تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۳۷۳۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبگیری ۶۳ درصدی تالاب هورالعظیم با پساب‌های صنعتی و کشاورزی
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور از آبگیری ۶۳ درصدی تالاب هورالعظیم خبر داده در صورتی که فعالان محیط زیستی و نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی با درصد اعلام شده از سوی خانم ابتکار مخالف هستند
تالاب بین المللی هورالعظیم یکی از بزرگترین تالاب‌های کشور و استان خوزستان  چندسالی‌ است به دلیل تامین نشدن حق‌آبه مورد نیاز و همچنین ورود  وزارت نفت برای احداث چاه‌ و استخراج نفت حال و روز خوبی ندارد.

ناصرعبیات فعال محیط زیست درمورد وضعیت نامطلوب تالاب هورالعظیم می‌گوید: متاسفانه پساب کشاورزی، فاضلاب شهری و روستایی علاوه برجریان یافتن در نهرها  به هورالعظیم وارد می‌شوند.

وی افزود: این پساب‌های صنعتی و کشاورزی از طریق دو کانال بزرگ به بیابان‌های جنوبی تالاب هورالعظیم سرریز می‌شوند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی به بدترین شکل ممکن به اکوسیستم تالاب هورالعظیم آسیب رسانده و نابودی حیات وحش منطقه را رقم زده است افزود: خانم ابتکار بدون آنکه اقدام کوچکی در راستای برطرف کردن بحران هورالعظیم انجام دهد، در یک برنامه تلویزیونی، از آبگیری 63 درصدی هورالظیم سخن می‌گوید و آن را از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم عنوان می‌کند.

وی با بیان اینکه این ادعای رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست فرسنگ‌ها از واقعیت به دور است، گفت:اگرمنظور از آبگیری، ریختن فاضلاب، پساب کشاورزی، فاضلاب شهری و روستایی به تالاب است، ای کاش این آبگیری انجام نمی‌شد تا با بیابانی خشک رو‌به‌رو باشیم نه گندابه‌ای که بانک انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها است.

تالاب از حالت طبیعی خارج و به یک چالش تبدیل شده است

قاسم ساعدی با بیان اینکه تالاب هورالعظیم یکی از تالاب‌های بزرگ و بین‌المللی است اظهار داشت: تالاب هورالعظیم مکانی توریستی بود که سالانه گردشگران زیادی حتی از کشورهای دیگر برای بازدید به این منطقه می‌آمدند اما متاسفانه با ورود وزارت نفت، ایجاد حفاری، ساخت سیل‌بندها و احداث جاده‌ در وسط هور؛ تالاب  به حوزچه‌های کوچک تبدیل شد.

وی افزود: تالاب از حالت طبیعی خود خارج شده و به یک چالش محیط زیستی برای خوزستان و سایر استان‌های همجوار تبدیل شده است.

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی به عملکرد منفی عملیات‌های نفتی در تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: تالاب بخش عظیمی از معیشت مردم منطقه را تامین می‌کرد اما وزارت نفت فقط به فکر حفاری و استخراج نفت است و همین عامل سبب شد که تنها راه معیشت از مردم گرفته و به جای آن دود، مواد زائد و سموم نفتی نصیبشان شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برای احیای تالاب هورالعظیم هیچ‌گونه بودجه و اعتباری پیش‌بینی نشده است و خانم معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور همیشه این شعار را می‌دهد که 63 درصد از هور آبگیری شده  در صورتی که بنده به عنوان فرزند هویزه که هر هفته از این مسیر در حال تردد هستم این 63 درصد آبگیری که رئیس سازمان محیط زیست از آن حرف می‌زنند را نمی‌بینم.

ساعدی با بیان اینکه از خانم ابتکار گله کردیم و از ایشان خواستیم که با حضور در منطقه تالاب مقیاس و شاخص 63 درصد آبگیری که از آن حرف می‌زند را به اثبات برساند، افزود: رئیس سازمان محیط زیست کشور می‌گوید که ماهواره‌های هوایی از آبگیری 65 درصدی خبر تالاب می‌دهند اما ایشان باید بداند که دیدن حضوری وضعیت تالاب با وضعیتی که از طریق ماهواره‌های هوایی به دست می‌آید بسیار متفاوت است.

وی عنوان‌کرد: خشک شدن تالاب و به وجود آمدن پدیده ریزگردها برای شهروندان منطقه و خوزستان یک چالش تلقی می‌شود و متاسفانه سازمان محیط زیست کشور هیچ اقدامی در راستای احیا و جبران خسارت‌های ایجاد شده انجام نداده است.

وی با بیان اینکه جاده سازی‌های شرکت نفت تالاب را به 5 حوزچه کوچک تبدیل کرده است، افزود: کارشناسان آب میزان آب ورودی به حوزچه‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند  در صورتی که باید میزان آب رها شده در کل تالاب اندازه‌گیری شود و این نوع ارزیابی و اندازه‌گیری یک کار غیر علمی است.

ساعدی تصریح‌کرد: وزیر نفت در یکی از جلسات مدعی شد که مخالف خشکاندن هور هستند اما ایشان ازفاجعه‌های به بار آمده از طرف عملیات‌های نفتی  و حفاری‌های ایجاد شده شانه خالی می‌کنند و معتقد هستند که خشک شدن هور تقصیر  عملیات‌های نفتی نیست.

وی افزود: متاسفانه از حفاری‌های انجام شده در منطقه  تالاب هورالعظیم ارزش افزوده‌ و حق آلایندگی جهت جبران خسارت وجود ندارد تا حداقل بتوان از طریق دریافت این منابع به احیای تالاب اقدام کنیم.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه با بیان اینکه نظارتی بر عملکرد عملیات‌های نفتی وجود نداشت، گفت:  انتظار داریم که سازمان محیط زیست به عنوان یک تشکل محیط زیست که کاری به سیاست‌گذاری‌های داخلی کشور ندارند به جان انسان‌ها، حیوانات و نباتات نیز به عنوان یک امانت نگاه و وظایف خود را به دور از سیاست‌های دولت انجام دهند.

رهاسازی آب در تالاب هورالعظیم باید مستمر باشد/ تنها راه نجات هورالعظیم  تامین  حق‌آبه مورد نیاز است

موسی مدحجی با اشاره به میزان حق‌آبه تالاب هویزه ( هورالعظیم) اظهار داشت: سه مجموعه مدیریتی از قبیل سازمان آب و برق، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی در مدیریت تالاب‌ها نقش مستقیمی دارند. اواخر سال گذشته بحث آبگیری تالاب هورالعظیم نهائی شد و در اواخر فروردین‌ماه امسال سازمان آب‌وبرق خوزستان که متولی تامین حق‌آبه تالاب‌ها است دریچه‌های مخزن‌های 2 و 3  را کامل بازگشایی کرد.

وی افزود: حدود 2 ماه گذشته میزان آب ورودی به تالاب به دلایل مختلفی از جمله کشت شلتوک و  کاهش میزان بارندگی‌ در زمستان سال گذشته  کم شد  همچنین به دلیل مشکلات اتفاق افتاده در سد کرخه سبب شد که دریچه‌های وردی آب به تالاب از 75 دریچه به 10 الی 15 دریچه کاهش یابد.

رئیس سازمان محیط زیست هویزه گفت: کاهش دریچه‌های ورودی آب به تالاب سبب ایجاد یک تنش و افت فشار آبی در تالاب شد و در ادامه به دلیل کاهش سطح آب، کاهش اکسیژن محلول در آب و تبخیر آب تعداد زیادی از بچه‌ ماهی که شیلات در تالاب رها سازی کرده بود و همچنین بچه‌ ماهی‌هایی که از قبل در تالاب زیست می‌کردند تلف شدند.

وی بابیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده دریچه‌های ورودی آب به 60 دریچه افزایش یافت، عنوان‌کرد: تنها چیزی که تالاب را نجات می‌دهد آب است، تالاب درصورتی احیا می‌شود که میزان حق‌آبه مورد نیاز وارد تالاب شود.

مدحجی افزود:  اگر میزان حق‌آبه طبیعی تالاب تامین می‌شد جاده‌های احداث شده نفت هم نمی‌توانستند جلودار حجم آب و خشک شدن تالاب شوند اما به دلیل تعهدات سازمان آب و برق خوزستان به شیلات، آبزیان، مصارف آشامیدنی، مصارف کشاورزی و آبرسانی حق‌آبه تالاب‌ها در درجه آخر قرار دارد.

وی به میزان حق‌آبه تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: درستاد خشک سالی میزان حق‌آبه مورد نیاز تالاب 5 متر بر ثانیه مصوب شد در صورتی که حق‌آبه تالاب به دو صورت است که بخشی از آن حق‌آبه آبگیری تالاب و بخشی دیگر حق‌آبه به اتلاف آب که به قسمت‌های جزئی‌تری مانند تبخیر، فرورفتن آب در زمین و مصارف تقسیم می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست هویزه عنوان‌کرد: تالاب 120 هزار هکتار مساحت دارد و نزدیک به 1.2 تا 1.3 میلیارد متر مکعب حداقل  نیازی آبی  تالاب هویزه است. در سال گذشته پشت سد کرخه در بدترین شرایط حدود 1.3 و در بهترین شرایط 1.8 آب وجود داشت یعنی در آن سال پشت سد کرخه نزدیک  به 5 میلیارد متر مکعب آب وجود داشت اما الان بین 4.2 الی 4.5  میلیارد متر مکعب آب پشت سد کرخه وجود دارد.

وی افزود: سازمان آب و برق می‌توانست با میزان آب ذخیره شده پشت سد کرخه کل تالاب را آبگیری کند؛ یعنی  سال گذشته که می‌خواستند تالاب را آبگیری کنند؛ گفتندحالا نزدیک  حداقل 1.2 تا 1.3 آب می‌خواهد و  این میزان آب  را در تالاب هورالعظیم خالی کنیم بنابراین برای آن سال قرار شد برنامه‌ریزی شود  اما سازمان آب و برق یک سری ملاحظاتی را  در بحث رهاسازی آب انجام می‌دهد  درصورتی که باید آب ورودی به تالاب مستمر باشد .

63 درصد تالاب هورالعظیم از سال گذشته تا اواخر خرداد امسال آبگیری شد

احمدرضا لاهیجان‌زاده نیز گفت: در بحث حق آبه تالاب هورالعظیم با همکاری سازمان آب و برق بر اساس مطالعات تجمیع شده حدود 1.6 میلیارد مترمکعب حق‌آبه  را برای هورالعظیم توافق کردیم.

وی افزود: در توافق مذکور قرار شد که 1.9 میلیارد مترمکعب فقط از رودخانه کرخه تامین شود و در جلساتی هم که با وزارت نیرو داشتیم پیشنهاد شد که 1.6 تا 1.9 میلیارد متر مکعب از آب این رودخانه کرخه به تالاب هورالعظیم سریز شود که فعلا به نتیجه نرسیده است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: در واقعیت از سال گذشته تا اواخر خرداد 95 حدود 1.1 میلیارد متر مکعب از رودخانه کرخه آب برای تالاب تامین شد که عدد قابل توجه‌ای نسبت به سال‌های گذشته که به 300 میلیون متر مکعب نمی‌رسید؛ بود. ورود میزان آب تامین شده سبب شد که63 درصد تالاب آبگیری شود که آبگیری در حال ورود به تالاب است و تا واخر آبان ماه این رها سازی برای ورود آب موردنیاز به تالاب بیشتر می‌شود.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور آبگیری 63 درصدی تالاب هورالعظیم را یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم عنوان می‌کند درصورتی که دولت یازدهم نه تنها حق‌آبه این تالاب را به دلیل انتقال بدون مطالعه آب‌ رودخانه کارون از سرشاخه‌ها به استان‌های همجوار و دستور اجرای سایر طرح‌های  انتقال آب؛ به میزان قانونی تامین نکرده بلکه با کاهش شدید آب، تالاب به یک زمین نمکی تبدیل و سبب مرگ جمعیت انبوهی از آبزیان شده است  اما همچنان رئیس سازمان محیط زیست با مشاهده نقشه‌های هوایی و مجازی که با مشاهدات عینی شهروندان و کارشناسان محیط زیست خوزستان از آخرین وضعیت نامطلوب تالاب فرسنگ‌ها تفاوت دارد؛ معتقد است که مهم‌ترین عملکرد دولت دربخش تالاب‌های کشور برای تالاب هورالعظیم پیاده شده است.

مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
2
چرا مردم خوزستان در برابر این همه بی توجهی و محرومیت ساکن هستند. نمایندگان استان خوزستان باید فعالترین نمایندگان مجلس جهت پیگیری مطالبات شهروندان خوزستانی باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
1
چشم دولت روشن،،، آقای رئیس جمهور و حامیانش بدانند که انتخابات نزدیک است!!! اندکی صبر که سحر نزدیک است ....
:
:
:
آخرین اخبار