تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۱۳۷۳۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون متوسطه آموزش‌وپرورش خوزستان:
باید از جداسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خودداری شود
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به حاکمیت نگرش جدیدی از آموزش و پرورش در دنیا، گفت: لازم است برای همه دانش آموزان که در یک محیط واحد اما با نیازها و آموزش‌های  متفاوت آموزش ببینند، از بحث جدا سازی به شدت خوداری کنیم.

جمشید کمایی در مراسم روز جهانی معلولان که روز یک‌شنبه، 14 آذرماه در سالن شهید مطهری اداره آموزش‌وپرورش ناحیه یک اهواز برگزار شد، اظهار كرد: هر چند ماه ربیع ماه شادی است اما به مناسبت واقعه ای که برای زائران امام حسین (ع) در شهر حله اتفاق افتاده است به هم میهنان و هم استانی‌های خود  تسلیت عرض کرده و برای خانواده‌های این شهدا آرزوی سلامتی، صبر و شکیبایی داریم، به‌خصوص دانش آموز حوزه استثنایی که کوچکترین عضو این شهدا بوده است.

وی تصریح کرد: امروز آموزش‌وپرورش نوین و نظام تعلیم و تربیت در دنیا به دنبال  آموزش‌وپرورش تلفیقی فراگیر است و آموزش تلفیقی فراگیر جزو آموزش‌هایی است که یک نوع نگرش به حوزه تعلیم و تربیت و آموزش‌وپرورش بوده و با این نگاه آموزش‌وپرورش موظف است متناسب با نیازهای دانش آموزان برای آن‌ها سرویس‌دهی کنند.

وی ادامه داد: خواه این دانش‌آموزان با نیاز ویژه و خاص و خواه دانش آموز عادی باشند، آنچه در  معنای جدید آموزش‌وپرورش معنا پیدا خواهد کرد و در تعلیم و تربیت نوین در دنیا به دنبال اجرا و تحقق آن هستند، این نگرش و حاکمیت این نگاه است که باید متناسب با نیاز دانش آموزان فرصت‌های برابر آموزشی برای آن‌ها فراهم کنیم؛ همچنین این بخش آموزش فراگیر یا آموزش وپرورش مداوم است. بحث مداومت  آموزش‌وپرورش و فراگیری آموزش‌وپرورش دارای این معنا و  نگاه است.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که بخش تلقیقی و فراگیر به دنبال این است که فاصله و جداسازی دانش آموزان با نیازهای ویژه در فضاهای کاملا مستقل حذف شود، گفت: همچنین این نوع نگرش به دنبال آن است که این دانش آموزان در یک فضا و اجتماع  و مکان متناسب با نیازهای خود آموزش ببینند.

وی تصریح کرد: علت این‌که این دانش‌آموزان باید در مکان‌های واحد و به شکل تلفیقی آموزش ببینند این است که می‌خواهیم این دانش آموزان را آموزش بدهیم تا بتوانند در جامعه زندگی کنند و همچنین جامعه‌پذیری را در دانش آموزان افزایش دهیم.

کمائی عنوان کرد: اگر این دانش آموزان را از دیگر دانش آموزان جدا کنیم اقشاری از جامعه از نیازها، محدودیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر بی‌اطلاع خواهند بود و نداشتن درک مشترک از افراد در بخش‌های مختلف باعث خواهد شد که در طراحی‌ها، نقشه ریزی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها نیازهای این افراد به خوبی دیده نشود.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش خوزستان خاطرنشان کرد: نیاز است در حوزه آموزش‌وپرورش کار شود و سپس سایر مسئولان در خارج از آموزش‌وپرورش با ترسیم نقشه راه این آموزش و پرورش تلفیقی و فراگیر، محیط را در آینده برای تمام دانش آموزان فراهم کنند.

کمایی تصریح کرد: لازم است برای همه دانش‌آموزان که در یک محیط واحد اما با نیازها و آموزش‌های متفاوت آموزش ببینند، از بحث جداسازی به شدت خودداری کنیم.

وی افزود: یکی از کارهای مناسب و خوبی که در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی در حال اجرا  است و باید تمام  حوزه مدیریت شهری و مسئولان شهری با کمک در این کار آن را به بهترین شکل ممکن از نظر کیفی و کمی به مرحله اجرا برسانند غربالگری دانش‌آموزان نه به معنای جداسازی بلکه به معنای تشخیص نیازهای ویژه و شناسایی و شناخت آن‌ها است تا بتوانیم آموزش ویژه و امکانات خاص دانش آموزان را مطابق با نیازهای آن‌ها فراهم  کنیم.

کمایی ادامه داد: قطعا همکاران حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی برای اجرای 100 درصدی طرح غربالگری به‌خصوص در نقاط روستایی و مناطق محروم نیاز به همراهی سایر بخش‌ها و دیگر قسمت‌های خارج از حوزه آموزش‌وپرورش دارند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار