تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۳۶۷۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رهاسازی 15 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر به سمت هندیجان آغاز شد
رها سازی 15 میلیون متر مکعب از آب سد کوثر به سمت هندیجان برای رفع مشکلات حاصل از خشکی رودخانه زهره آغاز شد
رهاسازی 15 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر به سمت هندیجان آغاز شدنماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: رها سازی 15 میلیون متر مکعب از آب سد کوثر به سمت هندیجان برای رفع مشکلات حاصل از خشکی رودخانه زهره آغاز شد.

علی گلمرادی چهارشنبه اظهار کرد: هدف از این رها سازی تامین و رفع مشکلات آب شرب شهروندان هندیجان بوده که به دلیل خشکی رودخانه، کیفیت آب مصرفی آنها با افزایش میزان شوری (EC) به شدت کاهش پیدا کرده بود.

وی گفت: برخی در مناطق بالادست با تجاوز به حریم رودخانه زهره اقدام به برداشت غیر قانونی و بی رویه برای کشاورزی کرده اند که با خشکی این رودخانه سلامت شهروندان هندیجان را نیز در خطر قرار داده اند.

گلمرادی ادامه داد: با پیگیری صورت گرفته از وزارت نیرو از ساعت 7:30 امروز چهارشنبه رها سازی 15 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر به صورت موجی و با دبی اولیه 20 متر مکعب در ثانیه در مدت 9 روز به سمت رودخانه زهره آغاز شده تا بتوان بخشی از این مشکلات را رفع کرد.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: آب رها سازی شده سهم شرب هندیجان است و انتظار می رود مسئولان جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق و مدیران اجرایی در شهرستان های بالادست اجازه بهره برداری غیر اصولی برای مصارف کشاورزی از این آب را به کشاورزان ندهند.

از ابتدای امسال تاکنون 25 میلیون متر مکعب آب در دو مرحله به سمت رودخانه زهره رها سازی شده که به دلیل نبود مدیریت آب در بالادست سهمی از آن به این شهرستان نرسیده و باید با مسدود کردن کانال های سنتی کشاورزی که در مسیر وجود دارد مانع برداشت غیر مجاز آب شد.

وی با اعلام کمبود شدید آب در هندیجان گفت: رها سازی آب از سد کوثر برای مصارف شرب یک راه حل مقطعی است و حل اصولی این مشکل باید در اولویت قرار گیرد.

گلمرادی افزود: خشکی رودخانه زهره معیشت یک هزار و 200 کشاورز این شهرستان را نیز در خطر و 31 هزار هکتار زمین کشاورزی هندیجان را تهدید می کند و تکمیل هر چه سریعتر شبکه آبیاری و زهکشی در این شهرستان لازم و ضروریست.

سد کوثر در فاصله ی 60 کیلومتری شمال غربی از شهر دوگنبدان، در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و در سال 1383 به بهره برداری رسید.

شهرستان هندیجان با 45 هزار نفر جمعیت در جنوب خوزستان قرار دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار