تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۱۳۷۰۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس جهادکشاورزی خوزستان:
شهرک فراوری خرما در شادگان راه اندازی می شود
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:شهرک فراوری خرما و صنایع جانبی شهرستان شادگان با حمایت مالی این سازمان و مشارکت بخش خصوصی راه اندازی می شود.


آب و هوای گرم و مرطوب جنوب خوزستان، این استان را به یکی از مناطق تولید خرما تبدیل کرده است، ولی وجود مشکل در بسته بندی و فرآوری خرما، وجود دلالان، نبود بازار مستقیم در خارج از کشور و کمبود صادرکننده مستقیم از مشکلات عدیده این محصول در استان است.
بیشترین میزان تولید خرمای کشور در خوزستان است ضمن اینکه علاوه بر مناسب بودن خرمای خوزستان برای صادرات، خرمای این استان در صنایع تبدیلی کاربرد خوبی دارد.
ایران دومین تولید کننده خرمای دنیا بعد از مصر است و حدود 150 هزار تن از خرمای تولیدی در کشور صادر می‌شود که حدود یک سوم آن متعلق به استان خوزستان است.
محصول خرما یکی از مزیت های نسبی و حتی رقابتی حداقل شش استان کشور در بخش کشاورزی و صنعت بوده و تاثیر آن در بهبود وضعیت اقتصادی مردم منطقه قابل تعمق می باشد.
سالانه بیش از 200 هزار تن خرما از نخلستان های استان خوزستان برداشت می شود.
سطح زیرکشت نخیلات استان خوزستان حدود 45 هزار هکتار اعلام شده است و شهرستان های شادگان، آبادان و خرمشهر به ترتیب بالاترین میزان تولید خرما را در استان دارند.
مشکل از آنجا نشات می گرد که همه ساله بخش زیادی از خرمای تولیدی کشور به ویژه در استان خوزستان که قابلیت تازه خوری ندارد به شیوه های مختلف از گردونه ارزش افزایی خارج می گردد.
علت اساسی آن نیز اندک بودن واحدهای صنعتی تولید فرآورده های جانبی خرما می باشد، این مشکل، به یقین از دست دادن فرصت های اشتغال، کاهش درآمدهای ارزی را به دنبال دارد.
شهرستان شادگان نیز از مناطق عمده خرماخیز کشور می باشد از این مشکل، مستثنی نبوده و نبود واحدهای صنعتی با تکنولوژی مناسب در فرآورده این محصول، باعث کاهش ارزش افزوده این محصول شده است.
کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در خصوص راهبردهای این سازمان برای رفع بخشی از مشکلات کشاورزان، افزایش ارزش افزوده کالا و کمک به رونق اشتغالزایی شهرستان شادگان از راه اندازی شهرک فراوری خرما و صنایع جانبی شهرستان در آینده نزدیک خبر داد.
وی افزود:این طرح آماده اجراست و در صورت همکاری دیگر دستگاه های مسئول و واگذاری زمین از سوی سازمان های دست اندرکار، در اسرع وقت اجرایی می شود.
چنگلوایی با بیان اینکه جزئیات این طرح بزودی اعلام می شود، گفت:سازمان جهادکشاورزی آماده است در صورت اعطای مجوزهای لازم، این طرح را با کمک سرمایه گذار در شهرستان شادگان اجرایی کند.
 راه اندازی شهرک فراوری خرما و صنایع تبدیلی در شهرستان شادگان از مصوبات دومین سفر شهرستانی غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به این شهرستان است.
به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شنبه هفته جاری در سفر شهرستانی خود به شادگان، ضمن تجدید میثاق با شهدای گمنام شهر دارخوین از تصفیه خانه مرکزی آب شادگان، اردوگاه آموزشی و تربیتی دارخوین، پروژه گردشگری تالاب بین المللی شادگان، جزیره گردشگری صراخیه و شرکت فولاد سازی شادگان دیدن کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار