در پی انتشار خبر توقف کامل پروژه مترو اهواز و بروز مشکلاتی که ناشی از عدم همراهی پیمانکار عنوان شد، این شرکت توضیحاتی را در اینباره ارائه کرد.
مدیرعامل شرکت بینالمللی کیسون با اشاره به
این مطلب که این شرکت نقشی در تعطیلی این پروژه نداشته است و این پروژه
گرفتار انشقاق مدیریتی است، اظهار داشت: تا پیش از توقف عملیات ساخت مترو
کرمان، بیش از 300 میلیارد تومان از سوی شرکت کیسون صرف ساخت مترو در شهر
اهواز شد.
محمدرضا انصاری با بیان اینکه «به لحاظ عرف و قانون پیمانکار وظیفه تزریق
بودجه به هیچ طرحی را ندارد»، تاکید کرد: به دلیل جلوگیری از توقف پروژه
ساخت مترو اهواز و اهمیت ویژه آن، کیسون اقدام به تزریق بودجه به این بخش
کرد که با خودداری شهرداری این شهر در همراهی با طرح، ناگزیر از توقف ادامه
ساخت شدیم.
وی در ادامه سخنان خود در گفتوگو با تیننیوز، تاکید کرد: به سبب وفاداری
به مردم شهر اهواز و عرق ملی و تعهد به کشور و نظام شرکت بینالمللی کیسون
اقدام به تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه مترو اهواز کرد اما، به دلیل
کاهش توان مالی و عدم تخصیص بودجه از سوی دولت و شهرداری اهواز، پروژه در
حال حاضر متوقف شده است.
مدیرعامل شرکت کیسون با تاکید بر این مهم که در هیچجای دنیا معمول نیست که
پیمانکار پروژه از منابع مالی خود در ساخت وادامه طرح استفاده کند، افزود:
مسئولیت تامین منابع مالی پروژه با پیمانکار نیست و نباید به منظور جذب
بودجه به دریافت اعتبارات بانکی روی بیاورد.
انصاری با اشاره به دریافت تسهیلات با بهره 25 درصدی به جهت تزریق به پروژه
مترو اهواز از سوی شرکت کیسون، ابراز داشت: این شرکت تلاش زیادی برای
جلوگیری از توقف پروژه مترو اهواز با صرف هزینه گزافی کرد اما، متاسفانه به
ظاهر روشن نگهداشتن چراغ این پروژه تنها برای کیسون دارای اهمیت بود.
به گفته وی، توقف پروژه اهواز به دلیل ایجاد موانع در مسیر حرکت خودروها در
سطح شهر مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرده اما، پرداخت مطالبات شرکت
کیسون را با محدودیتهائی مواجه کرد که ما نیز ناگزیر از توقف ساخت علیرغم
میل باطنی خود کردیم.
انصاری با تاکید بر این مهم که شهر اهواز به لحاظ موقعیت جغرافیائی و کثرت
آلودگی هوا از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است، گفت: در استانی که عمده
درآمد کشور از آن تامین میشود، حق مردم آن است که از حملونقل سالم
بهرهمند باشند.
وی با اشاره به حسن نیت دولت یازدهم در ساخت و توسعه حملونقل عمومی در سطح
کشور، تصریح کرد: مترو شهر اهوا با در اختیار قراردادن سهم 50 درصدی
شهرداری این شهر میتواند جان تازهای به خود بگیرد اما، آنچه مسلم است
این است که اراده منسجمی در مسیر ساخت مترو اهواز وجود ندارد.
به گفته مدیرعامل شرکت کیسون، تا به امروز مقامات شهر اهواز همکاری و
همراهی یکپارچهای را با مترو این شهر نداشتهاند بهگونهای که در زمان
استاندار سابق تلاشی برای ادامه حیات مترو اهواز صورت نگرفت که شاید دلایلی
از جمله کسری بودجه بوده باشد.
انصاری با تاکید بر اینکه ادامه کار ساخت مترو اهواز، با مشکلات عدیدهای
مواجه است، خاطرنشان کرد: ضعف مفرط مدیریتی مانع موفقیت پروژه قطار شهری
اهواز شده و تا امروز هم این مشکل وجود دارد، این پیمانکار ابزار مناسبی
است تا کار ساخت مترو اهواز با موفقیت به پایان برسد اما، از آن به خوبی
استفاده نمیشود./ تین نیوز