تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۳۷۳۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دادستان باوي:
متهم گروگان‌گیری "باوی" هيچ قصد قوميتي، امنيتي يا سياسي نداشت
دادستان شهرستان باوي با اشاره به جزئيات گروگان‌گيري ماه گذشته در این شهرستان با بیان این‌که پس از این ماجرا برخي قصد سوءاستفاده از فضاي مجازي را دارند، گفت: عده‌اي در فضاي مجازي اين اقدام متهم را تحسين كردند كه بايد در پاسخ به آن‌ها گفت اگر يك روز اين اتفاق براي خانواده‌ خود آنها بيفتد، باز هم همين واكنش را خواهند داشت؟

به نقل از پرتال دادگستری خوزستان، حادثه گروگانگيري اخير در شهر ملاثاني از توابع شهرستان باوي موجب مطرح شدن مسایلي در فضاي مجازي شد كه سیدقادر موسوی، دادستان عمومي و انقلاب اين شهرستان در گفتگو با روابط عمومي دادگستري خوزستان به آن‌ها پاسخ داد. در این گفت‌وگو آمده است:

مختصري از شرح ماجرا را توضیح دهید.

چند روز قبل از اين اتفاق، يك سارق مسلح سابقه‌دار كه سابقه سرقت مسلحانه منتهي به قتل را در پرونده كيفري‌اش داشت و متواري بود، توسط ماموران نيروي انتظامي رويت شد و تحت تعقيب ماموران قرار گرفت. متعاقب با اين موضوع سه فقره سرقت مسلحانه خودرو نيز در اطراف شهرستان باوي رخ داد كه گمانه‌زني‌ها به سمت اين سارق مسلح مي‌رفت و تلاش ماموران براي دستگيري وي بود تا اين كه ساعت 17:30  روز جمعه مورخ (21 آبان ماه) گزارش شد كه يك نفر با تهديد راننده از وي خواسته تا او را به ملاثاني برساند.

راننده نيز پس از پياده كردن وي از خودرو، مراتب را به نيروي انتظامي گزارش داد. ماموران براي دستگيري متهم اقدام كردند و متهم نيز اتوبوسي را كه از اهواز به سمت شوشتر در حركت بود و در لحظه‌اي كه راننده براي عبور از سرعت‌گير، سرعت خودرو را كم كرده بود، با تهديد مسلحانه متوقف كرد. در اين ميان، راننده اقدام به فرار كرد و تعدادي از مسافران با شكسنتن شيشه‌هاي خودرو اقدام به ترك خودرو كردند كه تعدادي از آنان نيز مجروح شدند و در نهايت هفت نفر از مسافران در خودرو باقي ماندند.

در ابتداي اين ماجرا، نيروي انتظامي و دادگستري شهرستان باوي چه اقداماتي در اين خصوص انجام داد؟

به محض اطلاع از اين موضوع راهي شهرستان باوي شدم. در آن لحظه پليس در حال كنترل اوضاع بود و هويت متهم با توجه به سوابقي كه در پرونده داشت، شناسايي و مشخص شد كه سرقت‌هاي روز قبل نيز توسط متهم به هويت "ي.م" صورت گرفته بود. در آن زمان تلاش شد تا با استفاده از ظرفيت معتمدين محل كه رابطه آشنايي و خويشاوندي با متهم داشتند، با وي وارد مذاكره شدند.

درخواست متهم در اين خصوص چه بود؟

متهم با اظهار گله‌مندي از رفتار يكي از ماموران نيروي انتظامي با وي در خصوص توقيف مكرر موتورسيكلت وي، خواستار صحبت با داديار شعبه اول دادگستري باوي بود كه با توجه به عدم دسترسي به اين قاضي، مكالمه تلفني با وي برقرار و امكان گفتگوي تلفني وي با متهم فراهم شد.

صحبت‌هاي متهم با اين داديار و با سردار اسحاقي(فرمانده انتظامی خوزستان) كه در محل حاضر شده بود، اوضاع را تا حدودي آرام كرد كه جا دارد همين جا از تلاش‌هاي سردار اسحاقي قدرداني كنم. با حضور يكي از كاركنان حفاظت دادگستري استان در صحنه، اين بار متهم درخواست گفتگو با وي را داشت كه محقق شد و در مجموع صحبت‌هايي كه از سوي مسئولان و مردم با متهم صورت گرفت، اوضاع نسبتا ‌آرام شد اما خانواده گروگان‌ها كماكان نگران وضع افراد خانواده خود در اتوبوس بودند. در آن لحظه اولويت براي ما، حفظ جان گروگان‌ها بود، ضمن اين‌كه به گفته گروگان‌ها متهم اقدام به مصرف مواد مخدر در اتوبوس كرده بود.

چرا متهم اصرار به گفتگو با آقاي بهار، داديار شعبه اول دادگستري باوي را داشت؟

متهم ادعا مي‌كرد كه يكي از ماموران نيروي انتظامي بارها موتورسيكلت وي را توقيف و با دريافت مبالغي اقدام به آزاد كردن آن مي‌كرد و همچنين ادعا مي‌كرد كه با اين اقدام، خواهان گفتگو با آقاي بهار به عنوان كسي است كه حرف او را بهتر متوجه مي‌شود و از وي در برابر اين مامور تظلم‌خواهي خواهد كرد اما به فرض درست بودن ادعاي متهم، وي راه صحيحي براي شكايت خود انتخاب نكرده بود و اگر قرار باشد هركس براي بيان خواسته‌هاي خود اقدام به اعمال خلاف قانون بكند، ديگر امنيتي در شهر باقي نمي‌ماند.

در نهايت اين ماجرا چگونه پايان يافت؟

با صحبت‌هاي مكرري كه با متهم صورت گرفت و با توجه به اهميت حفظ جان مسافران اتوبوس، يك دستگاه خودرو در اختيار وي گذاشته شد و به همراه كارمند حفاظت اطلاعات دادگستري و سه تن از اعضاي طایفه خود از اتوبوس خارج و از محل دور شد كه به گفته اين افراد در ميان راه با پياده كردن آنان به سمت شهرستان مسجدسليمان متواري شد.

در اين ماجرا كسي هم زخمي شد؟

بله در ابتداي امر توسط متهم تيري شليك شد كه پس از اصابت با اتوبوس به پاي راننده خورد و وي را مجروح كرد. همچنين دو نفر از گروگان‌ها زخمي شده بودند كه اقدامات درماني بلافاصله صورت گرفت و يك نفر از مصدومان نيز همان موقع با صحبت با متهم و موافقت وي، آزاد شده بود. متهم نيز هنگام درگيري از ناحيه كتف و زانو مجروح شده بود.

در خصوص نحوه دستگيري متهم توضیح دهید.

با رصد اطلاعاتي ماموران نيروي انتظامي و سربازان گمنام امام زمان(عج)، متهم در مسير اهواز به همراه برادر و دو نفر ديگر دستگير شدند و برادر ديگر وي نيز كه در فرار وي دست داشت، دو روز بعد با تحويل دادن اسلحه، خود را به پليس معرفي كرد.

چه اطلاعاتي از سابقه روحي متهم به دست آمده است؟

طبقه گفته برادر متهم، وي علاقه زيادي به خودنمايي و تيراندازي با اسلحه در مراسم شادي و عزا داشته و در اين خصوص هم عنوان كرده بود كه صرفا مي‌خواسته حرف خود را بزند و هيچ قصد قوميتي، امنيتي يا سياسي نداشته است.

واكنش افراد در فضاي واقعي و  فضاي مجازي چگونه بود؟

در فضاي واقعي شهر خوشبختانه شاهد آرامش در شهرستان هستيم اما عده‌اي در فضاي مجازي اين اقدام متهم را تحسين كردند كه بايد در پاسخ به آن‌ها گفت اگر يك روز اين اتفاق براي خانواده‌ خود آنها بيفتد، باز هم همين واكنش را خواهند داشت؟ و اگر متهم گله يا شكايتي از ماموران داشت، چرا تا آن روز به مراجع قضايي و انتظامي مراجعه نكرده بود؟

حتي اگر ادعاي اين متهم در خصوص مامور نيروي انتظامي درست باشد، اين اقدام مجرمانه وي كه موجب ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم شد، نه خيرخواهانه بوده و نه اقدامی در خور پاداش است بلكه امنيت مردم را دستخوش تهديد قرار داده است.

در اين ميان برخي افراد با دامن زدن به اين موضوع، يا به صورت ناآگاهانه و از روي احساسات و يا با اهداف و انگيزه‌هاي خاصي آن را دنبال مي‌كنند.

دستگاه قضايي چه انتظاري از رسانه‌ها و مردم دراين زمينه دارد و با افراد متخلف چه برخوردي خواهد داشت؟

انتظار ما از رسانه‌ها اين است كه با پوشش صحيح اخبار از ايجاد فضا براي انتشار شايعات خودداري كنند. همچنين عملكرد آن‌ها به گونه‌اي باشد كه باعث تجري افراد ناآگاه شود و براي بيان مشكل خود به شكل مشابه اقدام كنند.

تاييد اين گونه اقدامات، تاييد منكر است و امنيت مردم را مورد خدشه قرار مي‌دهد. اين افراد چنانچه كار اشتباه را اشاعه دهند، در آن شريك هستند. ضمن اين‌كه حقوق قانوني متهم رعایت شد و هدف ما در اين اتفاق، حل مموضوع به هر قيمتي نبود.

دستگاه قضايي و نيروي انتظامي در هر ماجرايي در وهله اول به فكر تامين امنيت مردم هستند. بنابراين انتظار ما اين است كه قضاوت‌ها در فضاي مجازي و رسانه‌ها سنجيده و همراه با انصاف باشد و با تجزيه و تحليل صحيح اتفاق، نگذارند عده‌اي افرار آگاه و ناآگاه از اين عمل اشتباه الگو برداري كنند.

در واقع حفظ امنيت هر شهر در دست خود مردم است و رسانه‌ها نيز در اين ميان نقش مهمي دارند. در مقابل نيز چنانچه مشاهده شود شخصي مغرضانه در فضاي مجازي به دنبال ايجاد تشويش اذهان عمومي است، دستگاه قضايي با وي برخورد جدي و قانوني مي‌كند و در اين زمينه مماشات نخواهد شد.

دادگستري شهرستان باوي چه اقداماتي درخصوص مقابله با تيراندازي‌ها داشته و عملكرد دستگاه‌هاي فرهنگي رادرا ين زمينه چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

 در بعد فرهنگي و ايجاد بسترهاي فرهنگي و اجتماعي براي برجسته كردن قبح اين عمل، اقدامات مورد قبولي انجام نشده و نتيجه مورد رضايت نيست. اگرچه اقداماتي در اين زمينه صورت گرفته است اما كافي نيست.

در اينجا لازم است بار ديگر عنوان كنم كه افرادي كه فكر مي‌كنند دست به اسلحه بردن يك ارزش است، بدانند كه دستگاه قضايي نمي‌تواند ساكت بنشيند و برخورد قانوني و بدون اغماض را در دستور كار خود قرار داده است و چنانچه فردي براي بيان احساسات خود در مراسم عزا و شادي از اسلحه استفاده كند، چنانچه اسلحه وي داراي مجوز باشد، مجوز آن باطل مي‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار