تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۱۳۷۳۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر اجرایی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری خبر داد:
برگزاری 13 برنامه کلی در هفته پژوهش امسال در خوزستان
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با تشریح جزئیات برگزاری هفته پژوهش و فناوری در استان و انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر، گفت: در مجموع حدود 13 برنامه کلی در هفته پژوهش و فناوری برگزار می‌شود.

دکتر ابراهیم حاجی دولو در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری استان که امروز (دوشنبه، 15 آذرماه) در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران برگزار شد، با بیان این‌که هفته پژوهش 16 سال است که در سطح کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: هفته پژوهش و فناوری با هدف شناسایی و توانمندسازی پژوهشگران و فناوران مراکز تحقیقاتی و علمی، شناسایی و معرفی پژوهشگران و فناوران برتر، تجاری‌سازی و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری (فن بازار)، فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران و فناوران و برقراری ارتباط مراکز صنعتی، خدماتی و شرکت‌ها با مراکز تحقیقاتی در سطح کشور برگزار می‌شود و مهم‌ترین هدف آن نهادینه‌کردن فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح جامعه است.

وی با اشاره به برخی انتقادات که شاید خروجی‌ها طی این 16 سال در حد انتظار نبوده است، گفت: اگر دستاوردهای پژوهشی را طی این سال‌ها بررسی کنیم، می‌بینیم که از نظر کمیت پژوهش توانسته‌ایم به دستاوردهای بسیار خوبی در مقیاس بین‌المللی دست یابیم، اما در کاربردی کردن و کیفیت پژوهش و فناوری هنوز عقب هستیم.

دبیر اجرایی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خوزستان تصریح کرد: تا زمانی‌که این عقب‌ماندگی‌ها وجود دارد لازم است چنین برنامه‌هایی به‌صورت نمادین برگزار شود که در عین فرهنگ‌سازی و ترغیب، برنامه‌ریزی‌های مناسب نیز انجام شود؛ برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری نیز در این راستا برنامه‌ریزی شده‌اند که ضمن ارتقاء کیفیت پژوهش به تجاری‌سازی پژوهش‌های تولید‌شده از فعالیت‌های تحقیقاتی بپردازند.

حاجی‌دولو با اشاره به این‌که ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری به تبع ستاد ملی به ریاست استاندار یا معاون وی تشکیل می‌شود، تصریح کرد: در چند سال اخیر معاونت منابع انسانی استانداری هدایت فعالیت‌های مربوط به هفته پژوهش را بر عهده داشته است؛ همچنین شورای سیاستگذاری هفته پژوهش و فناوری استان با حضور 40 سازمان و دانشگاه تشکیل شده است‌ که سیاستگذاری‌های لازم در خصوص اهداف پژوهش و فناوری‌ها را انجام دهد.

وی افزود: در کنار این شورا هفت کمیته شامل کمیته‌های "علمی" با محوریت دانشگاه شهید چمران، "نمایشگاه و دستاوردهای پژوهشی و فن‌بازار" با مسئولیت پارک علم و فناوری استان، "تبلیغات و اطلاع‌رسانی" با مسئولیت شهرداری اهواز، "جشنواره دانش‌آموزی" با مسئولیت آموزش‌وپرورش استان، "جشنواره برگزیدگان استانی پژوهش و فناوری" با مسئولیت معاونت توسعه منابع انسانی استانداری، "اجرایی" با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه استان و کمیته "جشنواره ایده‌های برتر" با مسئولیت پارک علم و فناوری استان تشکیل شده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه امسال شعار ملی هفته پژوهش و فناوری "پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری، زیربنای اقتصاد مقاومتی" است، تصریح کرد: ما در زمینه پژوهش‌های کیفی و تبدیل آن‌ها به فناوری و محصول با مشکل مواجه هستیم. در حالی‌که این امر بسیار مهم و زیربنای اقتصاد مقاومتی است و رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده است. بنابراین معتقدیم اگر به پژوهش و فناوری در سطح کشور اهمیت لازم داده شود، این مسأله راه و روش اصلی برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی است.

حاجی‌دولو گفت: بر اساس مصوبات شورای سیاستگذاری استان قرار شد پوستر هفته پژوهش و فناوری به سه زبان تهیه و طراحی شود که بتوانیم آن را برای کشورهای همجوار مانند عراق و لبنان و برخی دیگر از کشورها که با آن‌ها در ارتباط هستیم، ارسال کنیم که اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری چنین برنامه‌هایی در کشور و به‌طور خاص استان خوزستان انجام ‌شود. در این پوستر برنامه‌های اصلی هفته پژوهش به سه زبان نوشته شده است.

وی با اشاره به نامگذاری هفته ملی پژوهش و فناوری از 21 تا 28 آذرماه، خاطرنشان کرد: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار در استان به دلیل تداخل برنامه‌های نمایشگاهی هم‌زمان با نمایشگاه فعالیت‌های صنعتی و نیازمندی‌های شرکت ملی حفاری از یکم تا چهارم دی‌ماه برگزار می‌شود که این هم‌زمانی را به فال نیک می‌گیریم و یک فرصت می‌دانیم.

دبیر اجرایی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خوزستان با بیان این‌که برنامه‌های دانشگاه شهید چمران و بیشتر دانشگاه‌های استان در هفته پژوهش از 20 تا 25 آذرماه برگزار می‌شود، افزود: برگزاری سمینارهای علمی و نیازشناسی، برپایی نمایشگاه کتاب در کتابخانه مرکزی دانشگاه و نواختن زنگ پژوهش در مدارس از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش است که برنامه نمادین استانی نواختن زنگ پژوهش و فناوری در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی غدیر اهواز در روز یک‌شنبه 21 آذر برگزار می‌شود.

حاجی‌دولو برنامه‌های دیگر این هفته را "تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه و استان" و "روز دانشگاه با درهای باز" عنوان کرد و گفت: در این روز درهای تمام مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه به روی دانش‌آموزان باز است تا بتوانند با ظرفیت‌ها و امکانات پژوهشی و فناوری دانشگاه آشنا شوند؛ همچنین در روز چهارشنبه 24 آذرماه نیز همانند سال گذشته تور رسانه‌ای برای آشنایی اصحاب رسانه با مراکز و بخش‌های مختلف دانشگاه برگزار می‌شود‌ که این برنامه نیز جزو ابتکارات دانشگاه شهید چمران است.

وی یکی دیگر از برنامه‌های ابتکاری استان در هفته پژوهش و فناوری را برگزاری سمینارهای نیازشناسی‌ سازمان‌ها و صنایع با حضور کارشناسان آن‌ها در دانشگاه دانست و تصریح کرد: این برنامه‌ها به‌نوعی مشخصه استان خوزستان هستند که در جلسات ستاد ملی در تهران نیز به‌عنوان ابتکارات استان مطرح شده و مورد تقدیر قرار گرفته‌اند. یکی دیگر از برنامه‌های جدید ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری، برگزاری نشست "مهارت‌های تبدیل نیازهای تحقیقاتی، سازمان‌ها و صنایع به عناوین پایان‌نامه‌ها و مقالات پژوهشی" است.

دبیر اجرایی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خوزستان، توضیح داد: بسیاری از اساتید به اجرای طرح‌های پژوهشی سازمان‌ها و صنایع علاقه‌مند هستند و از سوی دیگر شاید نیازهای صنایع و سازمان‌ها به گونه‌ای نباشد که بتوان آن را به پایان‌نامه‌های تحقیقاتی تبدیل کرد، به عبارت دیگر همواره بین عرضه و تقاضا در حوزه پژوهش و تحقیقات کاربردی این فاصله وجود دارد‌ و اساتید نیز این انتقاد را مطرح می‌کردند که اگر بخواهیم به پروژه‌های تحقیقاتی در صنایع ورود کنیم، تکلیف پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد و دکتری چه می‌شود که این مسأله نیز از معیارهای ارتقا است و اگر این کار را انجام ندهیم نیز دانشگاه متهم به انجام پژوهش‌های غیرکاربردی می‌شود.

حاجی‌دولو افزود: با توجه به این موضوع اولین ورک‌شاپ و کارگاه آموزشی در سطح ملی در خصوص چگونگی تبدیل نیازهای سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به پایان‌نامه‌های تحقیقاتی در دانشگاه شهید چمران برگزار می‌شود که هم‌زمان مشکل سازمان‌ها، اساتید و دانشجویان را حل شود؛ همچنین برگزاری سمینارهای نیازشناسی و نیازسنجی که کارشناسان سازمان ها می‌توانند مشکلات حوزه خود را بیان کنند، در سطح کشور بی‌نظیر است.

وی تصریح کرد: در کنار آن در شهرستان‌های دزفول، خرمشهر و بهبهان به‌ترتیب دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور و فرمانداری دزفول، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و فرمانداری و دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان و فرمانداری این شهرستان مسئول برگزاری هفته پژوهش و فناوری هستند که احکام آن‌ها نیز توسط استاندار صادر شده است؛ در سایر شهرستان‌ها دانشگاه‌های آزاد و پیام‌نور همان شهر مجری برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری هستند.

دبیر اجرایی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خوزستان با بیان اینکه تاکنون 31 سمینار علمی و 38 نیازشناسی برای برگزاری هفته پژوهش از سوی سازمان‌ها و صنایع به دانشگاه اعلام شده است، گفت: همچنین 18 کارگاه آموزشی در طی هفته پژوهش در دانشکده‌های مختلف دانشگاه برگزار می‌شود و به‌طور کلی تاکنون حدود 80 سیمنار و کارگاه در هفته پژوهش تنها در دانشگاه شهید چمران برنامه‌ریزی شده است.

حاجی‌دولو با اشاره به سمینارهای نیازشناسی افزود: اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی، شرکت برق منطقه‌ای استان، شرکت ملی حفاری، شرکت فولاد خوزستان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مرکز تحقیقات کشاورزی، نیروی انتظامی استان، هیأت ورزش‌های همگانی، اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش استان، شرکت نسوز، شرکت کربن ایران، سازمان آب و برق خوزستان، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، اداره‌کل اقتصاد و دارایی و اداره شیلات استان، تاکنون برای برگزاری سمینارهای نیازشناسی اعلام آمادگی کرده‌اند که این سمینارها در راستای انتقال نیازهای سازمان‌ها و تبدیل آن‌ها به پروژه‌های پایان‌نامه و مقالات پژوهشی برگزار می‌شود.

وی همچنین با بیان این‌که انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر استانی در 10 محور انجام می‌شود، گفت: در محور پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات دانشگاهی حداکثر 18 نفر در هفت بخش علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی، هنر و علوم پزشکی به‌عنوان پژوهشگران و فناوران برتر استان معرفی خواهند شد؛ همچنین در محور دانشگاه‌های علوم پزشکی چهار نفر معرفی و تجلیل می‌شوند که پژوهشگران این دانشگاه‌ها می‌توانند در محورهای کشاورزی و علوم پایه نیز معرفی شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در محور پژوهشگران و فناوران دستگاه‌های اجرایی، صنعتی و مراکز تحقیقاتی چهار نفر در بخش‌های علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی و هنر معرفی خواهند شد؛ دیگر برگزیدگان برتر هفته پژوهش و فناوری استان در محورهای انجمن‌های علمی، قطب‌های علمی، نشریات علمی، حامیان پژوهش و فناوری، مرکز رشد فناوری، واحدهای فناوری و شرکت‌های خصوصی معرفی و تجلیل می‌شوند.

حاجی‌دولو با اشاره به شرایط انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر، تصریح کرد: معیارها هر سال توسط ستاد ملی تغییر می‌کند. مبنای محاسبات امتیاز آیین‌نامه‌های ارتقا و حداقل امتیاز برای پژوهشگران و فناوران برگزیده در هر محور متفاوت است. البته شاید گفته شود که این شاخص‌ها برای دستگاه‌های اجرایی بسیار سختگیرانه در نظر گرفته شده‌اند، به همین دلیل قرار شد کمیته دیگری شاخص‌های مدنظر را به کمیته علمی ستاد استانی پیشنهاد دهد و در صورت تصویب آن ارزیابی‌ها بر اساس آن شاخص‌ها انجام می‌شود که بتوانیم تعداد بیشتری از پژوهشگران دستگاه‌های اجرایی را معرفی کنیم.

وی اظهار داشت: در بحث سمینارهای نیازشناسی، امسال در نمایشگاه ملی هفته پژوهش با الهام از استان خوزستان، قرار است تمام دستگاه‌های اجرایی کشور نیازهای خود را مطرح کنند که برگزاری این نمایشگاه فرصتی باشد تا در کنار عرضه دستاوردها نیازها نیز اعلام شود.

دبیر اجرایی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خوزستان با بیان اینکه در مجموع حدود 13 برنامه کلی در هفته پژوهش و فناوری در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: نواختن زنگ پژوهش، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری، برگزاری نمایشگاه فن‌بازار، معرفی پژوهشگران و فناوران نمونه استان، ارائه سخنرانی‌ها و سمینارهای علمی آموزشی و پژوهشی، برگزاری برنامه روز دانشگاه با درهای باز، بازدیدهای علمی و صنعتی، برگزاری جشنواره ایده‌های برتر و تور بازدید از مراکز رشد و فناوری از برنامه‌های اصلی هفته پژوهش و فناوری امسال است.

حاجی‌دولو همچنین نقش رسانه‌ها در انتقال پیام پژوهش و فناوری را بسیار مهم خواند و گفت: فرهنگ پژوهش و فناوری در کشور ضعیف است‌ و همان‌طور که معتقدیم کار پژوهشی بدون انتشار در مجلات ناقص می‌ماند، فعالیت‌های ترویجی پژوهش و فناوری نیز بدون انتشار اخبار و گزارشات آن ناقص است. بنابراین انعکاس این فعالیت‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و موجب رشد و توسعه استان خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار