تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۱۳۶۷۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل محیط زیست خوزستان:
سالانه 6 میلیون تن پسماند صنعتی در خوزستان تولید می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، این استان را دارای رتبه نخست تولید پسماندهای صنعتی در کشور عنوان کرد و گفت: سالانه 6 میلیون تن زباله صنعتی در خوزستان تولید می شود.

احمدرضا لاهیجان زاده سه شنبه در کارگروه مدیریت پسماند استان که در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری برگزار شد با ارائه گزارشی از وضعیت مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه در استان، اظهار کرد: خوزستان قطب صنعتی کشور است و بالاترین میزان تولید پسماندهای ویژه و صنعتی را دارد.

وی با اشاره به فعالت 76 واحد صنعتی در استان گفت: سالانه 6 میلیون تن پسماند صنعتی و 568 هزار تن پسماند ویژه در خوزستان تولید می شود.

لاهیجان زاده مهمترین تولید کننده پسماندهای صنعتی را صنایع پتروشیمی و نفتی با سهم 70 درصد عنوان کرد و افزود: صنایع فلزی مانند کارخانه های فولاد و نورد و شهرک های صنعتی نیز در رده بعد قرار دارند.

وی با بیان اینکه روزانه سه هزار و 600 تن زباله عادی در خوزستان تولید می شود افزود: همچنین روزانه 15 تن پسماند پزشکی و عفونی نیز در این استان تولید می شود.

به گفته وی 6 تا 10 میلیون تن در سال نیز پسماند کشاورزی تولید می شود که اکنون جزو تهدیدات زیست محیطی به شمار می آید اما بیشتر آن قابلیت استفاده مجدد و بازیافت دارد.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان با اشاره به احداث مدفن پسماندهای ویژه (لندفیل) در ماهشهر توسط پتروشیمی بندر امام اظهار کرد: گنجایش آن 180 هزار تن است که140 هزار تن ظرفیت باقیمانده دارد.

وی همچنین گفت: مطالعات مدفن پسماندهای صنعتی انجام شده و در صورت اعلام آمادگی سرمایه گذار می توانیم برای صدور مجوزها همکاری کنیم.

لاهیجان زاده افزود: بر اساس مصوبه پیشین کارگروه مدیریت پسماند استان، قرار است پیگیری های جدی برای مدیریت زباله ها انجام شود و سرمایه گذاران برای مشارکت در این مساله دعوت شوند. 

وی اضافه کرد: دو پیشنهاد در این حوزه از سوی سرمایه گذاران دریافت شده که در این جلسه دومین طرح مورد بررسی قرار می گیرد.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی شیمی کشاورزی، پیشنهاد خود را برای مدیریت 1.5 میلیون تن از پسماندهای صنعتی، ویژه و خطرناک ارائه کرد.

قرار شد ظرف یک ماه آینده این طرح با مشخص کردن تعهدات سرمایه گذار و استان دوباره ارائه شود تا درباره پذیرش آن تصمیم گیری شود.

پسماند به مواد جامد، نیمه جامد و مایع (به استثنای فاضلاب) گفته می شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و زائد تلقی می شود. پسماندها به پنج گروه پسماندهای عادی، پسماندهای پزشکی (عفونی و بیمارستانی) ، پسماندهای ویژه، پسماندهای کشاورزی و پسماندهای صنعتی تقسیم می شوند.

پسماندهای ویژه به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک، از قبیل سمیت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت، الزامات، دستورالعمل و رهنمودهای تخصصی مرکز سلامت محیط و کار ویژه نیاز دارند همچنین پسماند خطرناک شامل فرآورده هایی می شود که در صورت مدیریت نا مناسب می توانند برای سلامت انسان و محیط زیست خطر ذاتی یا بالقوه ایجاد کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار