تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۳۶۷۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر زینالی:
لزوم افزایش فضای فیزیکی بخش جراحی مغز و اعصاب

خوزنیوز: مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تاریخچه راه اندازی بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه در سال 1351 در محل مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز تأسیس شد و بازسازی این بخش توسط معانت پشتیبانی دانشگاه در سال 1373 اجرا گردید که در این بازسازی، ظرفیت تخت فعال این بخش از 35 تخت به 57 تخت فعال افزایش پیدا کرد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر مسعود زینالی  افزود: همچنین بخش مراقبت های ویژه جراحی اعصاب نوزادان در اسفندماه 1375 در بیمارستان گلستان به عنوان تنها بخش ویژه جراحی اعصاب در استان خوزستان تأسیس شد.

زینالی با اشاره به اینکه رشته تخصصی مغز و اعصاب از سال 1330 در ایران راه اندازی و بخش آموزشی این رشته نیز از آن زمان تاکنون شکل گرفته است، اظهار داشت: خوشبختانه از سال 85، گروه آموزشی جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شروع بکار کرد.

وی اضافه کرد: همزمان با پیشرفت های دائم علوم و فنآوری، تغییرات محیطی، تغییر الگوی بیماری ها، افزایش حوادث و سوانح در دنیا که بسیاری از آنها منجر به آسیب های مغزی و نخاعی می شوند، پیشرفت های شگرف روش های تشخیصی-درمانی و گسترش دامنه ارتباطات، لازم است برنامه های آموزشی رشته های مختلف از جمله رشته جراحی مغز و اعصاب هرچند سال یکبار مورد بازبینی قرار بگیرد.

مدیرگروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه در خصوص موفقیت های این گروه بیان داشت: خوشبختانه این گروه تاکنون 6 دوره فارغ التحصیل داشته و کسب رتبه اول بورد تخصصی نیز در کارنامه کاری این گروه ثبت شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه این بخش در سالیان پیش تأسیس شده است، متأسفانه در حال حاضر با مشکلاتی اعم از کمبود اعضاء هیئت علمی و فضای فیزیکی مناسب برای فعالیت و بستری بیماران مواجه است.

این فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مسئله زمان برای بیماران و مصدومین مغز و اعصاب بسیار حیاتی و به ثانیه ها بستگی دارد؛ بنابراین می بایست فضای بخش جراحی مغز و اعصاب به صورت یکپارچه شامل اتاق عمل، بخش های بستری و بخش های ویژه در کنار یکدیگر باشد.

زینالی با اشاره به اینکه تعداد بیش از اندازه دستیار در گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز وجود دارد، بیان داشت: این امر سبب شده تا تعداد اعمال جراحی انجام شده توسط هر فرد بعد از فارغ التحصیلی کافی نبوده و یا حتی ممکن است برخی از دستیاران موفق به انجام اعمال جراحی مهم نشوند و این در حالی است که در دنیا توانایی آموزش یک و حداکثر دو رزیدنت در سال وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 14 رزیدنت در بخش جراحی مغز و اعصاب مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز در حال آموزش می باشند که این مسئله سبب کاهش کیفیت آموزش در این رشته بسیار حساس خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه بیمارستان گلستان اهواز علاوه بر بیماران شهرستان اهواز جوابگوی سایر بیماران در استان خوزستان نیز می باشد و همچنین جداسازی بیماران غیر فعال، اورژانسی و ترومایی بسیار ضروری است که این امر نیازمند فضای فیزیکی لازم است، بنابراین باید در خصوص بهسازی و افزایش فضای فیزیکی این بخش، تدبیر ویژه اندیشیده شود.

:
:
:
آخرین اخبار