است.

براساس اعلام مدیر اجرایی بازسازی این شرکت، آبان ماه سال گذشته روند بازسازی شرکت قند براساس اولویت برنامه زمان‌بندی شده در دو فاز طراحی شد؛ بخش اول تصفیه شکر خام و تا پایان سال شرکت آماده کار در بخش دوم چغندر خواهد شد.

این در حالی است که بخش خشک کن و پمپ‌های خلع کارخانه قند شوش پس از 13 سال، دو هفته پیش راه اندازی و قطعات جدید کوره بخار شرکت نیز نصب شد تا فاز اول پروژه بازسازی این شرکت به مراحل پایانی خود نزدیک شود.

با توجه به روند بازسازی و نوسازی این کارخانه، آذر ماه امسال کار تصفیه شکر در آن آغاز می‌شود؛ با این توصیفات خرید اولیه چغندر از کشاورزان نیز در اردیبهشت ماه سال 96 انجام خواهد شد.

کارخانه قند شوش که موسوم به شرکت سهامی قند و تصفیه شکر دزفول است، در تاریخ 1354 تأسیس و در سال 1363 بهره‌برداری از آن آغاز شد؛ ویژگی تمام اتوماتیک بودن، این کارخانه بزرگ را در ایران و خاورمیانه کم‌نظیر می‌کرد.

این کارخانه در کیلومتر هفت جاده شوش به دزفول، بزرگترین کارخانه قند چغندری در خاورمیانه است که بعد از واگذاری به بخش خصوصی از سال 82 تاکنون به دلیل ورشکستگی تعطیل شده است.

تعطیلی این کارخانه بزرگ، ضربه بزرگی بر اشتغال و  کشاورزی شمال خوزستان وارد کرده و طرح احیای مجدد کشت چغندر قند در شمال استان خوزستان از سال زراعی گذشته با کشت حدود 3 هزار هکتار مزرعه اجرا شده است.

 کل اعتبار مورد نیاز برای بازسازی و راه‌اندازی مجدد این کارخانه بیش از 500 میلیارد ریال است که در نخستین گام 100 میلیارد ریال سال گذشته اختصاص یافته و هزینه شد که امسال نیز با موافقت دولت 100 میلیارد ریال دیگر برای راه‌اندازی این کارخانه هزینه خواهد شد.


مرجع / فـارس
برچسب ها: کارخانه قند شوش
:
:
:
آخرین اخبار