تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۱۳۶۷۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر موگهی:
لازم است آیین نامه پوشش و رفتار حرفه ای در مراکز آموزشی درمانی اجرایی شود
خوزنیوز: در نشست معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با سرپرستاران بیمارستان امام خمینی(ره)، لزوم اجرای آیین نامه پوشش و رفتار حرفه ای در مراکز آموزشی درمانی تابعه دانشگاه بررسی شد.

لازم است آیین نامه پوشش و رفتار حرفه ای در مراکز آموزشی درمانی اجرایی شود

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر ساسان موگهی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست که با حضور دکتر سعیدیان معاون آموزشی بیمارستان در سالن شماره 2 تالار اجتماعات شهید دکتر رهنمون این مرکز برگزار شد، در جمع سرپرستاران بیمارستان اظهار کرد: خوشبختانه خدمات درمانی با کیفیت بسیار بالا در مراکز درمانی تابعه دانشگاه در حال ارائه است و اعمال جراحی مختلفی با هزینه های بسیار اندک در این مراکز انجام می شود که آمار قابل توجهی است.

وی ادامه داد: اما با همه این تلاش ها به نظر می رسد رفتار با بیماران و همراهان آن ها آنچنان مورد انتظار بیماران نیست، البته با توجه به اینکه بیمار با دردمندی به مراکز درمانی مراجعه می کند و همراه بیمار نیز رنج بیشتری نسبت به بیمار دارد، نمی توان انتظار برخورد محترمانه و کلمات ملاطفت آمیز از بیماران و همراهانشان داشته باشیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه رفتارها و برخوردها با بیمار عمدتا کلامی هستند، افزود: با اینکه بالاترین خدمات از لحاظ کیفی در مراکز درمانی تابعه دانشگاه به بیماران ارائه می شود، اما ممکن است با یک برخورد نامناسب تمام این زحمات از بین برود. البته ما همه انسان هستیم و ممکن است خطایی از ما سربزند اما اکنون که این رشته و این کار را انتخاب کرده ایم، موظف هستیم آستانه تحمل خود را بالا ببریم. چرا که اهمیت بحث رفتار حرفه ای بیشتر از انجام کار فنی است.

موگهی در ادامه درباره بحث اهمیت داشتن پوشش مناسب در مراکز درمانی گفت: سال به سال توجه به این مسئله مهم کم رنگ می شود. بر اساس آیین نامه های موجود، در این زمینه یک پوشش ادارای تعریف شده است که در بحث پوشش اداری درصد کمی از پرسنل این موضوع مهم را رعایت نمی کنند.

وی بیان کرد: لازم است سرپرستاران بخش ها نسبت به این مسئله توجه لازم را داشته باشند چون بدون شک رعایت پوشش مناسب توسط پرستاران و کادر درمانی بر بیماران تاثیرگذار خواهد بود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهارکرد: آموزش و توجه به این مسئله در گروه فراگیران و دانشجویان رشته های مختلف تحت آموزش در بیمارستان ها بسیار اهمیت دارد، بنابراین براساس اولویت بندی هایی که در زمینه گروه مخاطبان این آیین نامه انجام شد، به ترتیب دانشجویان پزشکی، پرستاری و سپس مابقی رشته ها نیازمند آموزش های بیشتری در این موضوع هستند.

موگهی عنوان کرد: آیین نامه های بسیاری با موضوع اخلاق حرفه ای و پوشش از سوی ارگان های مختلف در اختیار هست، اما با بازنگری همه این آیین نامه ها و تشکیل کارگروه هایی در این زمینه، آیین نامه ای برای فراگیران تدوین شد که برای اجرا در مراکز درمانی ابلاغ می شود. اجرای این آیین نامه به عهده گروه های آموزشی است.

وی ادامه داد: در این آیین نامه سازوکاری تعریف شده است که براساس آن، چنانچه دانشجو به تذکرات هیئت علمی مربوطه یا مربی خود بی توجهی کرد به شورای انضباطی معرفی خواهد شد. همچنین طبق این آیین نامه سرپرستاران باید این موارد را به اطلاع رییس بخش برسانند و امر تذکر به دانشجو توسط مربی یا هئیت علمی انجام شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نظارت بر رفتار حرفه ای توسط معاونت آموزشی انجام می شود ولی بر حسب اهمیت موضوع، معاونت دانشجویی فرهنگی نیز گاهی بازدیدهایی از بیمارستان ها با هدف رصد این موضوع انجام می شود.

موگهی اظهارکرد: حل این مسائل کار آسانی نیست و انتظار نمی رود که مشکلات موجود در این زمینه به سرعت برطرف گردد، اما به تدریج و با تلاش های مستمر و البته اجرای این آیین نامه ها می توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

 در پایان این نشست آخوندزاده دبیر شورای انضباطی دانشگاه اظهارکرد: طبق آیین نامه اداری بی توجهی به موارد آیین نامه ای و عدم رعایت این مسائل یک تخلف اداری محسوب می شود لذا به منظور برقراری ارتباط در این گونه موارد، یک سامانه پیامکی راه اندازی شده است که ارتباط و ارجاع مسائل مربوطه به شورای انضباطی دانشگاه از طریق این سامانه امکان پذیر است. سرپرستاران می توانند از طریق شماره پیامکی 30004848000250 موارد لازم را به اطلاع شورای انضباطی دانشگاه برسانند.
:
:
:
آخرین اخبار