تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۳۷۲۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امریکن اینتر پرایز:
لزوم دور کردن نظامی روسیه از ایران
اندیشکده آمریکایی نوشت: ایران درحال شکل‌دهی ساختار جدید فرماندهی برای افزایش قابلیت‌های خود در استقرار و بکارگیری توان نظامی متعارف است.
خبرگزاری فارس: قابلیت نبرد متقارن و نامتقارن ایران تهدیدی علیه راهبردهای آمریکاست/لزوم دور کردن نظامی روسیه از  ایران

اندیشکده «امریکن اینتر پرایز» در گزارشی پیرامون «توان نظامی ایران» نوشت: ایران درحال شکل دهی مجدد ساختار فرماندهی نظامی برای افزایش قابلیت‌های خود در استقرار و بکارگیری توان نظامی متعارف در سرتاسر خاورمیانه است و فرمانده کل قوای این کشور اخیرا انتصاب‌ها و تغییرات ساختاری را در سطح فرماندهان نظامی انجام داده که موجب برنامه ریزی و هدایت نظامی بهتر با استفاده از همه شاخه‌های نظامی متعارف می‌شود.

بر این اساس، این تغییرات بر نیات ایران در توازن قوای مجدد نیروهای متعارفش از موضع تدافعی تاریخی تا نقش فعالتر حکایت دارند. این‌ موارد مبین این نکته هستند که ایران احتمالا استخوان بندی توسعه نیروی متعارفی را در سر دارد که چالش جدیدی علیه متحدان و منافع آمریکا در منطقه است.

در بخش دیگر این گزارش با تمرکز بر سپاه پاسداران و ارتش آمده است: سپاه پاسداران به عنوان نیروی برتر این کشور، به طور رسمی مسئول حفظ انقلاب اسلامی در برابر تهدیدهای داخلی و خارجی و گسترش انقلاب در فرامرزهای ایران است. در این رابطه نیروی قدس سپاه به عنوان بازوی قابل توجه،  مسئول فعالیت‌های خارج از کشور ایران است. نیروهای زمینی، دریایی و هوایی سپاه نیز تمرکز بر حفظ قلمروی ایران و نبرد علیه تهدیدهای داخلی و خارجی  از جنگ عراق-ایران دارند.

ارتش نیز نیروی کلاسیک ایران است و رهبر ایران بکارگیری قابلیت‌های ارتش را بیشتر کرده است. ارتش جزء مهم نیروهای مسلح ایران است و نیروها و سلاح‌های متعارف بیشتری نسبت به سپاه دارد.

 این اندیشکده می‌نویسد: با وجودی که نیروهای مسلح ایران در رقابت با آمریکا و برخی متحدان این کشور کماکان فاصله دارند  و ارتش ایران کماکان تجهیزات قدیمی در داشته و در برقراری همکاری بین نیروهایش ضعف دارد، اما اگر نیروهای مسلح این کشور قادر شوند بر موانع فرماندهی و نظارتی موجود در ساختارهای دوگانه غلبه کنند، توانایی ایران در اجرای عملیات نامتقارن به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

در این زمینه رصد فعالیت‌های قرارگاه «خاتم الانبیاء» و دیگر تغییرات سازمانی به ویژه در سطوح پایین‌تر چون ارتش و سپاه برای ارزیابی میزان تلاش‌های حکومت ایران برای توسعه توان نیروهای مسلح در اجرای عملیات کلاسیک مهم است.

این اندیشکده می‌نویسد: باید سیاستگذاران آمریکا اطمینان یابند ایران به سلاح‌هایی که نیاز دارد تا قابلیت‌های نبرد کلاسیک خود را افزایش داده و با دیگر قدرت‌های منطقه برابری کند، دست نمی‌یابد.

البته به طور محتمل مهمترین منبع تامین چنین جنگ افزارهایی روسیه است که باب گفت‌و‌گوها با مقام‌های دفاعی ایران را برای تهیه جنگنده‌ها، موشک‌های کروز و دیگر تجهیزات پیشرفته این کشور باز کرده است.

 در خاتمه این گزارش آمده است: در حالی‌که ایران فعالیت‌های نظامی خود را در منطقه شدت می‌بخشد، آمریکا  نیز باید به شدت در دور کردن روسیه در کمک به ایران و مبدل کردن این کشور به یک قدرت نظامی متعارف منطقه‌ای تلاش نماید. قابلیت نبرد متقارن ایران همراه با توانایی‌های نبرد نامتقارن این کشور تهدید راهبردی عمده بر سیاست‌ها و راهبردهای آمریکا در غرب آسیا است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار