تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۳۵۹۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سلامت آموزش‌و‌پرورش استان:
شیوع شپش در دانش‌آموزان خوزستان نرمال است
شیوع شپش در سنوات گذشته در کل کشور افزایش پیدا کرده اما وضعیت خوزستان از نظر شیوع این بیماری نرمال است؛ شپش بیماری خانواده است و اطلاع‌رسانی وسیع می‌تواند به رفع مشکل بسیار کمک کند
معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان گفت: شیوع شپش در سنوات گذشته در کل کشور افزایش پیدا کرده اما وضعیت خوزستان از نظر شیوع این بیماری نرمال است؛ شپش بیماری خانواده است و اطلاع‌رسانی وسیع می‌تواند به رفع مشکل بسیار کمک کند.

محمود معزی در خصوص شیوع شپش در میان دانش‌آموزان در فصل سرما با بیان این‌که این بیماری در سنوات گذشته در کل کشور افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: وضعیت خوزستان یک وضعیت نرمال است و حاد نیست.

وی افزود: افزایش شیوع این بیماری می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد؛ به‌طور مثال اینکه آیا این حشره نسبت به داروهای مصرفی مقاومت پیدا کرده است. برای شناسایی این علت باید یک کار پژوهشی انجام شود. علت‌های دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد اما در آموزش‌وپرورش به دنبال علت‌شناسی نیستیم بلکه به سمت پیشگیری حرکت می‌کنیم. علت‌شناسی وظیفه دانشگاه و وزارت بهداشت است که آن‌ها نیز در حال پیگیری این مسأله هستند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به شیوع این بیماری در فصل سرما و کاهش شیوع آن در بهار و تابستان، خاطرنشان کرد: بیماری شپش بیماری خانواده است. در سیستم درمان کشور برخی بیماری‌ها وجود دارند که اگر عضوی از یک خانواده مبتلا شود درمان باید برای تمام اعضای خانواده انجام شود، حتی اگر علائم را نداشته باشند. شپش در حالت عادی دیده نمی‌شود. آنچه دیده می‌شود تخم شپش است؛ شپش معمولاً در رختخواب، لای پتو و ... حتی در یقه لباس نیز ممکن است وجود داشته باشد.

معزی ادامه داد: در خصوص بیماری شپش باید اطلاع‌رسانی وسیع در سطح کشور انجام شود. خانواده‌ها باید اطلاع لازم را داشته باشند و اقدامات ضدعفونی کننده را انجام دهند. سرمنشأ این بیماری را باید در خانه و خانواده‌ها پیدا کنیم. ارتباط دانش‌آموزان کمتر به گونه‌ای است که شیوع این بیماری در مدرسه و سطح وسیع اتفاق افتد؛ البته شیوع در مدارس نیز ممکن است اما وسعت آن در خانواده‌ها و خانه‌ها بیشتر است و حتماً باید توصیه‌های لازم به خانواده‌ها انجام شود.

وی در خصوص برنامه‌های امسال آموزش‌وپرورش برای کنترل این بیماری، تصریح کرد: در سال جاری بیشتر تلاش می‌کنیم که بنای کار را بر آموزش قرار دهیم؛ بخشنامه‌ای از سوی اداره‌کل استان تنظیم شده است که به‌زودی به مدارس ارسال می‌شود و در آن نسبت به آموزش در سه سطح دانش‌آموز، کارکنان مدرسه و والدین تأکید شده است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: برای بحث غربالگری و معاینات دانش‌آموزان با مراکز بهداشت هماهنگی لازم انجام شده است تا در مناطقی که آلودگی بیشتری دارند به‌صورت تشدیدشده این اقدامات را انجام دهند. سپس دانش‌آموزان به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

معزی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به این بیماری در استان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: تشخیص این بیماری کار ساده‌ای نیست؛ گاهی برخی افراد آن را با وجود شوره و پوسته سر اشتباه می‌گیرند. این مسأله باعث می‌شود که آمارها گاهی از آنچه هست، فراتر رود اما در حقیقت وضعیت استان نرمال است و شرایط حادی از این نظر وجود ندارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار