تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۱۳۶۶۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس شورای شهر آبادان ؛
شورای شهر آبادان ۱۴ نفره شد/ اختلاف نظری وجود ندارد
رئیس شورای اسلامی شهر آبادان گفت: حالا دیگر اعضای شورای شهر آبادان کاملا یک صدا هستند و با همراهی شهردار ۱۴ نفره شده است
بعد از برگزاری سومین جلسه در مهر ماه امسال با کسب اکثریت آرای شورای اسلامی شهر آبادان به عنوان رئیس جدید این شورا انتخاب شد، شورایی که در نزدیک به سه سال گذشته با حواشی زیادی روبه رو بوده است. به بهانه بررسی تاریخی وقایع و رخدادهای مهم چهارمین شورای اسلامی این شهر به سراغ «خلیل جنامی» رئیس جدید این مجموعه رفتیم تا ضمن واکاوی گذشته‌ شورا به آینده آبادان در حوزه شهری بپردازیم؛ آینده‌ای که جنامی در گفت‌وگوی با خبرگزاری مهر آن را امیدوار کننده تعریف کرد.

شورای شهر آبادان ۱۴ نفره شد/ اختلاف نظری وجود ندارد

شاید بارزه اصلی شورای شهر چهارم آبادان جدید انشقاقی بود که به صورت مستمر بین اعضا وجود داشت، چند پارگی شورای کنونی را قبول دارید؟

بالاخره شیطنت‌هایی صورت می‌گیرد ولی همیشه گفته‌ایم که ۱۳ نفر باید متحد باشند که با شهردار ۱۴ نفر بشویم.

ولی به نظر می‌رسد شورای شهر آبادان در کمتر برهه‌ای از زمان با شهردار پیشین یک تیم ۱۴ نفره را تشکیل داد.

به هر حال اختلاف‌هایی پیش آمد، عقیده ما این است که شهردار پیشین بعد از اینکه نتوانست به مجلس راه پیدا کند، کم‌کاری کرد و جزو وظایفمان بود که او را مورد سئوال قرار دهیم.

یعنی این چندپارگی و این عدم نزدیک بودن اعضای شورا با هم و همین اعضا با شهردار قبل را طبیعی می‌دانید؟

بله. در هر سیستمی این اتفاقات طبیعی ‌است، چرا در حال حاضر شورا ۱۳ نفر هستند و بعد ۹ نفر می‌شوند و این امکان دارد که دو گروه شوند، از ابتدای شورا هم به همین صورت بود، البته این اتفاقات تا زمان انتخاب هیئت رئیسه آخر به وجود می‌آمد و بعد از آن تعامل و هماهنگی بین اعضای شورا و همینطور شورای شهر با شهردار جدید به وجود آمده است.

با توجه به اینکه انتخاب شورای شهر بعدی، اردیبهشت ماه ۹۶ برگزار می‌شود، برای رسیدن به این هماهنگی و تعامل دیر اقدام نکردید؟

ما نیامده‌ایم که بگوییم فقط برای انتخابات کار انجام می‌دهیم، ما برای مردم کار می‌کنیم.

اما بعد از برگزاری انتخابات پیش‌رو و تعیین اعضای جدید؛ فکر نمی‌کنید هر کدام از اعضای فعلی در صورت عدم پیروزی احتمالی بی‌انگیزه شده و در فاصله زمانی اردیبهشت تا شهریورماه ۹۶ آغاز به کار شورای شهر بعدی حضوری منفعل خواهند داشت؟

در شورای بعدی مشخص نیست که چه شخصی هست یا نیست، ۱۳ نفر فعلی به صورتی کار انجام می‌دهند که فکر می‌کنند، هستند، تا آنجایی که اطلاع دارم قریب به ۳۰۰ یا ۳۵۰ نفر نامزد شورای شهر برای دوره‌ پنجم شده‌اند و همه در حال تلاش هستند. دوستان ما ناامید نیستند و به کار خود مشغولند و همه اعتقاد دارند که حضور دارند و تلاش خودشان را می‌کنند، خدماتشان به مردم را که شاهد هستیم زیرا ما در شورا رصد می‌کنیم‌، در محلات، به سازمان‌های شهرداری و به ادارات در حال سرکشی هستیم و مشکلات مردم را حل می‌کنیم، همه با این امید کار می‌کنیم که تا ۱۲ شهریورماه ۹۶ در شورا هستیم و احتمال دارد مردم دوباره اعضای فعلی را انتخاب کنند.

شاید دلیل اصلی فرصت‌ سوزی شکل‌گرفته، درگیری فرسایشی و مدت‌داری با موضوع «حضور و یا عدم حضور شیرازی به عنوان شهردار آبادان» بین اعضای شورا بود.

سه یا چهار نفر از دوستانی که پیش از این کاملا در تیم دکتر شیرازی بودند، هم در انتخاب شهردار جدید با ما بودند و هم در استیضاح شهردار قبلی همراهی‌مان کردند، دیگر انشقاقی وجود ندارد.

در کل یکی‌، دو سال اخیر با وجود اینکه انتخاب و یا عزل شهردار در حیطه وظایف شماست، این درگیری‌ها به دلیل کش‌دار شدن انرژی زیادی را از شورای شهر گرفت.

شیرازی هم خدمات ارزنده‌ای را ارائه داد ولی اگر بحث کاندیداتوری وی در انتخابات مجلس نبود به این حد انرژی ما گرفته نمی‌شد، متاسفانه این موضوع خیلی از بحث جلسات شورا را گرفت و می‌پذیریم که در این مسیر داشتیم بیراهه می‌رفتیم.

در این بین مقصر این زمان‌بر شدن عزل و انتخاب شهردار را پیگیری شورا می‌دانید یا پافشاری شیرازی برای ماندن؟

پافشاری شیرازی برای ماندن و البته تحریک یکی دو نفر از دوستان شورای شهری که حتما شیرازی بماند و باید وارد مجلس شود.

شهردار پیشین بعد از ۶ سال عزل شد؛ به صورت رسمی و مستدل به چه دلیل شیرازی را برکنار کردید، بنا بر تعاریف منتشر شده از وظایف شورا، شما با بهره‌گیری از«دلایل قانونی» و یا«عدم صلاحیت» اجازه‌ عزل شهردار را دارید؛ اگر بخواهید برای این کنش دلیل قانونی بیاورید، برهان قانونی‌تان چیست و اگر بنا به عدم صلاحیت این اتفاق رخ داد، تعریف شما از عدم صلاحیت کدام است؟

شیرازی بی‌انگیزه شد و دلیل عزل وی فقط بی‌انگیزگی‌ او بعد از انتخابات مجلس بود، بالاخره وی یکی از گزینه‌های مطرح بود و احتمالا به مجلس راه پیدا می‌کرد. بعد از پایان انتخابات هفته‌ای دو یا سه روز بیشتر نمی‌آمد و بیش از سه ساعت هم نمی‌ماند. همه‌ پرسنل شهرداری هم بی‌انگیزه شدند؛ حتی وضعیت خدمات شهری ما رکود زیادی داشت.

این بی‌انگیزگی در چارچوب علت قانونی عزل شهردار جای دارد یا عدم صلاحیت؟

در قانون اشاره به بی‌انگیزه بودن به عنوان دلیل عزل اشاره نشده است و گفته شده زمانی که اعضای شورا تشخیص دادند شهردار یا هر شخص دیگری بی‌انگیزه شد می‌توانند تصمیم بر برکنار کردن وی بگیرند.

صادقانه و بدون تعارف برخی از اعضای مخالف شیرازی از طریق لابی‌های سیاسی در راه پیدا نکردنش به عرصه انتخابات مجلس نقش داشتند؟

نمی‌توان اسم لابی‌ سیاسی برایش گذاشت. به هر حال شیرازی در آخرین روز و در ساعت‌های واپسین ورود به انتخابات را اعلام کرد و از حضور در شهرداری استعفا داد، ما قبلا نامه‌ای مکتوب داده بودیم که اگر قرار است برای انتخابات نامزد شوید از الان استعفا دهید این نامه در نوروز ۹۴ ارسال شده بود، ولی یکی دو نفر از دوستان شورایی اصرار به ماندنش داشتند، برای استعفا به ۷رأی بیشتر نیاز نداریم، شیرازی مطمئن بود که این هفت رأی را دارد و به او رأی می‌دهند که استعفا دهد. یکسری ابهامات مالی برایمان به وجود آمد، حسابرس ابهامات مالی را مطرح کرد، بدهی‌ای که داریم بالای ۹۰میلیارد تومان است، این ابهامات باعث شد جبهه بگیریم و در روزها و ساعت‌های پایانی مهلت قانونی نامه استعفا را داده و ما را در عمل انجام شده قرار دادند، ما هم از راه‌های قانونی خودمان استفاده کردیم و اجازه ندادیم تا ابهامات روشن نشده، برود.

این ابهامات روشن شد؟

 هنوز هیچ ابهامی برایمان روشن نشده است و همین موضوع باعث موضع‌گیری‌مان شد که نباید برود یا حداقل با استعفاییش موافقت نشود، زیرا ما هم در برابر مردم تعهداتی داریم، متاسفانه این ابهامات هنوز پابرجا هستند، اگر به شهرداری بیایید متوجه می‌شوید که پیمانکاران روزانه چقدر برای وصول بدهی‌هایشان مراجعه می‌کنند.

انتخاب حویزاوی به عنوان شهردار جدید چقدر سیاسی بود؟

این انتخاب اصلا سیاسی نبود، شاید گروهی بگویند یکی از نماینده‌ها دنبال این کار بود که این پیگیری طبیعی است، در زمان شیرازی هم نماینده‌ای دنبال کارش بود که بماند و این موضوعات وجود دارد ولی بدین صورت نبود که آن نماینده حویزاوی را به ما تحمیل کند. یک ماه قبل از استیضاح شیرازی، نشستی با حویزاوی داشتم و دیدگاه‌هایشان را دیدم و همین موضوع باعث شد گزینه‌ من به عنوان شهردار، حویزاوی باشد.

این بارزه‌های حویزاوی که شما را متقاعد کرد تا رای به شهردار شدنش بدهید، کدام بودند؟

ساحل‌سازی خرمشهر که برای ایشان تبدیل به یک برند شد، ساخت بزرگ‌ترین مجتمع تجاری، احداث مجتمع پزشکی امام رضا که پیش از این مانند یک مخروبه بود، پارک‌هایی که به کمک شهرداری تهران احداث کردند از جمله کارهای نمونه‌ای بودند که به شیرازی می‌گفتیم که کاش شما هم از پارک‌های خرمشهر الگوبرداری کنید.

این عقیده‌ خود مردم خرمشهر هم است؟

با خیلی از شهروندان خرمشهری که صحبت کردم گفتند از زمانی که حویزاوی به خرمشهر آمده باعث تحولی عظیم شده است. شما با یک نگاه به پارک‌ها این تفاوت را می‌بینید، ساحل منظم و سامان‌دهی شده، برند حویزاوی در مشارکت‌ها است، همراهی وی با بخش خصوصی و کمک به جذب سرمایه‌گذار از شاخصه‌های شهردار جدید آبادان است که این موضوعات باعث ایجاد تحول می‌شود.

این جذب سرمایه‌گذار در آبادان هم اجرایی می‌شود؟

 در حال حاضر طرح‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری داریم و با چند سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم.

یکی از نکاتی که به صورت اتوپیایی از سوی شهردار جدید آبادان ایراد شده، بحث کلان‌شهر شدن این منطقه است، به صورت واقعی و اجرایی، این اظهارنظر تا چه اندازه می‌تواند به محقق شدن نزدیک باشد؟

 جالب است بدانید اولین کاری که حویزاوی انجام داد این بود که نامه‌ کلان‌شهر شدن آبادان را به مرکز داد، درست است که یکی از آیتم‌ها برای کلان‌شهر بودن جمعیت بالاست ولی از آبادان دعوت شده در اولین نشست کلان‌شهرهای کشور به عنوان مهمان حضور داشته باشد.

بعد از ارسال نامه‌ ذکرشده این دعوتنامه برای شهرداری آبادان ارسال شد؟

بله. دبیرخانه‌ کلان‌شهرهای ایران از آبادان به عنوان مهمان دعوت کرد که هر چه دارد را در این جلسه عنوان کند.

در جلسه‌ای که به آن اشاره کردید، آبادان با کدام بارزه‌ها از کلان‌شهر شدنش دفاع می‌کند؟

از امکانات آبادان می‌توان به فرودگاه بین‌المللی، دو رودخانه، پالایشگاه، پتروشیمی، پاسارگاد، ایرانول، بندر، گمرک و... اشاره کرد. این‌ها تمام امتیازاتی است که بعضی از کلان‌شهرها ندارند و کلان‌شهر شدن صرف داشتن جمعیت نیست که امیدواریم آبادان به عنوان یک کلان‌شهر مطرح شود.

داستان پیامک انصراف دکتر حویزاوی چه بود؟

این اتفاق را می‌توان حاصل شیطنت‌های بعضی دوستان در فضای مجازی قلمداد کرد.

چرا از واژه شیطنت استفاده می‌کنید، به هر حال در شرایط مشابه گروهی، فارغ از در اکثریت و یا اقلیت بودن در جبهه مخالف قرار می‌گیرند.

بله. ولی این دلیل نمی‌شود کمپین راه بیندازند و حتی می‌خواستند گزینه‌ خودشان انتخاب شود. مسائل پشت ‌پرده زیاد است که نباید درگیر آنها شد، بیرون شورا اتفاقات خیلی بدی رخ می‌داد که آنها را رصد می‌کردیم و می‌دیدیم، با وجود اینکه حویزاوی نه اهل آبادان بود و نه ساکن اینجا ولی بیش‌ترین تخریب را علیه او انجام دادند.

یکی از چالش‌هایی که شما همواره با شهردار آبادان پیشین داشتید همین عدم سکونت در آبادان بود؛ حویزاوی در حال حاضر ساکن آبادان است؟

بله. به همراه خانواده در آبادان ساکن هستند.

شما به عنوان آخرین رئیس شورای شهر انتخاب شدید، یکی از نقدهایی که به شورای چهارم وارد است، سخت تشکیل جلسه دادن آن است. دلیل این اتفاق هم به اختلاف‌نظر بین اعضا بر می‌گردد؟

هم اختلاف نظرات و هم اینکه اگر پیگیری کرده باشید متوجه می‌شوید که اهواز، اندیمشک و خیلی از شهرهای استان هم بعد از ما تشکیل جلسه انتخاب هیئت رئیسه دادند و این کاملا طبیعی است شاید در تهران بتوانند با اولین جلسه انتخاب را انجام دهند. ما با سومین جلسه موضوع را نهایی کردیم.

بعد از انتخابات پایانی هیئت رئیسه شورای شهر، یکصدایی واقعی در این مجموعه به وجود آمده است؟

همه یک صدا هستند و خدمات را ارائه می‌دهند و شاید برای اولین بار در ایران، اولین مدیر در اتاق خود را برمی‌دارد، من در اتاقم را برداشتم و سالنی به اسم سالن انتظار نداریم و همه درون اتاق می‌آیند مشکلاتشان را در همانجا مطرح می‌کنند؛ مگر این که مشکلی خاص و شخصی باشد. در بین دوستان تعامل وجود دارد و اگر لایحه‌ای به نفع مردم باشد همه یک صدا آن را پیگیری می‌کنند. به هر حال تاکید می‌کنم اختلافات مربوط به بحث شهردار قبلی باعث شده بود که ما ۱۳نفر با هم یکی نشویم.

ولی قبول کنید با توجه به سابقه تاریخی شورای چهارم، مردم نسبت به تحقق این یک صدایی بدبین هستند.

واقعا دیگر اختلاف نظری وجود ندارد و هیچ درگیری در جلساتمان نداریم.

یعنی مخالفان حضور حویزاوی نیز دیگر با این موضوع کنار آمده و تعامل اجرایی به صورت واقعی به وجود آمده است؟

باور کنید همه با هم یک صدا هستیم. شهردار جدید با رأی ۱۰ نفر انتخاب شد و حتی آنهایی که رأی ندادند هم همکاری تنگاتنگی با بقیه دارند.

این انتخاب و این همراهی چه دورنمایی را برای آبادان در پی خواهد داشت؟

 حویزاوی در اولین سخنرانی‌اش گفت، نمره‌ی خدمات شهری را صفر می‌دهم. باید بگویم که نخاله‌برداری‌های سطح شهر در حال انجام است، نخاله‌های سده تقریبا برداشته شده است، هر دو هفته یک بار پاکسازی محلات را دارند، تمام المان‌های نازیبا را از سطح شهر جمع می‌کنند، آهن‌آلات و ماشین‌های خرابه در طول مسیر را جمع‌آوری می‌کنند، حویزاوی به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر و مشغول به کار است. جلساتشان را معمولا شب برگزار می‌کنند تا روز بتوانند به کار ارباب رجوع رسیدگی کنند. پارک ۱۷ هکتاری را از منطقه تحویل گرفتند و دفترشان را در آنجا احداث می‌کنند تا برای عید شاهد پارک بهتری باشیم. مشغول به پاکسازی ساحل بهمنشیر هستند، اسکله‌ لنج‌های اروند را سامان‌دهی می‌کنند، تعامل بسیار خوبی با منطقه آزاد دارند و ارتباط با مرکز استان و تهران خوب است، خدماتی را از منطقه آزاد گرفتند همچنین شهرداری تهران به آبادان می‌آید تا بتواند خدماتی را در این شهر ارائه کند. فضای سبز و آبیاری قطره‌ای را آغاز کردند، ماهی ۹۰ میلیون تومان بابت تانکرها پول هزینه می‌شد ولی با آبیاری قطره‌ای دیگر این هزینه‌ها لازم نیست و تا یکی دو ماه آینده کل شهر مجهز به آبیاری قطره‌ای میشود.

یکی از اتفاقات اخیر شکل‌گرفته پیرامون شما، انتخاب یکی از بازیگران سینمای و تلویزیون به عنوان مشاور هنری رئیس شورای شهر بود، اصولا این عنوان حقوقی در شورا تعریف شده است؟

بله این اتفاق کاملا امری طبیعی است.

با توجه به عدم اشراف سلیمانی به فضای هنری آبادان، نمی‌شد انتخاب بهتری داشت؟

با خیلی از هنرمندان آبادان از جمله خانم ضیایی، پرویش و چوپان ارتباط داریم و از آنها مشورت می‌گیریم. ولی آقای سلیمانی ارتباط خوبی با مرکز دارد و به دلیل آبادانی بودن تعلق خاطر زیادی به این شهر دارد. مگر پیش از این با دیگر هنرمندان آبادانی جلسه نداشتیم، می‌آمدند و تمام مشکلاتشان را مطرح می‌کردند و همه‌ی عزیزان مشاوران ما هستند ولی به ۱۰۰ نفر نمی‌توان حکم مشاوره داد، دوستان هنرمند ما نگران این موضوع نباشند. من از بچگی آبادان را جهانی می‌دیدم و نمی‌خواهم آن را با شهرهای کوچک مقایسه کنم.

یکی از واکنش‌هایی که در برابر این انتخاب در فضای مجازی مشاهده شد، تفسیر آن به آغاز تبلیغات انتخاباتی شما برای شورای بعدی بود؛ این موضوع را تایید می‌کنید؟

اول اینکه نیازی به تبلیغات ندارم و اینکه هنوز آمدن یا نیامدنم اصلا مشخص نیست. در این دوره هم به اصرار یکی از دوستانم این کار را انجام دادم و شرکت کردم. من در نهایت معلم هستم و مدیر مدرسه تیزهوشان.

و البته یکی از گزینه‌های تکراری برای ریاست آموزش و پرورش آبادان.

در یک سال گذشته مجددا دوستان برای سمت ریاست آموزش و پرورش آبادان انتخابم کردند ولی قبول نکردم و گفتم در شورا بهتر می‌توانم مفید باشم.

با این اوصاف دکتر جنامی در دوره بعدی انتخابات شورای شهر آبادان به عنوان نامزد حاضر است یا خیر؟

ابتدا اعلام کردم نمی‌آیم که دوستانم گفتند اگر نباشی ما هم نخواهیم آمد و این را رسمی بیان نکن ولی در کل هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ام.

از عملکرد حویزاوی و دورنمای آبادان بعد از انتصاب وی گفتید، اشاره‌ای هم به فعالیت‌های خودتان در شورای شهر داشته باشید.

پارکینگ طبقاتی در خیابان ارویسه در حال احداث است که این اتفاق در زمان ریاست کمیسیون اقتصاد من بوده، برای انتقال نمایشگاه‌های خودرو به بیرون شهر در حال کار کردن هستیم، بزرگ‌ترین مجموعه‌ بازی‌های آبی را در ورودی آبادان احداث می‌کنیم، انبارها و بنکدارها را نیز همه به بیرون شهر می‌بریم، در کل تمام صنوف آلاینده و مزاحم از شهر خارج خواهند شد، سیتی‌سنتر بزرگی احداث می‌شود، پیست ماشین‌سواری هم بیرون از آبادان جانمایی می‌شود، در کل اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

در صورت شکل‌گیری تغییرات در انتخابات شورای شهر بعدی تضمینی برای اجرای پروژه‌های باقی‌مانده وجود دارد؟

ما به آینده‌ شهر خوشبین هستیم و این راه را اعضا در دوره‌ بعد هم ادامه خواهند داد چه ما باشیم و چه نباشیم. پروژه‌های نیمه‌تمام مانند استادیوم شهرداری کامل می‌شوند در عین حال کاشت نخل را در سطح شهر به صورت جدی دنبال می‌کنیم. باز هم می‌گویم که تمام اعضا به خوبی در حال انجام کار هستند و این را اضافه کنم که شورایی‌ها و البته خود شهردار هیچ یک قصد نامزد شدن برای مجلس شورای اسلامی بعدی را ندارند.

مردم آبادان امید دارند که این گفته‌های شما حباب نباشد و دوست دارند به وعده‌ها خوشبین باشند.

 مردم امیدوار باشند و بدانند که شهردار روزی ۱۶ ساعت برای شهر وقت می‌گذارد و کار می‌کند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار