تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۳۷۳۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد:
فوت 662 بیمار مبتلا به ایدز در استان خوزستان
در استان خوزستان 2 هزار و 300 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که 473 نفر تحت درمان هستند و تعداد موارد فوت شده نیز 662 نفر است
فوت 662 بیمار مبتلا به ایدز در استان خوزستانرییس مرکز بهداشت خوزستان گفت:‌ در استان خوزستان 2 هزار و 300 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که 473 نفر تحت درمان هستند و تعداد موارد فوت شده نیز 662 نفر است.

دکتر شکرالله ‌سلمان‌زاده در جلسه کارگروه سلامت که امروز (14 آذرماه) در استانداری برگزار شد با اشاره به 11 آذرماه،‌ روز جهانی ایدز، ‌اظهار کرد: هر ساله شعاری برای این روز از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب می‌شود که شعار مربوط به امسال برگرفته از تمام شعارهای سال‌های گذشته بوده است، آن هم به خاطر این‌که تمام کشورهای جهانی متعهد شده‌اند که تا سال 2030 اپیدمی ایدز را کنترل کنند و کشور ما نیز یکی از این کشورها است. واقعیت این است که ما اگر به همین صورت پیش برویم نمی‌توانیم این اپیدمی را کنترل کنیم و از قافله جهانی عقب خواهیم ماند.

وی افزود:‌ ‌در شورای عالی سلامت کشور نیز یک برنامه استراتژیک‌ تدوین شد که نقش تمام سازمان‌ها را در راستای وظایفی که در این زمینه بر عهده دارند، ‌مشخص می‌کند. امیدوارم در خوزستان نیز مصوبه‌‌ای داشته باشیم تا کمیته اجرایی در این خصوص تشکیل ‌شود و این مصوبه را پیگیری کند تا وضعیت این بیماری در خوزستان بهبود یابد.

سلمان‌زاده با بیان این‌که ‌بیش از سه دهه از شروع بیماری ایدز می‌گذرد، گفت: 78 میلیون نفر در جهان به بیماری ایدز آلوده شده‌اند و تاکنون 39 میلیون نفر در اثر این بیماری فوت ‌شده‌اند، همچنین 75 درصد موارد شناسایی شده در سال 2013 در 15 کشور و عمدتا در کشورهای فقیر و در حال توسعه بوده است؛ متاسفانه این بیماری از کشورهای در حال توسعه آغاز شد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به این‌که  ‌18 میلیون نفر در دنیا زندگی می‌کنند که نمی‌دانند به ویروس HIV مبتلا هستند و این یک معضل است، افزود: زنگ خطر شیوع موج سوم این بیماری زمانی به خطر در می‌آید که تعداد زنان آلوده به این بیماری را بیشتر داشته باشیم و الگوی انتقال از شیوه سنتی در کشور ما به روش جنسی تغییر پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به راه‌های انتقال بیماری ایدز، گفت: یکی ‌راه‌های انتقال ویروس HIV تماس خونی است که بیشتر از طریق استفاده معتادان از سرنگ‌های تزریقی است، همچنین ‌تماس شغلی که در بیمارستان‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد یا از طریق مجموعه انتقال خون و فرآورده‌های خونی است که خوشبختانه آمار این مورد در کشور ما به صفر رسیده است.

سلمان‌زاده افزود: ‌انتقال جنسی محافظت‌نشده یک راه عمده انتقال ویروس HIV در کل جهان است ولی در کشور ما هنوز عامل عمده انتقال این ویروس، از طریق سرنگ مشترک است که البته در حال تغییر روش به انتقال جنسی و در واقع در حال نزدیک شدن به برتری انتقال ویروس HIV از طریق تماس جنسی در کشور هستیم. انتقال از طریق مادر آلوده به نوزاد نیز یکی از راه‌های انتقال این ویروس که البته اقداماتی انجام می‌دهیم تا این انتقال صورت نگیرد.

وی اظهار کرد: ‌تا پایان سال 94 طبق آمار موجود، حدود 80 تا 90 هزار نفر با HIV ایدز در ایران زندگی می‌کنند که تا خردادماه امسال نیز 33 هزار نفر شناسایی شده است که البته آمار سال 95 نیز در پایان سال، اعلام می‌شود. از ابتلای شیوع بیماری در کشور، از مجموع بیماران شناسایی شده، 84 درصد در مردان و 16 درصد در زنان بوده است ولی در سال گذشته، 66 درصد این آمار شامل مردان و 34 درصد شامل زنان بود که این آمار نشان می‌دهد بیماری ایدز در گروه زنان در حال افزایش است و در حال نزدیک شدن به موج سوم این بیماری در کشور هستیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که ‌اعتیاد تزریقی، روش غالب است، گفت:‌ در سال 94، میزان موارد انتقال HIV از طریق تماس جنسی محافظت نشده به ‌42 درصد رسید که این نگران‌کننده است و می‌بینیم که در کشور هم الگوی جنسی و هم الگوی انتقال این بیماری تغییر پیدا کرده است. تغییر سنی بیماری ایدز نیز نگران‌کننده است و گروه سنی موثر و مولد بیشتر درگیر بوده‌اند. این الگو در حال تغییر به رده‌سنی نوجوانان است و اگر مراقب نباشیم حتی به سمت رده سنی کودکان هم افزایش پیدا می‌کند و این روند، در حقیقت احتمال شیوع موج سوم را در کشور ما نشان می‌دهد.

وی بیان کرد:‌‌ در استان خوزستان نیز 2 هزار و 300 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که 473 نفر تحت درمان هستند. تعداد موارد فوت شده نیز 662 نفر است. متاسفانه پوشش درمان این بیماری در کشور ما به دلیل عدم همکاری خود بیماران و قسمت عمده آن به خاطر عدم تشخیص بیماران، پایین است.

سلمان‌زاده اظهار کرد: ‌در استان خوزستان نیز الگوی انتقال ویروس HIV تغییر پیدا کرده و 39 درصد از طریق آمیزشی و 60 درصد از طریق سرنگ آلوده است، در حالی که رقم مربوط طریق آمیزشی تا 2 سال پیش، 13 درصد بوده است.

وی گفت: از اهداف کنترل این بیماری این است که تا سال 2020، باید 90 درصد از بیماران مبتلا به ایدز شناسایی شوند، 90 درصد آنان تحت درمان قرار بگیرند و 90 درصد هم آزمایش‌های لازم را انجام دهند؛ عمده کار ما تشخیص بیماران و درمان آن‌ها است و هر چه زودتر این اقدام صورت گیرد، در حقیقت فرد به زندگی عادی برمی‌گردد و می‌تواند ازدواج کند و صاحب فرزند شود و سرکار برود. حتی زندگی چنین فردی را تا سن 60 سالگی نیز تضمین کرده‌اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: ‌تغییر الگو‌های ابتلا به بیماری، سنی، انتقال بیماری و مصرف مواد مخدر، چالش و خلاء‌هایی است که در زمینه ایدز با آن متوجه هستیم. متاسفانه جوانان به موادی روی آورده‌اند که با مصرف آن دچار تغییر رفتار می‌شوند و استفاده از این مواد روان‌گردان، می‌تواند موجب افزایش انتقال ایدز در جامعه شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار