تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۳۷۳۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان:
روند افزایش اوتیسم در خوزستان نگران‌کننده است
رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه میزان شیوع بعضی از معلولیت‌ها و اوتیسم در استان رو به افزایش است، این روند را نگران‌کننده دانست
رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه میزان شیوع بعضی از معلولیت‌ها و اوتیسم در استان رو به افزایش است، این روند را نگران‌کننده دانست و گفت: از حوزه‌های بهداشت و درمان انتظار می‌رود که در این خصوص کمک کنند زیرا آموزش‌وپرورش به‌تنهایی نمی‌تواند آموزش افراد اوتیسم و معلولان را پوشش دهد.

علی ممبینی در مراسم روز جهانی معلولان که امروز یک‌شنبه، 14 آذرماه در سالن شهید مطهری اداره آموزش‌وپرورش ناحیه یک اهواز برگزار شد، اظهار كرد: روز جهانی معلولان امسال با شهادت جمعی از هموطنان در حادثه حله و برگشت از مسیر اربعین مصادف شد که جا دارد به خانواده‌های این شهدا تسلیت عرض کرده و از مردم شریف خوزستان و اهواز در تشییع با شکوه این شهدای عزیز قدردانی کنم.

وی تصریح کرد: در این جمع شاید کوچکترین شهید حله متعلق به مجموعه آموزش‌و‌پرورش استثنایی است که دانش‌آموز عزیز این مجموعه به جمع این شهدا پیوست؛ محمدجواد قائدی دانش‌آموز مدرسه استثنایی مهر اهواز به همراه 10 تن از اعضای خانواده خود در این حادثه به شهادت رسید.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که در روز جهانی معلولان که امسال مصادف با 13 آذر است در سراسر جهان مراسمی برای تجلیل از معلولان برگزار می‌شود، گفت: این روز در سراسر دنیا یک نماد است تا به نوعی فرهنگ‌سازی در خصوص اینکه مردم، مسئولان و جامعه چه وظایفی در قبال معلولان دارند انجام و همچنین در این مراسم‌ها بخشی از توانمندی‌های معلولان به نمایش گذاشته شود.

ممبینی عنوان کرد: در تعالیم آسمانی اسلام تأکید بسیاری بر خدمت به معلولان شده و توصیه‌های زیادی در این خصوص آمده است؛ پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید "کسی که ناتوانی را در کارهایش یاری دهد خداوند او را یاری می‌کند و در روز قیامت خداوند فرشتگانی را می‌فرستد تا او را از خطرات منازل آخرت محافظت کند. امام علی (ع) نیز در فرازی از خطبه نهج‌البلاغه به مالک اشتر می‌فرماید "ای مالک برای افراد معلولی که خودشان نمی‌توانند به دنبال حق خود بروند، مقرری ماهیانه از بیت‌المال در نظر بگیر و با عزت و احترام درب منازل آن‌ها ببرید و به آن‌ها بدهید.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) نیز می‌فرمایند "خدمت به معلولان، خدمت  به نبی اکرم (ص) است". آیت‌الله خامنه‌ای هم در سخنرانی‌های خود، بر خدمت به معلولان تأکید دارند و رئیس‌جمهور در سخنرانی اخیر خود در خصوص روز جهانی معلولان عنوان کرد که در سایه عقلانیت، تدبیر و در  پرتو عزم ملی برای ساختن ایرانی آبادتر وظایف سنگین خویش در قبال معلولان را به‌درستی بشناسیم و بپذیریم. 

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که حدود چهار هزار و 100 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در 70 مدرسه استثنایی و 36 منطقه آموزشی استان مشغول به تحصیل هستند، گفت: همچنین حدود هزار دانش‌آموز به‌صورت تلفیقی در کنار دانش‌آموزان عادی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند که خدماتی از سوی آموزش‌و‌پرورش استثنایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است؛ هزار و 200 نفر نیروی انسانی در استان مشغول به خدمت به دانش‌آموزان استثنایی هستند.

ممبینی ادامه داد: کارهای بزرگی هر ساله در حوزه آموزش‌وپرورش استان و آموزش‌وپرورش استثنایی در بحث دانش‌آموزان با نیازهای ویژه انجام می‌شود؛ همچنین طرح سنجش دانش‌آموزان تا 10 روز دیگر ادامه دارد و تاکنون بیش از 100 هزار نوآموز ورود به پایه اول و پیش‌دبستانی استان ارزیابی شده‌اند. همچنین مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تأکید کردند که این سنجش در مناطق محروم انجام شود. با اجرای این طرح در مناطقی مانند صیدون، اندیکا، الهایی و چمران ماهشهر این دانش‌آموزان شناسایی و مدرسه‌ای برای آن‌ها در همان منطقه راه‌اندازی شد و مشغول به تحصیل شدند.

وی با بیان اینکه بیش از 60 نیروی پیش‌دبستانی و خرید خدمات آموزشی و 13 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان امسال به مجموعه آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان ملحق شدند، تصریح کرد: کار بزرگی که در این حوزه انجام شده، این است که در ردیف آزمون استخدامی با مساعدت مدیرکل 31 سهمیه به مجموعه آموزش‌وپرورش استثنایی اختصاص داده شد.

ممبینی بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته 70 میلیون تومان برای هزینه ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی پراخت شد که این رقم بیش از 80 درصد هزینه رفت‌وآمد این دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهد. البته معتقدیم این هزینه باید به‌صورت 100 درصدی پرداخت شود زیرا تجربه ثابت کرده است که اگر در یک مدرسه چنین کمبودی احساس شود، با ترک تحصیل دانش‌آموزان مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: با توجه به محرومیت‌های موجود انتظار می‌رود از سوی تمامی دوستان در این بخش کمک بیشتری شود؛ همچنین بیش از 300 میلیون تومان تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی با مساعدت اداره نوسازی مدارس خریداری و بین مدارس استثنایی استان توزیع شد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثایی خوزستان گفت: یکی از قدیمی‌ترین مدارس استثنایی استان با کمک و همت یک فرد خیر با اعتبار سه میلیارد تومان کلنگ زنی شده که در 6 ماه اخیر حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و قطعاً در سال تحصیلی 97 – 96 بهره‌برداری خواهد شد.

ممبینی تصریح کرد: در بهبهان با حمایت بنیاد برکت مدرسه استثنایی باغچه‌بان رو به اتمام است و ان‌شاءالله با حمایت بنیاد برکت به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین تنها سالن ورزشی معلولان استان نیمه‌کاره است که امیدوار هستیم به‌زودی فعالیت عمرانی آن آغاز شود و به بهره‌برداری برسد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان افزود: سال گذشته وعده دادیم که یک طرح با حمایت سازمان استثنایی کشور اجرا شود و اکنون طرح بسته خدمات حمایتی برای اولین‌بار در استان اجرا می‌شود. بار اجرای این طرح در سال گذشته بیش از 200 میلیون تومان تجهیزات توان‌بخشی، دارویی و درمانی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خریداری شد و همچنان انتظار داریم امسال نیز این طرح اجرا شود.

ممبینی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان استثنایی خوزستان 21 مقام اول تا سوم را در مسابقات قرآنی و فرهنگی کشور کسب کردند و نیز 17 مقام اول تا سوم را در جشنواره ورزشی سطح کشور به خود اختصاص دادند؛ یک دانش‌آموز در رشته صنایع چوب رتبه دوم کشور را کسب کرد و خوزستان مقام اول مسابقات فوتسال کارکنان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور را به‌دست آورد.

وی اضافه کرد: سال گذشته برای اولین‌بار چهار مقام کشوری در جشنواره تدریس درس‌پژوهی برای استان کسب شد و استان خوزستان به همراه 2 استان دیگر رتبه اول کشور را در جشنواره تدریس معلمان کسب کرد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثایی خوزستان در خصوص مشکلات معلولان در جامعه، خاطرنشان کرد: در اهواز که کلان‌شهر و نماد استان محسوب می‌شود، تردد در خیابان‌ها برای افراد سالم مشکل است چه برسد که معلولاني كه بخواهند در معابر تردد داشته باشند؛ همچنین در اهواز پارک و فضای سبز ویژه معلولان و افراد با نیازهای ویژه وجود ندارد.

ممبینی افزود: میزان شیوع بعضی از معلولیت‌ها افزایش یافته و این نگران‌کننده است؛ با آمار گردآوری‌شده میزان شیوع اوتیسم در سطح دنیا که پیش از این یک نفر در هر 10 هزار نفر بود، در حال حاضر به یک نفر در هر 63 نفر افزایش یافته است. این آمار نگران کننده است و متاسفانه در خوزستان رو به افزایش است. از حوزه‌های بهداشت و درمان انتظار می‌رود که در این خصوص کمک کنند زیرا آموزش‌وپرورش به‌تنهایی نمی‌تواند آموزش افراد اوتیسم و معلولان را پوشش دهد.

وی ادامه داد: ما در استان با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم؛ اگر در شهرستان کارون یک مدرسه استثنایی راه‌اندازی شود بالغ بر 150 دانش‌آموز استثنایی مشغول به تحصیل خواهند شد؛ همین‌طور در شهر باوی و ناحیه چهار اهواز با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم که انتظار می‌رود مسئولان نوسازی مدارس استان کمک کنند تا بتوانیم مشکل فضای آموزش این شهرها را رفع کنیم.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه معلولان بر اساس مصوبات مجلس در هر آزمون استخدامی سه درصد سهمیه دارند، تصریح کرد: متأسفانه فقط آموزش‌وپرورش این موضوع را رعایت می‌کند؛ دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی استان نفر اول ناحیه در امتحانات نهایی شد اما زمانی که در آزمون یکی از دستگاه‌های دولتی پذیرفته شد، در مصاحبه به جرم ناشنوا بودن مردود شد.

ممبینی تأکید کرد: باید تمامی دستگاه‌های دولتی به افراد معلول با نیازهای ویژه توجه داشته باشند. با توجه به به این‌که نیروهای آموزش‌وپرورش استثنایی در مرز بازنشستگی هستند، انتظار می‌رود که آموزش‌وپرورش در بحث آزمون‌ها و استخدام توجه ویژه‌ای به این مسأله داشته باشند که ان‌شاءالله در سال‌های آینده این مجموعه دچار خلأ نشود.

در این مراسم یاد دانش‌آموز شهید "محمدجواد قائدی" که در انفجار تروریستی حله به شهادت رسید، گرامی داشته شد و از دانش‌آموزان استثنایی برگزیده فرهنگی، قرآنی و ورزشی در مسابقات کشوری تجلیل شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار