تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۱۳۷۰۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانشگاه علوم پزشکی اهواز: طوفان آسم پس از بارندگی در استراليا، فرضيه ما را تأييد كرد
مجتبي اوركی / مدير روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز:

طبق اخبار منتشر شده، بارش هاي باران و وزش باد در چند روز گذشته در ايالت ويكتورياي كشور استراليا كه منجر به خيس شدن گرده‌های چمن چاودار و بسيار ريز شدن ذرات آنها و ورود به ریه‌ مردم شده است، تاكنون منجر به فوت ٦ نفر و وخيم شدن حال ٣ نفر از شهروندان استراليايي بر اثر وقوع پديده "طوفان آسم" شده و اين در حالي است كه ٨٠٠٠ نفر نيز با مراجعه به مراكز درماني تا كنون درمان شده اند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز: طوفان آسم  پس از بارندگی در استراليا، فرضيه ما را تأييد كرد

اين وضعيت براي شهروندان خوزستاني غريبه نيست، آنها نيز ٣ سال است به هنگام وقوع نخستين بارش هاي باران پائيزي، درگير مشكلي نوظهور به نام تنگي نفس بدنبال بارندگي مي شوند و اورژانس هاي بيمارستانهاي برخي شهرهاي استان از جمله اهواز مملو از مراجعيني مي گردد كه براي درمان حملات تنگي نفس خود مراجعه كرده اند؛ به گونه اي كه در ٣ سال گذشته بيش از ٥٠ هزار مراجعه كننده بدين سبب وجود داشته است كه خوشبختانه با تلاشهاي شبانه روزي، تحسين برانگيز و بدون وقفه كادرهاي درماني  دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز و ساير مراكز درماني استان از جمله بيمارستان هاي نهادهاي عمومي غيردولتي و بخش خصوصي در روزهاي نخست پس از بارش هاي اوليه باران، حتي يك مورد فوتي هم حادث نگرديد و تمام مراجعين با حال مساعد، يا بلافاصله و يا پس از طي مدت زمان كوتاه بستري، از بيمارستانها مرخص گرديدند.

در اين راستا، در سال جاري، دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز و سازمان حفاظت محيط زيست استان، پس از بررسي هاي بعمل آمده، اعلام نمودند كه حملات تنگي نفس رخ داده براي شهروندان، از نوع آسم پس از طوفان و ناشي از گرده هاي گياهان مي باشد و مي بايست به منظور پيشگيري از تكرار چنين رخدادي، گياهاني كه داراي بيشترين گلدهي و گرده افشاني در هنگام نخستين بارش ها هستند؛ به گونه اي هرس(نه قطع) گردند كه امكان گرده افشاني از آنها در پائيز گرفته شود. 

به همين منظور پيشنهاد مشترك  دانشگاه علوم پزشكي اهواز و سازمان حفاظت از محيط زيست خوزستان در كارگروه سلامت استان در مردادماه سال ٩٥ مطرح و مصوب گرديد هرس علمي درختان كنوكارپوس كه درخت غالب موجود در فصاي سبز شهر بوده و گرده افشاني در فصل پاييز دارد، توسط شهرداري صورت پذيرد. اما بدنبال ابلاغ اين مصوبه و دستور اكيد استاندار براي اجراي آن، مخالفت ها و موضع گيري هاي مختلفي از سوي برخي در اين زمينه ايجاد گرديد كه با برداشت هاي ناصحيح، مصوبه كارگروه سلامت مبني بر هرس علمي درختان طبق نظر كارشناسان و متخصصان و براساس استانداردهاي دانشكده كشاورزي دانشگاه شهيد چمران را دستور به قطع درختان قلمداد نمودند و عملاً بدينصورت اين مصوبه بصورت ناصحيح، ناقص و ناكافي انجام گرديد.

با اين اوصاف و بدين ترتيب، اين ابهام در ذهن ايجاد مي شود كه در استان خوزستان، چند دستگاه و سازمان نقش توليت سلامت مردم را دارند و خود را شايسته مي دانند كه براي سلامت شهروندان تصميم بگيرند؟! دليل اظهارنظرهاي غيركارشناسانه توسط برخي افراد و مسئولان در اين خصوص چيست؟ 

بدون شك، حوزه سلامت نياز به بستر آرامي دارد تا بتواند با تصميمات كارشناسي و علمي و تلاشها و تدابير انديشيده شده، دهه ها عقب ماندگي و كمبود را جبران نمايد و قطعاً آلوده كردن فضاي افكار عمومي به مباحث غيركارشناسي و اغراق آميز بويژه در حوزه بهداشت و درمان، سودي به حال سلامت جامعه و مردم نداشته و ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
شهروند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
0
2
در روزنامه شرق امروز نهم آذرماه به طور کامل این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است با مصاحبه با دکتر عصاره زادگان
عنوان خبر
تجربه ملبورن در انتظار اهواز؟
همشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
2
0
سال 1342 تنگی نفس به مانند همین اوضاع الان اتفاق افتاده بود و گناه را به گردن گیاه خرزهره انداختند. این گیاه قربانی شد.حدود 10 سال بعد دوباره این اتفاق می افتد و این بار گناه گردن درخت گز می افتد و حالا نیز همان سناریور باز دارد تکرار می شود . جالب است یک نهاد علمی کشور بدون تحقیق این گونه فقط دنبال اثبات فرضیات خود است . آلودگی هوا یک شبه بوجود نیامده که بتوان یک شبه با قطع درختان شهر آن را سر پوش گذاشت. متاسفانه وقتی زورمان به شرکت نفت -شرکت کربن -شرکت صنایع فولاد و شرکت .... نمی رسد ساده ترین گزینه چیزی جز این یافت نمی شود.
:
:
:
آخرین اخبار