تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۱۳۷۳۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
9 میلیارد مترمکعب از حجم ذخایر سدهای خوزستان همچنان خالی است
حجم سیلابی که بر اثر بارندگی 2 روز اخیر به حوضه های مختلف سرازیر و در سدها ذخیره سازی شده، 650 میلیون مترمکعب است؛ بنابراین حدود 9 میلیارد مترمکعب از ظرفیت سدهای استان خالی است
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بارندگی 2 روز گذشته بحران آبی در برخی حوضه های خوزستان را رفع نکرده است گفت: حدود 9 میلیارد مترمکعب از حجم ذخایر سدهای خوزستان همچنان خالی است.

هوشنگ حسونی زاده یکشنبه با اشاره به خالی بودن 9.5 میلیارد مترمکعب از ظرفیت سدهای خوزستان پیش از بارندگی، اظهار کرد: حجم سیلابی که بر اثر بارندگی 2 روز اخیر به حوضه های مختلف سرازیر و در سدها ذخیره سازی شده، 650 میلیون مترمکعب است؛ بنابراین حدود 9 میلیارد مترمکعب از ظرفیت سدهای استان خالی است.

وی با بیان اینکه بارش به میزانی نبود که از بحران کم آبی گذر کنیم گفت: مدیریت مصرف آب در خوزستان باید در دستورکار قرار گیرد.

حسونی زاده اظهار کرد: بر اساس اطلاعات ایستگاه های مبنا، میانگین میزان بارش 53.5 میلیمتر بوده که نشان می دهد اگر چه باران پربرکت بوده و رطوبت را افزایش داده اما هنوز با متوسط بارش در طولانی مدت که (از مهر تاکنون) که 75 میلیمتر است فاصله داریم.

وی افزود: حوضه کارون بیشترین ورودی پس از این بارندگی ها را داشته و بحرانی ترین منطقه همچنان حوضه رودخانه مارون - جراحی است که فقط حدود 53 میلیون مترمکعب روان آب داشته است که بیانگر تداوم بحران آبی در این حوضه است.

حسونی زاده ادامه داد: در حوضه رودخانه زهره نیز بارش های خوبی را شاهد بودیم که باعث جاری شدن آب در رودخانه شده، اما به دلیل نبود سد در این حوضه برای ذخیره آب، پیش بینی می کنیم که پس از بارندگی آب فروکش کند.

وی با اشاره به سیلاب در رودخانه های فصلی در اندیکا و لالی خوزستان گفت: با توجه به شیبدار بودن زمین ها، آب باران به سمت رودخانه های اصلی یا مخازن سدها سرریز می شود که ممکن است در مسیر تخریب ایجاد کند به همین دلیل است که در زمان باران از دامداران و عشایر منطقه درخواست می کنیم که از حریم رودخانه ها فاصله بگیرند.

حسونی زاده تاکید کرد: در رودخانه های اصلی خوزستان هیچگونه طغیان نداشتیم و آب باران در سدها ذخیره شده و آب به صورت کنترل شده رهاسازی شده است.

وی افزود: با توجه به خالی بودن مخازن، رهاسازی آب از سدها افزایش نیافته است و خروجی آب مدیریت شده است.

بر اساس این گزارش، ایستگاه های مبنا که ورودی آب به حوضه های مختلف در خوزستان را اندازه گیری می کنند در مرز خوزستان و استان های بالادست قرار دارند.

شورای بحران خوزستان چهارشنبه گذشته نسبت به بارش شدید باران و وقوع سیل در هشت شهرستان هشدار داده بود. این شهرستان ها در حوضه های میانی رودها قرار دارند و سدها نمی توانند سیلاب را در آنها کنترل کنند. سردشت دزفول، اندیکا و لالی در روزهای اخیر شاهد طغیان رودخانه های فصلی بودند.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
1
مهم نیست بزار همش خالی بشه ولی محرمانه آب ببرن برای کشاورزی اصفهان و یزد و کرمان بعدشم مشهد و افغانستان و ازبکستان، بعد کشاورز خورستانی حق کاشت نداره که یزد چغندر و برنج بکارن ، بعد مردم آبادان اهواز فاضلاب بخورن ، ظلم پا برجا نخواهد ماند حضرت علی ع فرمودند
:
:
:
آخرین اخبار