تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۳۶۷۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استان خوزستان 285 پرنده شناسنامه دار دارد / ۵ گونه پرنده در لیست انقراض
از پرنده های ثبت شده در خوزستان 2 گونه در لیست گونه های بحرانی، پنج گونه در فهرست گونه های در خطر انقراض و 10 گونه در فهرست گونه های آسیب پذیر قرار دارند
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه 285درصد پرندگان ثبت شده کشور مربوط به خوزستان است گفت: پنج سایت پرنده نگری در تالاب های خوزستان پیش بینی شده اما به دلیل کمبود اعتبار هنوز راه اندازی نشده اند.

استان خوزستان 285 پرنده شناسنامه دار دارد / ۵ گونه پرنده در لیست انقراض

سیدعادل مولا چهارشنبه با اشاره به سوم آذر روز ملی 'پرنده نگری' اظهار کرد: از تعداد 530 گونه پرنده ثبت شده در کشور 285 گونه پرنده مربوز به استان خوزستان است که 55 درصد از گونه های پرنده کشور را شامل می شود.

وی افزود: از پرنده های ثبت شده در خوزستان 2 گونه در لیست گونه های بحرانی، پنج گونه در فهرست گونه های در خطر انقراض و 10 گونه در فهرست گونه های آسیب پذیر قرار دارند.

مولا گفت: استان های شمالی کشور به عنوان نخستین توقفگاه پرندگان مهاجر و استان خوزستان به عنوان آخرین توقفگاه این پرندگان اهمیت بسزایی به عنوان کریدورهای پروازی دارند.

وی افزود: اکوسیستم متنوع و وجود چهار اقلیم متفاوت در خوزستان همچنین وجود آبگیرها و رودخانه ها و تالاب های متعدد باعث شده تنوع گونه های پرونده را اعم از پرندگان آب های شیرین، آب های شور و آب های لب شور در این استان شاهد باشیم.

مولا گفت: پنج سایت پرنده نگری در تالاب های خوزستان شامل تالاب شادگان (2 سایت)، تالاب بامدژ، تالاب هورالعظیم و تالاب میانگران پیش بینی شده و طرح آنها تحت عنوان 'برج پرنده نگری' در سازمان حفاظت محیط زیست مصوب شده است اما به دلیل محدودیت منابع مالی تا کنون نتوانسته ایم برای جذب گردشگر برای این سایت ها جایگاهی بوجود بیاوریم.

وی با تاکید بر استفاده علمی و تحقیقاتی و گردشگری از سایت های پرنده نگری افزود: هم اکنون یکی از مراکز بازدیدکنندگان تالاب شادگان در آبادان به عنوان سایت پرنده نگری فعال است اما به صورت برج نیست و تلسکوپ و تجهیزات کافی در اختیار ندارد.

به گفته وی محققان و دانشجویانی که برای طرح های خود به تالاب های استان مراجعه می کنند، به دلیل نبود امکانات و زیرساخت لازم، با استفاده از دوربین های شخصی و دستی کار می کنند.

مولا اظهار کرد: هم اکنون 9 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی، 12 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 2 نفر در مقطع دکترا مشغول تحقیق و بررسی در مورد پرندگان از جمله بلبل خرما، کاکای صورتی، دراج، هوبره، سلیم خرچنگ خوار، بازهای شکاری، اردک مرمری و سسک نیزار بصره هستند.

معاون محیط زیست خوزستان با اشاره به تاثیر راه اندازی برج های پرنده نگری در بازدارندگی شکارچیان متخلف گفت: این برج ها مانند چشم بینا به صورت شبانه روزی می توانند محل استقرار پرنده ها را پایش کنند.

وی تاکید کرد: ایجاد محیط امن برای پرندگان و راه اندازی سایت های پرنده نگری، علاوه بر جذب گردشگر، می تواند بر اقتصاد مردم محلی بسیار موثر باشد.

پرنده ‌نگری (Bird Watching) گونه ای سرگرمی است که مربوط به مشاهده و بررسی پرندگان در طبیعت می شود. پرنده نگری بخشی از فعالیت طبیعت گردی (اکوتوریسم) به شمار می آید.

فعال ترین فصل های سال برای پرنده نگری در منطقه گرمسیری به هنگام کوچ بهاره و کوچ پائیزه پرندگان است. در این فصول می توان بیشترین گونه های پرنده را مشاهده کرد زیرا در این فصل ها از شمال به جنوب کوچ می کنند.

تعداد پرنده نگرهای دنیا مرتبا رو به افزایش است و آنطور که گفته می شود در کشورهای انگلیس و آلمان برابر طرفداران فوتبال، پرنده نگر وجود دارد. در ایران نیز روز به روز بر تعداد دوستداران پرندگان و پرنده نگری افزوده می شود.

3 آذر به عنوان 'روز ملی پرنده نگری' نامگذاری شده است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روح اله خلیلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
0
1
واقعا خیلی عجیبه. این همه خبر در مورد انقراض پرندگان نوشتی. ولی هیچ اشاره ای به نوع یا اسم پرندگان در حال انقراض نشده. این دیگه نوبره.
:
:
:
آخرین اخبار