تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۱۳۶۶۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بخش استروک بیمارستان گلستان اهواز، تنها مرکز درمان سکته های مغزی حاد به روش نوین تزریق TPA در خوزستان
بخش استروک بیمارستان گلستان اهواز، اولین و تنها مرکز ارجاع و درمان سکته های مغزی حاد به روش نوین تزریق TPA در خوزستانخوزنیوز: متخصص مغز و اعصاب بیمارستان گلستان اهواز گفت: سکتۀ مغزی شامل آسیبی است که بواسطۀ اختلال در خون رسانی مغز در اثر انسداد عروق مغزی توسط لختۀ خون به وجود می آید و همچون سکته های قلبی، یک بیماری حاد است که جزو اورژانس های پزشکی محسوب می شود. بیمار در این مواقع معمولاً یا دچار فلج ناگهانی در نیمی از بدن یا صورت شده و یا بطور ناگهانی دچار اختلال تکلم و یا عدم تعادل ناگهانی همراه با سرگیجه می شود.
 
به گزارش خوزنیوز؛ این متخصص مغز و اعصاب گفت: کارهای درمانی که قبلاً و تا چند سال اخیر برای اینگونه بیماران انجام می شد، به درمان هایی محدود بود که صرفاً مانع از تکرار سکتۀ مغزی در روزهای بعدی بود و به مرور زمان با شیوه هایی از قبیل فیزیوتراپی و توانبخشی برای بهبود نقایص ایجاد شده تلاشهایی انجام می شد.خوشبختانه از حدود دو دهه پیش در جهان و تقریباً از ۶ سال پیش در ایران، استفاده از دارویی به نام tPA برای درمان فوری بیماران سکتۀ مغزی آغاز شد که بوسیلۀ آن و در صورتیکه بیمار در سه ساعت ابتدایی پس ازشروع علائم به اورژانس مراجعه نماید، می توان جریان خون را به حالت طبیعی خود بازگرداند و و اختلال ایجاد شده را رفع نمود.
 
متخصص مغز و اعصاب بیمارستان گلستان در ادامه گفت: فاکتور زمان، برای ما در درمان بیماران سکتۀ مغزی بسیار مهم است یعنی هرچه مراجعۀ بیمار به اورژانس در زمان کوتاهتری از شروع علایم رخ دهد، احتمال موفقیت تیم درمان در بازگرداندن بهبودی کامل بیمار بیشتر است. بطوریکه اگر بیماری بعد  از ۳ تا ۴/۵ ساعت از زمان شروع علایم، به بیمارستان برسد، استفاده از این دارو به دلیل وجود عوارض بالا و عدم کارایی لازم، کارساز نخواهد بود و درمان به شیوۀ قدیمیِ فیزیوتراپی و توانبخشی برای بیمار انجام خواهد شد.
 
وی گفت: با تلاش و پیگیری های اساتید گروه مغز و اعصاب و مسئولین بیمارستان گلستان، بخش استروک یا همان سکته مغزی، شامل تأمین تجهیزات مخصوص و کادر درمانی مجرب و آموزش دیده ویژۀ سکته های مغزی، از اواخر شهریورماه سال جاری در این مرکز راه اندازی شد و خوشبختانه شب گذشته، کار تزریق داروی ویژۀ سکتۀ مغزی حاد در دهمین بیمار، تنها با گذشت 45 دقیقه از زمان ورود این بیمار به بیمارستان گلستان، با موفقیت انجام شد.
 
این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: اجرای این طرح در بیمارستان گلستان اهواز، با وجود تجهیزات و امکانات لازم و همچنین نیروهای درمانی خبره، برای مجموعۀ سیستم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و بیمارستان گلستان، کاری بسیار با ارزش است و مردم در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده، باید فوراً بیمار خود را به بیمارستان گلستان اهواز، منتقل کنند.
 
وی افزود: در این میان، آگاه سازی مناسب شهروندان از لزوم "انتقال بی درنگ و فوری بیماران سکتۀ مغزی، صرفاً به اورژانس بیمارستان گلستان اهواز"، ضروری است و به محض اینکه نشانه هایی همچون فلج یک طرف بدن، فلج یک طرفۀ صورت و یا اختلال تکلم و سنگینی زبان و یا اختلال تعادل شدید، مشاهده شد، بیمار باید یا به کمک اورژانس ۱۱۵ و یا با خودروی شخصی، در کوتاهترین زمان ممکن به بیمارستان گلستان منتقل شود.
 
متخصص مغز و اعصاب بیمارستان گلستان گفت: به همین منظور از صداو سیما، جراید محلی و رسانه های مجازی و همچنین سازمان هایی همچون شهرداری انتظار می رود با تبلیغات مناسب از قبیل انجام مصاحبه، پخش خبر و مطالب و نصب بنر و پوسترهای مفید، به ارتقاء سطح آگاهی عمومی در رابطه با معرفی بیمارستان گلستان اهواز به عنوان مرکز درمان فوری سکته های مغزی، یاریگر ما باشند.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع در زمینه سلامت و نگهداری جامعه از عواقب ناشی از بیماران مبتلا به سکته مغزی و اهمیت پیگیری درمان در این افراد، با پیگیری اساتید گروه نرولوژی و حمایت مسئولین بیمارستان و دانشگاه، بزودی درمانگاه TPAبیمارستان به منظور پیگیری درمان افراد مراجعه کننده آغاز بکار خواهد کرد.
:
:
:
آخرین اخبار