تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۱۳۶۹۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از سرگیری فعالیت بازارچه مرزی چذابه پس از دو هفته تعطیلی
ناظر گمرکات خوزستان گفت: بازارچه مرزی چذابه پس از دو هفته تعطیلی از روز شنبه فعالیت خود را از سرگرفت.



محمدرضا جعفری  افزود: این بازارچه مرزی از دو هفته پیش همزمان با حرکت کاروان های عزاداران اربعین حسینی و به منظور تسهیل در تردد آنان تعطیل شده بود و از امروز شنبه با هماهنگی مقام های گمرکی و مرزبانی عراق، این بازارچه که نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی دارد بر روی کامیون های حامل کالا باز شد.
وی گفت:همه ساله در ایام اربعین حسینی بازارچه مرزی چذابه به صورت موقت تعطیل می شود ولی امیدواریم زمان این تعطیلی کمتر شود.
ناظر گمرکات خوزستان افزود: تجار و بازرگانان محلی حتی در ایام اربعین آمادگی صادرات کالا را داشتند ولی آمادگی در طرف عراقی دیده نشد.
استاندار خوزستان چندی پیش در بازدید از پایانه مسافری چذابه از طراحی برنامه ای خبر داده بود که بر اساس آن سال آینده مسیر تردد زائران اربعین حسینی و کامیون های حامل بار صادراتی جدا سازی خواهد شد تا در صادرات کالا به این کشور همسایه خللی وارد نشود.
شریعتی افزود: جداسازی دو مسیر تردد زائران اربعین حسینی و کامیون های حامل کالای صادراتی و احداث خط آبرسانی به چذابه دو برنامه ای است که سال آینده اجرایی خواهد شد.
در ایام اربعین حسینی بازارچه مرزی شلمچه در 15کیلومتری غرب خرمشهر نیز برای تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی به صورت موقت تعطیل شده بود.
پارسال حدود 350میلیون دلار کالای غیرنفتی از بازارچه مرزی چذابه به عراق صادر شد.
خوزستان با استان های میسان (هم مرز با چذابه)و بصره دارای مراودات اقتصادی و تجاری دارد.
بازارچه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز و در جوار پایانه مسافری آن واقع شده است.
هر دو مرز چذابه و شلمچه به تدریج از تیر 1382پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق، بر روی تردد زائران هر دو کشور و صادرات کالاهای غیرنفتی باز شد.


به گزارش ایرنا سید علی بحرینی شنبه در نشست با هیات عراقی در دومین روز از برپایی نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری خوزستان در محل نمایشگاه بین المللی اهواز بیان کرد: پارسال بیش از یک میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات از این دو مرز به کشور عراق انجام گرفت.
وی در ادامه گفت: سرمایه گذاران عراقی با تاسیس شرکت در جمهوری اسلامی می توانند 100 درصد سهم شرکت را برای سرمایه گذاری داشته باشند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان همچنین افزود: در مراسم اربعین حسینی امسال نیز شاهد پذیرایی و مهمان نوازی شایسته مردم عراق از هم وطنان ایرانی بودیم که با وجود کمبودها و مشکلات امنیتی که در کشور عراق وجود دارد پذیرایی خوبی از بیش از دو میلیون زائر ایرانی داشتند.
وی گفت:آمادگی داریم که از شرکت های دانش بنیان خوزستان و ظرفیت علمی و انسانی این استان برای کمک در ایجاد زیرساخت ها و کارگاه های تعطیل شده در عراق کمک کنیم.
وی بیان کرد: سرمایه گذاران عراقی در بحث فرصت های سرمایه گذاری، می توانند از مشاوره های فنی و تخصصی اتاق بازرگانی اهواز استفاده کنند و در جمهوری اسلامی ایران نیز سرمایه آنها با یک سود منطقی و معقول تضمین می شود.
نائب رئیس اتاق بازرگانی بابل کشور عراق نیز اظهار کرد: شهر حله (مرکز استان بابل) یک شهر استراتژیک در کشور عراق است که شهری کشاورزی و صنعتی است و حدود یک هزار و 200کارگاه در آن وجود دارد.
صلاح حسن علی گفت: در آمد مردم استان بابل نیز بر کارهای تجارت و بازرگانی متکی است و در صورت سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران آنها می خواهند سرمایه برگردد.
وی ادامه داد:
شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز نیز پیشنهاداتی برای تعامل با این اتاق و تبادل تجاری ارائه داد.
نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری خوزستان در اهواز از چهارم تا هفتم آذر برپا است.
در این نمایشگاه از مهمانان داخلی و خارجی دعوت شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار