تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۱۳۷۲۶۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاظم نسب در نامه‌ای به رئیس جمهور مطرح کرد:
طرح انتقال آب بهشت آباد به زاینده رود نه توجیه اقتصادی دارد نه اجتماعی
نماینده اهواز در مجلس در نامه ای به رئیس جمهور بر این نکته تاکید کرد که طرح انتقال آب از بهشت آباد به حوزه زاینده رود منجر به چالش های زیست محیطی می شود.

جواد کاظم نسب نماینده مردم اهواز در مجلس در نامه ای به رییس جمهور به مشکلات موجود در زمینه انتقال آب از بهشت آباد به حوزه زاینده رود اشاره کرد، متن نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

با عرض سلام و تحیت

ابتدا لازم است از حضور نمایندگان هیات دولت، وزرای محترم کشور و اطلاعات در مراسم تشییع شهدای فاجعه تروریستی حمله در اهواز تشکر کنم. همچنین موفقیت اخیر دولت جمهوری اسلامی در نشست اخیر اوپک را که ناشی از سیاست های خردمندانه دولت تدبیر و امید به ویژه حضرتعالی بوده است، تبریک بگویم.

و اما موضوع مهمی که باید به صورت علنی با شما مطرح می کردیم درخصوص طرح تونل کوهرنگ 3 و انتقال آب بهشت آباد به حوزه زاینده رود است. اخیراً متن مصوبه هیات دولت در تاریخ 12 آبان 1395 در شبکه های مجازی در حال انتشار است، که طبق بند یک آن وزارت نیرو مکلف شده است پس از تامین اعتبار مورد نیاز و تامین آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با اولویت، نسبت به تکمیل و اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ و انتقال آب بهشت آباد به حوزه زاینده رود اقدام نماید.

درخصوص این مصوبه اولا درخواست ما این است که نسبت به صحت و سقم آن اظهارنظر شود و اما در صورتی که این مصوبه صحت داشته باشد (که ظاهراً اینگونه است) ضمن اعلام مخالفت و اعتراض مردم خوزستان نسبت به اجرای این طرح، توجه شما را به نکات زیر جلب می کنیم:

1- گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که در سال 91 منتشر شده است، نسبت به موارد زیر به روشنی تاکید کرده است.

1-1- در صورت راه اندازی طرح انتقال آب بهشت آباد میزان کمبود آبی فقط در جلگه خوزستان به طور متوسط بیش از 2 میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود و شبکه های آبیاری خوزستان در 37 درصد از سال ها با کمبود جدی آب مواجه می شوند.

1-2- طراحان طرح های انتقال آب، بدون توجه کامل به چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد تنها طرح پیشنهادی را براساس نیازهای حوزه مقصد (اصفهان) مورد مطالعه قرار داده است.

1-3- طرح انتقال آب بهشت آباد که سالیانه 770 میلیون مترمکعب آب را انتقال می دهد در مجموع سالیانه 1755 گیگاوات ساعت از انرژی تولیدی سدهای برق آبی حوزه کارون می کاهد و باعث غیراقتصادی شدن سد کارون 5 خواهد شد و 3300 میلیارد تومان خسارت به بار خواهد آورد.

1-4- اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد باعث می شود اعداد دبی جریان آب که همین الان هم در بسیاری از ماه ها نقص می‌شود به شدت پایین بیاید و عملاً اثرات مخرب و غیرقابل جبران زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

2- مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش دیگری که در همین خصوص در سال 1387 منتشر کرده صراحتاً از سرمایه گذاری های بسیار سنگین از ریسک های انتقال آب، منافع حقابه بران، مسائل زیست محیطی و امثال اینها به عنوان برخی از چالش های مهم در پیش روی طرح های انتقال آب از بهشت آباد به فلات مرکزی (حوزه زاینده رود) نام برده است و تاکید کرده است نیاز زیست محیطی برای حفظ حیات رودخانه پایین دست در نظر گرفته نشده است.

نیازهای حوزه مبدأ (استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان) در وضع آتی در این طرح مدنظر قرار نگرفته است. در افق 1400 کل نیاز آبی خوزستان معادل 95 درصد آب دهی حوزه کارون بزرگ خواهد بود که با توجه به سدهای مخزنی احاث شده در این حوزه، با درجه اعتماد 80 درصد تنها امکان تامینی 70 درصد نیازهای آبی یعنی 14میلیارد مترمکعب آب وجود خواهد داشت.

همین مطالعات، کمبود آب در افق 1400 در این منطقه را در حدود 4 میلیارد مترمکعب برآورد کرده است، این گزارش همچنین بیان کرده است تقسیم آب میان استان های مختلف می تواند اختلاف میان حوزه مقصد و شهرهای دریافت کننده را دامن بزند و این مسئله با توجه به حساسیت منازعات محلی در کشور، شایسته بررسی و مطالعات دقیق تری است.

رئیس جمهور محترم؛ دیدگاه های کارشناسی فوق الذکر نظرات کارشناسان بی طرفی است که اتفاقاً در دوره های متفاوت مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین و منتشر شده است، لذا این انتظار منطقی وجود دارد که مدافعان اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد یا به صورت مستدل، کارشناسی و مکتوب پاسخ این دغدغه ها و نظرات را بیان کنند و یا به این دیدگاه های کارشناسی تمکین کنند و بر اجرای یک طرح غیرکارشناسی اصرار نداشته باشند.

برادر عزیز جناب آقای دکتر روحانی

حضرتعالی به درستی تاکید داشته اید که طرح های انتقال آب بین حوزه های منابع آب با توجه به دیدگاه های توسعه پایدار مورد توجه قرار گیرد. حال سوال ما این است که آیا طرح انتقال آب بهشت آباد با شاخص های توسعه پایدار و گفتمان های بین المللی درخصوص انتقال آب قابل دفاع است؟ اگر در این خصوص ارزیابی هایی صورت گرفته است بسیار ضروری است به صورت علنی انتشار یابد تا این شائبه از بین برود که اصرار بر اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد تحت فشار لابی های منطقه ای در دولت در حال پیگیری است.

در راهبرد توسعه بلندمدت آب کشور که توسط هیات وزیران در سال 1382 مصوب شده است نیز تاکید شده است طرح های انتقال آب بین حوزه ای از دیدگاه توسعه پایدار و با رعایت حقوق ذینفعان و مشروط به توجیهات فنی، اقتصادی و اجتماعی و منافع ملی صورت گیرد. حال سوال این است وقتی مطابق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اجرای طرح تونل کوهرنگ 3 و انتقال آب بهشت آباد نه توجیه فنی اقتصادی دارد و نه از لحاظ اجتماعی قابل دفاع است و همچنین منافع ذینفعان در حوزه پایین دست را نیز با تهدید جدی مواجه خواهد کرد با چه منطقی و طبق کدام تعریف از منافع ملی در دولت شما تصمیم به انتقال آب بهشت آباد، گرفته شده است؟

رئیس جمهور محترم

به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و با توجه به گزارش‌های کارشناسی منتشر شده صراحتاً عنوان می کنیم اجرای پروژه تونل کوهرنگ 3 و طرح انتقال آب بهشت آباد فاقد توجیه کارشناسی است و تا زمانی که دغدغه های کارشناسی موجودن در این زمینه رفع نگردد اصرار بر اجرای آن بزرگترین ضربه را بر اعتبار دولت تدبیر و امید وارد خواهد کرد و سبب از بین رفتن اعتماد مردمی به دولت و پدید آمدن شکاف عظیمی بین مردم و دولت خواهد شد. با این وصف درخواست صریح ما این است که مصوبه فوق الذکر تا برطرف شدن دغدغه های کارشناسی به تعویق افتد.

نکته آخر اینکه مقام معظم رهبری تاکید داشته اند که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید حرف واقعی مردم را بزنند بر این اساس صریح و صمیمی خدمت شما بیان می کنیم که حرف واقعی مردم خوزستان که هم راستا با نظرات کارشناسان امر است که طرح انتقال آب بهشت آباد فاقد توجیهات اقتصادی، اجتماعی و فنی است و لذا اصرار بر اجرای آن به صلاح نیست.

بر این اساس به عنوان وکلای مردم درخواست داریم صدای مردم مظلوم خوزستان در این خصوص شنیده شود و اجرای این طرح متوقف گردد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
0
3
اقای روحانی اخرین فرصتت رو استفاده کن که یادت بیشتر از در ذهن های ما بد نباشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
0
1
درود بر نمایندگان خوزستان.آقای استاندار خواب تشریف دارن؟
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
1
0
اقای نماینده محترم خوزستان واجب نیست که سد یک میلیاردو چهارصد میلیون متر مکعبی زاینده رود که ده ساله حجمش از پانصد میلیون متر مکعبی فراتر نرفته جوابگوی اب پنج استان باشه کشاورزی و محیط زیستش نابود بشه ده ها هزار کشاورز چشم براه اب باشن تا روزیشان طبق ده ها سال پیش ارتزاق شود چند سال بدون کشت به نان شب محتاج فساد و بی بندو باری زیاد ازدواج بشدت کم چون درامدی وجود ندارد اونوقت شما از ذخایر دوازده میلیارد متر مکعبی حرف میزنید که مدام یا در حال بخار شدنو شور شدنه یا مفت و بی منت وارد خلیج فارس بشه ابیکه بااون میشه هزاران چشم انتظار جاری شدن رودی که ازش روزیشان را در بیاورند از کاهش تولید برق میگویید انرژی هسته ایی جایگزینش میشود از درامد میگویید با جاری شدن زاینده رود استان اصفهان با صنعت توریسم ده ها برابر بودجه این کشور را درامد کسب میکند لذا از شما خواهشمندیم از تشویش اذهان عمومی به طور جد خودداری کنید و کاری نکنید که از نجابت و حجبو حیای مردم اصفهان سوء استفاده شود و از ایجاد تفرقه و دودستگی میان مردم خودداری کنید که جز پشیمانی سودی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
چرا شما آثار ناشی از ریزگردها (بیمار شدن مردم)، کاهش کشاورزی در استان خوزستان و شوره زار شدن زمین ها، کاهش کیفیت آب شرب مناطق پایین دست کارون و ... را نمی بینید؟؟!! چرا استان خوزستان باید بخاطر آبادانی بیشتر برخی مناطق دیگر ویرانه شود؟؟
:
:
:
آخرین اخبار