تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۱۳۷۳۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر کمیته علمی ستاد استانی هفته پژوهش:
پژوهشگران و فناوران برتر خوزستان معرفی می‌شوند
دبیر کمیته علمی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خوزستان با بیان اینکه در ارزیابی پژوهشگران، فعالیت پنج سال گذشته منتهی به مهر 95 آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، از انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر استان طی هفته آینده خبر داد
دبیر کمیته علمی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خوزستان با بیان اینکه در ارزیابی پژوهشگران، فعالیت پنج سال گذشته منتهی به مهر 95 آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، از انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر استان طی هفته آینده خبر داد.

دکتر علیرضا کیاست در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری استان که امروز، 15 آذرماه در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران برگزار شد، با اشاره به برگزاری هفته پژوهش و فناوری هرساله در آذرماه اظهار کرد: یکی از سنت‌های بسیار حسنه در هفته پژوهش تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان است.

وی تصریح کرد: شاید مهم‌ترین هدف از برگزاری این رویداد ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح استان، ارتقاء شأن و جایگاه پژوهش و فناوری و همچنین فعالان این حوزه و تشویق و حمایت از پژوهشگران برتر باشد. به‌عبارت‌دیگر با برگزاری هفته پژوهش و فناوری به دنبال آن هستیم که تا حد امکان پژوهش و فناوری را در بطن جامعه نهادینه کنیم.

رئیس دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: تاکنون باید همه به این حقیقت پی برده باشند که بدون پژوهش نمی‌توان کاری را انجام داد و پژوهش یک سرمایه‌گذاری مطمئن است. اکنون دیگر زمان آن گذشته که بخواهیم کارها را بر اساس آزمون‌وخطا به‌پیش ببریم و شرکت‌ها و سازمان‌ها باید پژوهش را سرلوحه کار خود قرار دهند.

کیاست با اشاره به تشکیل کمیته علمی هفته پژوهش و فناوری خاطرنشان کرد: اعضای این کمیته شامل معاونان تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان، دبیر نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، دبیر جشنواره دانش‌آموزی، مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری و دو نفر از اعضای ششمین کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان است که در این خصوص نمایندگان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و اداره کل فناوری اطلاعات استان دعوت شدند.

وی افزود: بر اساس ابلاغیه ستاد ملی هفته پژوهش برای انتخاب پژوهشگران برتر، اولین جلسه کمیته علمی در تاریخ 24 آبان در دانشگاه شهید چمران برگزار و این ابلاغیه به اطلاع تمام اعضای کمیته رسانده شد. همچنین تصمیماتی در خصوص محورهای انتخاب پژوهشگران برتر و معیارهای ارزیابی اتخاذ شد و هفته آینده طی برگزاری جلسه دوم کمیته علمی، پژوهشگران برتر استان انتخاب می‌شوند.

دبیر کمیته علمی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خوزستان عنوان کرد: بر اساس مصوبه کمیته علمی، فراخوان انتخاب پژوهشگران برتر به تمام دانشگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی استان برای انتخاب پژوهشگر برتر در زمینه‌های علوم انسانی، علوم تجربی، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و پزشکی ارسال شد.

کیاست با بیان این‌که بر اساس فاکتورهای در نظر گرفته‌شده، فعالیت پنج سال گذشته منتهی به مهر 95 برای انتخاب پژوهشگران برتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: یکی از مباحث مطرح این بود که به این مسئله کیفی‌تر نگاه کنیم که تصمیمات لازم در این خصوص در کمیته علمی اتخاذ می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین معیارهای انتخاب دانشجویان تحصیلات تکمیلی برتر نیز مشخص می‌شود زیرا پایان‌نامه‌های دانشجویی باید به سمتی حرکت کنند که کیفی‌تر و هدفمندتر بوده و در مرز دانش باشند؛ بنابراین به تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان، اطلاع‌رسانی لازم انجام شد تا دانشجویان برتر خود را در زمینه‌های علوم انسانی و اجتماعی، و علوم تجربی و پایه معرفی کنند. در این محور حداکثر چهار دانشجو معرفی و در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری که روز پنجم دی‌ماه در استانداری برگزار می‌شود، تجلیل خواهند شد.

رئیس دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در کنار این موارد، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها برنامه داخلی خود را برای تجلیل از پژوهشگران برگزار می‌کنند. در دانشگاه شهید چمران نیز کمیته علمی هفته پژوهش و فناوری تشکیل و محورهایی را برای انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاهی در نظر گرفته است که مطمئناً سازمان‌های دیگر نیز این مسیر را دنبال می‌کنند.

اعلام آمادگی 12 دانشگاه و سازمان برای حضور در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان این‌که امروز آخرین مهلت اعلام حضور در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در استان است، گفت: تاکنون 12 دانشگاه و سازمان برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

دکتر بابک مختاری در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری استان که امروز، 15 آذرماه در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران برگزار شد، با بیان این‌که مطابق روال سال‌های گذشته نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی هفته پژوهش و فناوری با مسئولیت پارک علم و فناوری استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این نمایشگاه از یکم تا چهارم دی‌ماه همزمان با نمایشگاه صنعت حفاری از ساعت 10 صبح تا 19 پذیرای بازدید علاقمندان است.

وی افزود: همزمان با این نمایشگاه که هم بخش خصوصی، شرکت‌های دولتی و دانشگاه‌ها در آن حضور دارند، با برگزاری چهارمین فن‌بازار خوزستان، توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استان در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به این‌که نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری تا قبل از دهه 90 در دانشگاه شهید چمران برگزار می‌شد، گفت: فلسفه برگزاری این نمایشگاه در سال‌های اخیر در محل نمایشگاه بین‌المللی و نقاطی از مرکز شهر، این بوده است که پژوهش و فناوری را به زندگی عمومی جامعه وارد کنیم که عموم مردم به طور ملموس با دستاوردهای پژوهشگران و فناوران استان آشنا شوند.

مختاری تصریح کرد: همزمان با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری امسال برای اولین بار جشنواره ایده‌های برتر در دو مرحله و دو بخش تحت عنوان جشنواره سراسری ایتاپ (ایده تا پدیده) برگزار می‌شود که مرحله اول این جشنواره با معرفی 20 ایده برتر و تجلیل از برگزیدگان، هفتم آذرماه برگزار و در مرحله دوم در ایام برگزاری نمایشگاه ارائه ایده و انتخاب ایده‌های برتر مجدد انجام خواهد شد و از مجموع ایده‌های برتر دو مرحله، سه ایده برتر انتخاب و در مراسم اختتامیه هفته پژوهش تقدیر می‌شوند.

وی همچنین از برگزاری جشنواره عکس و کاریکاتور با موضوع پژوهش، فناوری و نوآوری خبر داد و گفت: علاقمندان به شرکت در این جشنواره تا سی آذرماه فرصت دارند که آثار خود را در محورهای مرتبط با پژوهش و فناوری و نوآوری در سایت جشنواره ایتاپ بارگذاری کنند. آثار برگزیده در یک کتابچه به همین عنوان چاپ و همچنین طی برگزاری یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. همچنین از سه اثر برگزیده در هر بخش تجلیل می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان این‌که نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری امسال در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه دائمی بین‌المللی اهواز برگزار می‌شود، خاطرنشان‌کرد: تاکنون 12 دانشگاه و سازمان برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و امروز نیز آخرین مهلت برای اعلام آمادگی است.

مختاری با اشاره به این‌که در نمایشگاه فن‌بازار شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموع پارک علم و فناوری استان و مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران، محصولات خود را به نمایش می‌گذارند، تصریح کرد: تقاضا برای حضور در این نمایشگاه زیاد است و به همین دلیل در حال ارزیابی هستیم که به طرح‌های برتر اجازه حضور در نمایشگاه داده شود.

وی افزود: همانند سال گذشته یک غرفه در نمایشگاه به برگزاری مسابقه و آموزش رباتیک اختصاص می‌یابد که برای کودکان و خانواده‌ها جذابیت داشته باشد و بتوانیم پژوهش را از سنین پایین در ذهن کودکان نهادینه کنیم. همچنین مذاکراتی با آموزش و پرورش استان انجام شده که در نمایشگاه هفته پژوهش امسال، دست‌سازه‌ها و پروژه‌های کارآفرینی دانش‌آموزان را نیز داشته باشیم. همانند سال گذشته غرفه علم برای کودکان نیز برای جذب همه سنین و همه سطوح در نمایشگاه برپا می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار