تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۳۷۲۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مقاومت موصل مقاومت مردمی است نه بعثی
در حالی که بخشی از محافل سیاسی عراق از ایجاد جنبش مقاومت در موصل برای مبارزه با داعش استقبال کردند، برخی دیگر درباره پیامدهای حضور عناصر مرتبط با عربستان، قطر و ترکیه در این جنبش هشدار می دهند.

 در مدت اخیر حرف و حدیث‌ها از حضور مقاومت مردمی در داخل شهر موصل، مرکز استان نینوا و پایتخت داعش در عراق زیاد شده است.

این در حالی است که هنوز هویت طرف هایی که این گروه مقاومت را تشکیل داده اند مشخص نبوده از همین رو موضع مقامات عراقی در تعامل با آنها نیز روشن نیست، اگرچه بغداد از هر تلاشی برای آزادی شهرهای اشغالی توسط داعش استقبال می کند.

مقاومت موصل مقاومت مردمی و نه بعثی است

«حسن الساری»، عضو پارلمان و یکی از رهبران بسیج مردمی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مقاومتی را که امروز در داخل موصل شاهد هستیم مقاومت مردمی به دست شهروندان عادی و نه بعثی هاست چون بعثی ها کسانی هستند که با داعش همپیمان شده و به آن اجازه ورود به خاک عراق را دادند.

وی با اشاره به نبود هماهنگی قوی بین نیروهای امنیتی و مقاومت موصل گفت: حضور نیروهای مسلح و بسیج مرمی در نزدیکی موصل می تواند به انتفاضه مردمی در این شهر علیه داعش کمک کند.

رنج اهالی موصل از داعش منجر به تشکیل جنبش مقاومت شد

نماینده عراقی تصریح کرد: مقاومت در موصل جنبشی مردمی است که در نتیجه رفتارها و سیاست های ظالمانه داعش در موصل تشکیل شده و پیشروی های ارتش و دیگر نیروهای امنیتی و بسیج مردمی در نینوا به جنبش مقاومت موصل  قدرت داده تا سلاح بردارند و علیه داعش بایستند.

الساری گفت: اهالی موصل بیش از 2 سال زیر یوغ تروریست های داعش به سر بردند و طبعا این گروهک ضوابط و مقررات دشوار و ظالمانه ای را علیه شهروندان موصل وضع کرد که آنها را به ستوه آورده بود.

عضو پارلمان عراق تاکید کرد: وقتی نیروهای عراقی به حومه موصل رسیدند اهالی، مراکز داعش را به آتش کشیدند و با تروریست های داعش وارد نبرد مسلحانه شدند که بسیاری از آن ها را مجبور به فرار کرد.

الساری با بیان اینکه داعش طی 2 سال گذشته حدود پنج هزار نفر را فقط در مناطق جنوبی موصل کشته بود، افزود:  این گروه تروریستی همچنین به بازداشت های گروهی و شکنجه دست زد و ساکنان را به رعب و وحشت انداخت و آنها را تابع قدرت خود کرده بود.

وی ادامه داد: از همین رو اهالی موصل هم اینک انتقام می خواهند و حضور داعش را نمی پذیرند، بنابراین هر چه در توان دارند در همکاری برای بیرون راندن این عناصر از مناطق خود انجام می دهند.

هشدار درباره مداخله عربستان، ترکیه و قطر در نبرد آزادسازی موصل

در عین حال «اسکندر وتوت»، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد از نبود اطلاعات کافی درباره هویت اعضای جنبش مقاومت موصل ابراز تاسف کرد.

وی افزود: سرویس اطلاعات عراق می بایست قبل از ورود به موصل و آغاز نبرد با گروه های حامی نیروهای مسلح عراق هماهنگی می کرد اما هماهنگی در سطح مطلوبی نبود.

نماینده عراقی معتقد است : اغلب نیروهای مقاومت از افراد تحت تعقیب و مورد حمایت خارجی ها هستند و برخی از آنها از نیروهای بعثی و مرتبط با کشورهای منطقه ای همچون عربستان، قطر و ترکیه هستند.

وتوت خواستار تشکیل جنبش مقاومت سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه همه طرف های حامی داعش شد و افزود: امروز دولت مرکزی در عراق از سوی ترکیه و با هماهنگی مسعود بارزانی با چالش آشکاری روبروست و متاسفانه همه از نقش بارزانی و خطر وی برای عراق آگاهند.

ترور سرکرده های داعش توسط مقاومت موصل

در همین حال«مناف الموسوی»، کارشناس امنیتی عراق در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: نیروهای مردمی در داخل شهر موصل از ماه ها پیش جنبش مقاومت در برابر رفتارهای بد تروریست های داعش با شهروندان تشکیل دادند .

وی تصریح کرد: مقاومت موصل تاکنون چندین عملیات سری ترور برخی سرکرده های داعش را به اجرا گذاشته است.

الموسوی گفت: مقاومت کنونی با همه اشکال آن به معنای مخالفت با حضور تروریست های داعش است بنابراین نیازی به تشخیص وابستگی های این جنبش نیست.

کارشناس عراقی تصریح کرد:برخی می گویند مقاومت موصل با برخی طرف های سیاسی حاضر در داخل عرصه سیاسی و بخصوص خانواده النجیفی در ارتباط است اما در حال حاضر نمی توان به این مسائل پرداخت چون به هر صورت آنها به سرکوب داعش در موصل کمک می کنند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار