تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۳۶۶۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان آب و برق خوزستان هشدار داد:
EC آب رودخانه زهره به بالای 10 هزار میکروموس رسید/ انتقال آب خطری برای رودخانه زهره
معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع سازمان آب و برق خوزستان از افزایش EC آب رودخانه زهره به بیش از 10 هزار میکروگرم بر موس خبر داد
معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع سازمان آب و برق خوزستان از افزایش EC آب رودخانه زهره به بیش از 10 هزار میکروگرم بر موس خبر داد.

علیرضا شبه در خصوص وضعیت رودخانه زهره با اشاره به نبود هیچ‌گونه سازه ذخیره‌ای بر این رودخانه در استان اظهار کرد: مدیریت منابع این رودخانه تابع آورد آن است و همچنین کیفیت و EC رودخانه زهره نیز تابعی از کمیت آن است و با افزایش حجم رودخانه زهره به تبع کیفیت آب این رودخانه نیز بهبود می‌یابد.

وی افزود: با توجه به این‌که در سال زراعی جاری تاکنون بارشی در حوزه زهره شاهد نبودیم، EC آب این رودخانه در هندیجان به 10 هزار و 240 میکروگرم بر موس رسیده است که امیدواریم با رهاسازی آب از سد کوثر و شروع بارش‌ها کیفیت آب زهره افزایش یابد.

شبه با تأکید بر نبود آب قابل اطمینان در حوضه زهره، تصریح کرد: چون در حوضه زهره، آب قابل اطمینان نداریم تعهد کشت نیز برای خود ایجاد نکردیم و مسئولیت هر گونه کشت در این حوزه با کشاورز است. دبی این رودخانه اکنون کمتر از 10 متر در ثانیه است و نمی‌توان برای تأمین آب کش خطر کم آبیت پاییزه در این حوضه اطمینانی داد.

وی عنوان کرد: سهمیه ما از سد کوثر 10 میلیون مترمکعب تعیین شده است که به‌زودی و به یکباره رهاسازی خواهد شد. ان‌شاءالله فرمانداران شهرهای زیر پوشش حوضه زهره به جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز در بالادست و انسداد انهار سنتی و روستاهای بالادست کمک کنند تا آب رهاسازی شده به پایین‌دست نیز برسد و باعث کاهش EC آب رودخانه زهره شود.

معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌که بخشی از آب شرب مردم هندیجان از رودخانه زهره تأمین می‌شود، گفت: بخشی از آب شرب مردم شهرستان هندیجان با برداشت آب از رودخانه زهره و تصفیه آن در تصفیه‌خانه RO تأمین می‌شود. با افزایش بیش از حد EC طبیعتاً راندمان تصفیه آب در تصفیه‌خانه نیز کاهش می‌یابد و مشکل اخیر آب شرب هندیجان نیز ناشی از همین موضوع است.

شبه افزود: ان‌شاءالله با رهاسازی که به‌زودی از آب کوثر انجام می‌‌شود و در صورت جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز در بالادست مشکل کیفیت آب شرب بخشی از هندیجان نیز رفع خواهد شد. همچنین سازه انحرافی که جهت انتقال آب رودخانه زهره به بندر دیلم در استان بوشهر در حد فاصل استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است، می‌تواند از لحاظ کمی برای ما خطر ایجاد کند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: رودخانه زهره
:
:
:
آخرین اخبار