تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۳۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تولید سوخت زیستی از گیاهان در ایران

رئیس پژوهشکده شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت از موفقیت محققان کشور در زمینه تولید سوخت زیستی از برخی گیاهان در کشور خبر داد و گفت: تولید صنعتی این پروژه ها به دلیل موازی کاری در اجرای پروژه های تحقیقاتی و نبود استانداردهای مشخص تاکنون اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر امیرناصر احمدی امروز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی سوختهای پاک و ترکیبی، سوختهای پاک را سوختهایی دانست که می توانند جایگزین بنزین و گازوئیل شوند و افزود: این سوختها از واکنش شیمیایی بر روی مواد موجود در مواد زنده طبیعی تهیه می شوند.

رئیس پژوهشکده شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت کاهش گازهای گلخانه ای، تولید سوخت پاک و استفاده از منابع گیاهی غیرخوارکی در جهت بیانان زدایی را از مزایای استفاده از سوختهای زیستی نام برد و اظهار داشت: طبق آمارهای موجود تا سال 2015 سوختهای پاک و ترکیبی جایگزین سوختهای فسیلی می شوند که در این راستا آمریکای لاتین، اروپای و آسیای جنوب شرقی اقدام به تولید این نوع سوختها کرده اند.  

وی با اشاره به اقدامات کشورهای منطقه چون عربستان، قطر و امارات متحده عربی، خاطرنشان کرد: در این کشورها تحقیقاتی در زمینه تولید سوختهای پاک از گیاه "جاتروفا" در حال انجام است. در ایران نیز از سوی ستاد انرژیهای نو، پژوهشگاه صنعت نفت، برخی از دانشگاه ها و سازمان جنگلها تحقیقاتی در این زمینه انجام می دهند.

 
احمدی با تاکید بر اینکه این گیاه در برابر حشکسالی و آب شور مقاوم است، اضافه کرد: گیاه جاتروفا، گیاهی چند منظوره است که دانه های آن حاوی 40 درصد روغن است که علاوه بر آنکه می توان از این دانه ها در تولید سوختهای زیستی استفاده کرد می توان از کنجاله آن در بخش کشاورزی به عنوان سموم دفع آفات استفاده کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه به غیر از جاتروفا می توان از سایر دانه های غیر خوارکی در تولید بایوفیول استفاده کرد، ادامه داد: دانه های روغنی چون کرچک، نخل روغنی و سورگوم از دیگر محصولات کشاورزی است که می توان از آنها در جهت تولید سوخت زیستی استفاده کرد.  
 
رئیس پژوهشکده شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت، تولید بیودیزل از اتانول را از دیگر جایگزین های سوختهای فسیلی دانست و یاداور شد: در حال حاضر تولید اتانول در استان خوزستان آغاز شده است.

احمدی عدم هماهنگی و برنامه منسجم، موازی کاری در اجرای پروژه های تحقیقاتی و نبود استانداردهای مشخص در تولید سوختهای زیستی را از مشکلات کشور در زمینه تولید این نوع سوختها ذکر کرد و گفت: تولید بایوفیول از گیاهان یک طرح ملی است که با همکاری سایر دستگاه های مرتبط قابل اجرا است از این رو پیشنهاد می شود که علاوه بر تدوین استانداردهای لازم برای سوخت های زیستی هماهنگی هایی در جهت همکاری میان وزارتخانه های نفت، نیرو و صنایع و دانشگاه ها در این حوزه برای تعامل بیشتر صورت گیرد. 

:
:
:
آخرین اخبار